Află care sunt trendurile Social Media în România în acest moment și cum să le folosești pentru a-ți promova ONG-ul sau compania.

La invitația echipei de la SOS Satele Copiilor Romania am susținut o prezentare despre tendințele Social Media (și de tehnologie), care să-i ajute să-și promoveze ONG-ul în plus față de ce fac acum. Ei folosesc deja cu brio acțiunile de bază de comunicare pe care ar trebui să le utilizeze fiecare organizație sau companie: website, blog, postări regulate pe social media, newsletter și campanii plătite de publictate online.

Vezi prezentarea despre trendurile Social Media și de tehnologie din România și citește mai multe detalii în continuare.

Trenduri-Social-Media-in-Romania


1. Conținut video scurt

În luna Decembrie 2020, platforma TikTok a depășit Instagram-ul ca număr de utilizatori din România. Marile platforme Instagram și YouTube au observat avântul TikTok și trendul de clipuri scurte și astfel au introdus la rândul lor funcționalitățile de Instagram Reels (5 aug 2020) și YouTube Shorts (14 sep 2020).

Cum poți folosi tu acest trend?

În general, când o platformă Social Media introduce o funcționalitate nouă îi oferă acesteia o extra expunere. Dacă vei începe să produci clipuri scurte pe care le să postezi pe TikTok, pe Instagram Reels și pe YouTube Shorts, vei avea șansa să obții extra vizibilitate organică.

Acestea sunt câteva tipuri de clipuri scurte pe care ți le recomand să le realizezi pentru ONG-ul sau compania ta:

  • clipuri video educative – sfaturi, clipuri „cum să”, unboxing;
  • clipuri video de tipul „în spatele cortinei”;
  • clipuri video de tipul mini jurnal;
  • challenge-uri;
  • urmărește top hashtag-uri și postează conținut pe subiect.

Uite un exemple de video din contul meu de TikTok:

@calinbiris

##marketing ##invatapetiktok ##învațăpetiktok ##Chrome ##extensions

♬ Satisfying – ViralTunes

2. Conținut video lung

Dacă vrei să îți diferențiezi comunicarea companiei sau a ONG-ului de cea a competiției, atunci realizează conținut video lung. Conform statisticilor, cei peste 9 milioane de utilizatori din România care intră zilnic pe YouTube, petrec în medie 1 oră și 30 de minute pe platfomă. Timpul petrecut a crescut cu 25% față de 2019.

Ca dovadă, multe dintre clipurile video cu investigațiile de la Recorder au în medie peste 20 minute și au adunat fiecare sute de mii de vizualizări. Documentarul Recorder 30 de ani de democrație care are o durată de 3 ore a obținut deja peste 1,7 milioane vizualizări.

Cum poți folosi tu acest trend?

  • Documentează campaniile ONG-ului sau ale companiei tale. Spune întreaga poveste, prezintă rezultatele, încurajează dialogul cu cei care vor vedea clipul tău.
  • Realizează clipuri video cu povestea clienților sau beneficiarilor.
  • Spune povestea companiei sau a ONG-ului tău.
  • Realizează interviuri video cu parteneri sau influenceri care îți susțin compania sau ONG-ul.

3. LIVE-uri

Facebook, Instagram, YouTube și TikTok scot în față LIVE-urile care au loc pe platformele lor: fie le evidențiază în feed sau în stories, fie trimit notificări. Acest lucru înseamnă extra vizibilitate organică pentru brandurile care folosesc această funcționalitate. Un alt beneficiu al LIVE-urilor este că facilitează interacțiunea imediată cu urmăritorii.

Cum poți folosi tu acest trend?

Uite câteva situații în care îți recomand să faci un LIVE video:

  • când lansezi o ofertă, o campanie, un produs sau un serviciu nou;
  • când vrei feedback pe o idee;
  • când organizezi un eveniment, fă un LIVE parțial de la fața locului pentru a stârni interesul pentru edițiile viitoare;
  • când înregistrezi un episod de podcast sub formă de interviu video, filmează-l LIVE sau postează-l sub formă de premieră pe pagină, ca fanii să poată interacționa în timp real.

4. Abonamente

O modalitate de creștere a încasărilor sau donațiilor tot mai accesibilă producătorilor de conținut, ONG-urilor și companiilor este folosirea de abonamente online.

Conform unui articol din 2019, Netflix a avut 2.6 milioane utilizatori din România în 2018, dintre care peste 600 mii au intrat zilnic.

Spotify, alt serviciu pe bază de abonament, raportează 1,7 milioane de utilizatori din România la nivel de 2018, dintre care 276 mii au intrat zilnic.

Aceste cifre arată că mulți români deja sunt familiari și obișnuiți cu modelul de plată pentru servicii online pe bază de abonament.

Cum poți folosi tu acest trend?

  • Introdu un abonament pentru clienții companiei tale sau pentru susținătorii ONG-ului tău. Stabilește ce oferi în schimbul abonamentului.
  • Folosește platforme precum Youtube Channel Membership, Patreon sau Twitch pentru a obține abonați plătitori.

Uite exemplul Recorder pe YouTube.

