În rol de antreprenor, faci marketing chiar și fără să știi. Este important să punctez de la început faptul că a face marketing presupune mai mult decât a face promovare și comunicare.

Dacă ai făcut cel puțin una din următoarele acțiuni, atunci ai făcut marketing:

  • te-ai interesat despre ce vor clienții;
  • te-ai interesat despre ce oferă competiția;
  • ai stabilit prețul pentru produsele și serviciile afacerii;
  • ai stabilit mixul de produse și servicii pe care să-l oferi;
  • ai stabilit locurile unde să vinzi produsele și serviciile afacerii sau prin ce parteneri;
  • ai stabilit ce nume să dai afacerii, ce nume să dai produselor și serviciilor acesteia și cum să arate identitatea lor;
  • ai stabilit ce materiale de suport să oferi agenților de vânzări și ce să cuprindă acestea;
  • ai stabilit pe care dintre produse și servicii să le promovezi, către ce public, pe ce canale și cu ce buget;

Nu există afacere care să nu aibă clienți, competiție, oferte comerciale, canale de distribuție, identitate și comunicare. După cum poți observa acum, marketingul nu este doar promovare, ci un pilon de bază fără de care nu funcționează nici o afacere.

Poate vrei ca la un moment dat să nu mai faci tu toate acțiunile de mai sus, atunci este important să le delegi către brand manageri sau product manageri, către profesioniști de marketing sau către agenții de marketing. Pentru a avea limbaj comun cu aceste persoane, este important ca din rol de administrator, director general sau investitor, să îți structurezi gândirea de marketing. Astfel vei putea delega corect rezultatele de care ai nevoie și vei înțelege modul în care acestea pot fi obținute.

Dacă nu înveți marketing și nu delegi sarcinile de marketing, tot tu vei face 80% din munca specialiștilor, dar fără să-ți dai seama și fără să o faci în mod profesionist. Rezultatul final este că nu îți dezvolți afacerea la potențialul pe care îl are (pierzi oportunități și chiar bani), iar tu, antreprenorule, ești supraîncărcat cu sarcini pe care ar ajuta să le delegi.

Dacă vrei să începi de undeva, îți recomand oricare din următoarele trei cărți:

Mult succes!

Sursă foto


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.