Tesla Cybertruck Elon Musk

Nu crede tot ce citești. Tu nu ești Elon Musk

By | Marketing | One Comment

Probabil ai auzit și tu că Elon Musk a avut vânzări ale noului model Tesla Cybertruck în valoare de 10,5 miliarde $ fără să investească bani în publicitate? A avut o conferință de presă în care a prezentat noul automobil excepțional, iar vânzările au explodat fără să investească bani în reclame. Totul a fost pe bază de rumoare și meme-uri online. Frumos exemplu de Vacă Mov, cum îi spune Seth Godin.

Articolele de genul acesta vorbesc de Elon Musk de parcă ar fi un antreprenor mic din Dej de care nu a auzit nimeni, care a făcut o conferință de presă unde a anunțat un ARO super mișto și a vândut de 10,5 miliarde $ fără să investească în reclamă.

Să fim serioși. Nu crede tot ce citești. Tu nu ești Elon Musk.

Elon Musk este un brand în sine, iar Tesla este un brand construit pe ani de investiții în PR & publicitate. Conferința de presă a avut din start atenția întregii lumi. Faptul că Musk a lansat un produs remarcant este un plus, care a dus la multe vânzări fără extra reclame, însă orice ar fi lansat Musk tot s-ar fi “auzit” până în newsfeed-urile noastre din România… fără reclamă. 

Aș vrea să văd același record de vânzări la o conferință de presă din Cluj-Napoca, unde vorbește un student necunoscut care lansează un produs excepțional, dar care nu are bugete de reclamă, nu are un brand cunoscut la nivel mondial, care nu a trimis rachete și mașini în spațiu și nu are o biografie care este best seller internațional. Ar fi posibil ca acel student să vândă de miliarde de dolari?

Articolele și cărțile de genul “fă produse excepționale și dai lovitura” sunt motivaționale și atât. Cărțile despre rețeta Amazon, Nike, Tesla, Apple și alte companii remarcante sunt doar “beletristică de business”, nicidecum manuale cu instrucțiuni clare care să ajute antreprenorii să construiască afaceri de miliarde pornind de la 0.

Pentru magazinul de la colțul blocului contează cel mai mult vadul comercial, respectiv puterea de cumpărare a vecinilor de bloc. Puterea de vânzare este limitată. Nici o conferință de presă nu va ajuta acel business să facă miliarde.

Pentru un magazin online nou lansat în România contează prețurile, gama de produse, timpul de livrare, platforma tehnică și serviciile extra oferite. Nici o conferință de presă nu va ajuta acel business să facă miliarde.

Pot continua cu foarte multe alte exemple de acest fel.

De ce nu toți antreprenorii fac miliarde de dolari “fără reclamă”?

  1. Majoritatea produselor și serviciilor pe care le folosim sunt banale și este ok să fie așa. Pentru acestea marketingul are rolul de a le face disponibile consumatorilor într-un mod cât mai facil și eficient printr-o ofertă competitivă, canale de distribuție bine alese, comunicare profesionistă și echipă de vânzări. Lucruri care se învață din manuale și cursuri, nu din cărți motivaționale de business.
  2. Majoritatea afacerilor au capacitate limitată de creștere datorită modelelor de business, a posibilității limitate de producție și vânzare, a mărimii pieții și echipei, a puterii financiare a clienților, datorită lipsei notorietății de brand etc.

Gândul de a face miliarde cu un viral este dăunător.

Pentru ca Elon Musk să facă (potențiale) miliarde de $ cu lansarea unei mașini, acesta a construit și vândut afaceri de milioane și miliarde de dolari în ultimii 24 de ani, a construit fabrici, branduri, echipe, canale de distribuție, sisteme financiare și un cont de Twitter cu 30 milioane de urmăritori, cu care să atragă și să susțină astfel de vânzări și de lansări.

Îmi plac biografiile marilor antreprenori vestici și poveștile reușitelor acestora. Le citesc cu plăcere. Sunt cărțile mele preferate. Cred în “vacile mov” ale lui Seth Godin, însă știu că există o cale lungă de la a face un produs excepțional la a avea vânzări de miliarde în urma unei conferințe de presă.

MARKETING ONLINE pentru manageri și antreprenori 
10 Decembrie, Pitești
12 Decembrie, Brașov
Romanii nu cumpara carte

Peste 90% dintre români nu cumpără nici o carte pe an

By | Cărți | No Comments

Peste 18,5 milioane români nu cumpără măcar o carte într-un an, conform unui studiu Eurostat menționat de către Asociația Editorilor din România (via profit.ro). Este trist. 😥

Cititul cărților consider că dezvoltă foarte bine unele aptitudini importante:

  • concentrarea la un subiect pentru un timp mai îndelungat;
  • gândirea critică;
  • introspecția și empatia;
  • realizarea de conexiuni interdisciplinare;
  • imaginația și creativitatea;
  • vocabularul.

Din acest punct de vedere cred că cei care citesc cărți, au șanse mai mari să devină profesioniști sau antreprenori mai buni. Este ca o super putere pe care o au și care îi diferențiază de restul de peste 90% dintre români.

Read More
Electric Castle Marketing

Idei de marketing de la Electric Castle

By | Marketing | 5 Comments

Electric Castle își merită locul între cele mai tari festivaluri din Europa. Ingeniozitatea de marketing a organizatorilor și dedicarea acestora de a îmbunătății continuu fiecare ediție, dă roade.

Ce idei de marketing poți adapta după modelul Electric Castle

În continuare am să enumăr câteva idei de la Electric Castle pentru afaceri nonfestivaliere, la care te-ai putea gândi cum să le integrezi în mixul de marketing al afacerii pe care o dezvolți sau pentru care lucrezi.

Produsul

Produsele tractor și brandurile consacrate

Artistii de la Electric Castle 2019

Anul acesta artiștii cap de afiș m-au convins să particip. Față de celelalte ediții, de data aceasta am cumpărat biletele în special pentru Limp Bizkit, Florence and The Machine și 30 Seconds to Mars. Oricât de importantă este experiența de festival, dacă nu erau acești artiști consacrați, probabil nu cumpăram biletele. La rândul lor, acești artiști au adus public pentru celelalte trupe sau DJ, care vor putea crește datorită acestei influențe.

Read More
TEDxCluj 2019

TEDxCluj 2019 – Idei care merită răspândite

By | Evenimente | One Comment

TEDxCluj 2019 m-a pus pe gânduri. Mi-a dat un set de întrebări bune de tipul “what if?” la care să mă gândesc. Teme de casă despre viață, business, oameni și implicare. Un exercițiu util care merită repetat. Așa cum spune și Tony Robbins: întrebările de calitate produc vieți de calitate.

În continuare am să-ți prezint ideile și întrebările care au rămas cu mine și care merită răspândite, așa cum zice și sloganul TED.com – Ideas worth spreading.

Read More