5. Cauze User Generated Content

A folosi conținutul făcut de fani sau urmăritori (UGC) pentru a-ți promova produsele, afacerea sau ONG-ul nu este ceva nou. Cu toate acestea, în ultimii ani au apărut platforme precum Galantom, Narada, Facebook Fundraisers, Bursa Binelui, Donație.ro, care oferă putere fiecăruia dintre noi și ONG-urilor să realizeze și să promoveze cauze pe care le susțin.

Cum poți folosi tu acest trend?

Consider că ONG-urile în special ar putea profita mai mult de astfel de platforme pentru a-și crește impactul și pentru a încuraja susținătorii lor să facă proiecte independente prin care să-i susțină.

Companiile pot să-și aleagă o cauză în care cred și să încurajeze comunitățile lor de urmăritori să se implice alături de ei prin realizarea de conținut online pe un anumit hashtag și să doneze bani, timp, sânge sau ce este nevoie în proiect.

6. Comunități

Facebook continuă să producă reclame despre Facebook Groups. De ce crezi că fac asta?

Răspunsul este simplu: Facebook se concentrează pe ce le oferă avantaj competitiv și ce le generează cea mai bună interacțiune. Mai multă interacțiune = mai mulți utilizatori care se întorc pe site sau în aplicații și care petrec mult timp acolo. Asta înseamnă pentru ei mai mulți bani din reclame și o comunitate activă.

Ce înseamnă pentru tine acest lucru?

Folosește grupurile de Facebook sau Whatsapp dacă vrei să îți ții aproape clienții, fanii sau susținătorii și să generezi interacțiuni autentice cu aceștia. Reach-ul organic al paginilor este atât de mic încât ajungi cu greu la 5-10% din fani. Grupurile pot fi în schimb o soluție bună pentru a avea un reach mai bun și interacțiune mai mare cu comunitatea.

7. Conținut audio

Canalul auditiv al consumatorilor este mai puțin aglomerat de companii, reclame și conținut, de aceea este un mediu unde marketerii pot obține atenție necontestată. Jucătorii mari ca Apple, Spotify, Google, Facebook, Twitter și Amazon se luptă să devină lideri ai acestui canal prin achiziția de aplicații și de podcasteri și dezvoltarea continuă de noi funcții în platformele proprii.

Conform unui studiu BRAT, 37,8% dintre românii cu vârste cuprinse între 16 și 50 de ani – şi anume 3,2 milioane de persoane – consumă conținut audio online în format podcast. Este o piață în creștere, ținând cont că tot mai multe celebrități își dezvoltă propriile podcasturi.

Un alt trend este cel privind creșterea popularității aplicației audio Clubhouse. Am vorbit mai multe despre ea în acest LIVE.

Cum poți folosi tu acest trend?

  • Pornește un podcast. Dacă dorești detalii despre această tactică de comunicare, află ce a însemnat un an de podcasting pentru mine și ce presupune să faci un podcast.
  • Dacă ai iPhone, folosește Clubhouse și creează room-uri unde să discuți cu invitați despre teme relevante companiei tale sau ONG-ului tău.
  • Conținutul din podcast și Clubhouse declină-l în alte forme de microcontent, pe care să-l postezi pe toate rețelele sociale.

8. Responsabilitatea socială corporativă

Conform unui studiu Nielsen în SUA, 81% dintre consumatorii din generația milenialilor se așteaptă de la companiile de la care cumpără să se implice în societate. Acest lucru presupune că acele companii care comunică activ modul în care se implică prin programe de responsabilitate socială vor obține mai multă simpatie din partea clienților.

Cum poți folosi tu acest trend?

Dacă încă nu ai stabilit o direcție de implicare în societate a companiei tale, este momentul potrivit să faci asta. Alege împreună cu conducerea companiei care din cele 17 obiective pentru dezvoltare durabilă se potrivesc misiunii și viziunii companiei și faceți-vă un plan de implicare activă în societate.

9. Colaborarea cu influenceri

Campaniile cu influenceri sau creatori de conținut au ajuns să fie de nelipsit din planurile de promovare ale companiilor. În schimb, ONG-urile cred că ar putea să lucreze mai mult cu liderii de opinie pentru a le susține cauzele.

Cum poți folosi tu acest trend?

Descoperă microinfluenceri sau influenceri potriviți campaniilor tale folosind platformele FameUp, MOCAPP și 2Performant.

Inspiră-te din campaniile cu influenceri care s-au înscris la Webstock:

În final, menționez că am fost plăcut surprins să văd cât de bine comunică online SOS Satele Copiilor și de faptul că sunt interesați să se dezvolte în continuu pentru a fi și mai buni. Cred că sunt un exemplu pozitiv de urmat pentru alte ONG-uri.

M-aș bucura să știu cât mai multe companii și ONG-uri că doresc să-și îmbunătățească mereu comunicarea online pornind de la acțiunile de bază, până la a profita de ultimele trenduri. Recomand tuturor marketerilor și oamenilor de comunicare să ceară continuu feedback din interiorul organizației cât și din exterior (de la traineri, consultanți sau colegi de industrie) pentru a afla ce pot face mai bine.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.