Rețelele sociale nu vor să-ți spună rețeta succesului pentru reach organic și nu le condamn. În locul lor, aș face la fel.

Când organizam concursuri la Trilulilu erau mereu persoane care încercau să bată sistemul. Să afle o șmecherie cum să aibă șanse 100% de câștig. Pe Facebook și Instagram e la fel. Uită-te doar la cât de creativi sunt concursomanii online. Au grupuri speciale unde anunță concursurile pe care le găsesc. Au prietenei cu care își dau tag între ei la toate concursurile. Știu regulile și se folosesc de ele pentru a avea șanse cât mai mari să câștige. Și marketerii încearcă la fel să afle cum să obțină cât mai multă atenție în mod gratuit din online, folosindu-se de regulile platformelor sau fentându-le. Acest articol este exact despre acest subiect, la fel ca fooooarte mult alte articole și siteuri despre Social Media Marketing sau SEO.

Atunci când oamenii știu un regulament clar, caută metode să-l forțeze sau să-l fenteze într-un fel sau altul. Tentația de a obține ceva gratuit e prea mare. Din acest motiv Facebook, Google, Instagram, Linkedin, TikTok și alte platforme nu-ți spun mură în gură ce să faci pentru a avea reach organic maxim sau cum să ajungi pe primele poziții în rezultatele la căutări. Îți dau câteva recomandări și bune practici, îți explică ce contribuie la algoritmul pe care îl folosesc, dar dincolo de asta te lasă pe tine să cauți și să testezi ce funcționează mai bine. Dacă platformele realizează că abuzezi de ceva, schimbă regulile jocului. Așa a făcut Facebook cu concursurile de Like & Share. Le-a interzis și a penalizat paginile care au continuat să le facă.

Am observat că postări de tipul acesta (text lung în status, fără link atașat), primesc extra reach organic. S-ar putea să se întâmple acest lucru pentru că:

  • a scrie o postare lungă presupune să exprimi o opinie, iar părerile atrag reacții și comentarii;
  • aceste interacțiuni între utilizatori îi fac pe aceștia să stea mai mult pe rețeaua socială unde are loc postarea și îi determină să se întoarcă să urmărească conversația (similar cu conversațiile din grupurile de Facebook);
  • mai mult timp petrecut de utilizatori pe rețeaua socială și mai multe vizite, înseamnă mai multe afișări de reclamă, deci mai mulți bani pentru platformă.

Un extra beneficiu pentru astfel de postări lungi doar cu text este că poți să le transformi și în articole de blog, newslettere, episoade de podcast, caruseluri de Instagram etc. Așa cum am făcut eu cu acest articol.

O pagină care se folosește foarte bine de acest tip de postări este Cronica. Poți observa că toate postările sunt lungi, fără linkuri. Doar în comentarii postează linkuri spre site. Deși au aproximativ 10.000 de followers, în medie obțin peste 200 de reacții. Asta înseamna o rată de engagement de 2%, care este de 10 ori peste media ratei de engagement de 0,2%, conform acestui raport.

În concluzie, dacă vrei reach organic mai mare, testează și tu astfel de postări cu conținut lung, fără link. Dacă ai observat și tu un reach mai mare și mai multe interacțiuni pentru astfel de postări, lasă un comentariu la articol.


Completare după două zile de la publicarea postării:

După o zi, postarea de pe Facebook care a fost doar cu text a avut reach organic de 2.600 persoane, iar la două zile după, postare a ajuns la 2.800 reach organic. În medie, postările cu link-uri de pe pagina mea sunt văzute în mod organic de 200-800 persoane (6% reach organic din total urmăritori), însă postările doar cu text sau text+imagine au reach organic de peste 2.500 (30% reach organic din total urmăritori). Diferența e semnificativă. Vezi capturile de mai jos.

În schimb, pe Linkedin postarea n-a performat mai bine ca cele cu link, dar am observat că postările text+poză și fără link, au reach de 5 ori mai mare ca cele cu link sau doar text.

Același text însoțit de o imagine postat pe Instagram, a avut reach mai mic ca alte postări carusel sau cu un vizual mai captivant. Concluzionez că pe Instagram contează mai mult vizualul decât lungimea textului din descrierea acestuia.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    2 replies to "Vrei reach organic mai mare? Încearcă astfel de postări"

    • Cristi Iordache

      Si totuși trăim vremuri în care nimic din ce am învățat nu mai este valabil. Eu de pildă, site-ul nostru, nu putem utiliza niciuna din strategii.
      Te citesc mereu cu plăcere, Călin!

      • Călin Biriș

        Mulțumesc pentru comentariu și pentru că mă citești. Așa este, în online lucrurile sunt mereu în mișcare. Ca marketeri și antreprenori este important să ne adaptăm dacă vrem să fim pe val, alfel ne înghite oceanul. ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.