Să faci un podacst și să publici episoade noi timp de un an implică multă muncă, planificare, timp, creativitate și dedicare. În acest articol îți povestesc experiența mea cu Antrenamentul de Marketing, care sper să te inspire și să te pregătească, dacă vrei să dezvolți un podcast.

A avea un podcast a devenit la fel de cool precum era prin anii 2000 să ai un blog. Este ceva ce nu toată lumea are și te diferențiază de ceilalți producători de conținut sau de celelalte companii, dacă îl faci în scop de business.

Un mic intro despre podcastul meu

Am început podcastul chiar în momentul intrării în carantină națională, iar după un an am încheiat primul sezon cu 50 de episoade.

Antrenamentul de Marketing spre deosebire de majoritatea celorlalte podcasturi:

  • a avut frecvență săptămânală;
  • a fost fără invitați, conținutul fiind realizat pe baza experienței proprii;
  • a oferit exerciții practice de implementat în business;
  • durata medie a episoadelor a fost între 5 și 10 minute;
  • eu am făcut 99% din tot ce a ținut de podcast.

Cum m-a ajutat podcastul? Beneficii

Datorită podcastului mi-am făcut un obicei sănătos de a produce conținut nou în fiecare săptămână, ceea ce m-a ajutat astfel:

  • mi-am aranjat gândurile, sedimentând conceptele de marketing cu care lucrez în fiecare zi;
  • mi-am exersat creativitatea, observând marketingul și prin prisma sportului, al filmelor, al cărților, al artei etc.;
  • mi-a dat motivul de a mă promova săptămânal ca și marketer și creator de conținut pentru a ajunge a cu mesajele la alți marketeri și antreprenori;
  • am obținut clienți noi pentru cursul Online Mastery, pentru traininguri in-house și pentru consultanță;
  • am crescut comunitatea de abonați;
  • și cel mai important, mi-am întărit puterea de a persevera.

Rezultatele după un an de podcasting

Dacă vrei să-ți setezi rezultatele mele ca benchmark pentru podcastul tău, ține cont că Antrenamentul de Marketing este un podcast de nișă, adresat marketerilor și antreprenorilor interesați de marketing. De asemenea, toate rezultatele sunt obținute pe bază de comunicare organică, fără să investesc în publicitate.

Aproape 23.000 de ascultări în total

400 de ascultări per episod în medie în decurs de 90 de zile

Primele episoade sunt cele mai ascultate, iar Spotify este platforma care aduce cele mai multe ascultări.

427 abonați la podcast pe e-mail

Provocările de a face un podcast

Cu siguranță provocările sunt diferite de la o persoană la alta, în funcție de aptitudini și experiență. Acestea au fost provocările mele:

Să produc continuu conținut nou, săptămânal

Fiind un podcast bazat pe experiența proprie, n-am avut ajutorul invitaților pentru a genera conținut calitativ. A fost nevoie să-mi folosesc cunoștințele și experiențele de trainer și marketer pentru a scrie și înregistra idei aplicabile de marketing. În fiecare weekend m-am gândit la introducerile creative pe care să le fac, iar în fiecare luni dimineața de la 5 la 9 am scris, înregistrat, editat, publicat și promovat episoadele. A fost un efort intens de 4-5 ore investite în fiecare săptămână.

Planificare și realizare tehnică

Antrenamentul de marketing

Podcastul a fost planificat de la început cu scopul de a se diferenția față de ce este pe piață:

  • i-am stabilit o viziune;
  • i-am dat o structură unică;
  • i-am dat un nume;
  • am planificat episoadele în avans pentru un an de zile;
  • i-am realizat un logo cu ajutor agenției Loopaa;
  • i-am făcut singur un website de la 0, iar procesul de realizare l-am pus ca studiu de caz în cursul Online Mastery.

N-a fost ușor, dar m-am bucurat de proces. ?

Investiții financiare

Principalele lucruri în care am investit pentru acest podcast au fost:

  • Un microfon Samson Q2U + suport Bespeco – cost aproximativ 400 lei de la Muziker.
  • Hosting & înregistrare domeniu – cost aproximativ 270 lei pe an.
  • Abonament serviciu de găzduire audio & distribuție de la BuzzSprout – aproximativ 50 lei pe lună (600 lei pe an).
  • Timp propriu investit în producție, editare, marketing – neprețuit. ?

Total investiție: aproximativ 1.270 lei pe an.

Dacă vrei să faci un podcast cu invitați și îți echipezi un studio cu bureți fonici, lumini, multiple microfoane, mixer, cameră video și plătești pe cineva să-ți facă siteul, identitatea și editarea episoadelor, costurile îți vor fi mult mai mari de atât. ? Vezi echipamentele de podcast recomandate de echipa F64.

7 bune practici pentru un podcast reușit

După un an de zile de podcasting, acestea sunt 7 recomandări pentru oricine are un podcast sau vrea să facă unul:

  1. Investește timp în planificare pentru a face un podcast care se diferențiază și aduce valoare ascultătorilor.
  2. Investește în a face o identitate pofesionistă, un website dedicat și investește într-un sistem de e-mail marketing.
  3. Stabilește-ți o perioadă minimă de producție și ține-te de plan. S-ar putea ca rezultatele să nu fie din prima cele pe care le dorești, dar în timp poți să reușești să-ți faci podcastul remarcat.
  4. Gândește-te din start la sustenabilitatea financiară a proiectului. Dacă nu ai fonduri de investit, caută un partener care să te sponsorizeze și care crede în viziunea ta. După ce aduni minimum 500 de ascultări per episod, poți discuta cu Think Digital pentru a-ți aduce sponsori.
  5. Investește în video. Podcasturile cele mai populare, au cele mai multe vizualizări pe YouTube, nu în platformele audio.
  6. Dedică timp promovării episoadelor. Nu este suficient să faci o singură postare pentru fiecare episod. Folosește-te de conținutul valoros pe care îl produci și generează 2-3 postări unice din fiecare episod, pe care să le publici pe fiecare canal relevant de comunicare.
  7. Intră în comunitatea Podcast Focus de pe Facebook și cere sfaturi dacă ai nevoie.

În final, consider că a face și promova un podcast este o tactică importantă de marketing pentru cei care vor să-și dezvolte un brand personal, dar și pentru afacerile care vor să se remarce.

Deocamdată platformele de podcasting și streaming audio sunt în creștere, iar rezultatele de pe acestea nu sunt spectaculoase, însă YouTube poate fi un canal de hosting al episoadelor care să atragă audiențe mult mai mari.

Cel mai mare beneficiu al podcastingului este cel că îți face un obicei de a genera conținut nou și valoros în fiecare săptămână sau tot la două săptămâni, iar acesta poate sta la baza unei strategii de content marketing integrate, care să includă și articole de blog, clipuri video pe IGTV și TikTok, newslettere valoroase etc.

Mulțumesc pentru că ai citit până la final. Acum te invit să asculți episoadele din podcastul meu.

Dacă nu te-ai abonat încă poți să faci acest lucru acum pe Spotify, Apple Podcast, Google Podcasts sau pe e-mail (vezi formularul de mai jos). În curând voi începe sezonul doi. Mult spor și energie!

Prin abonare confirmi că ești de acord cu politica de confidențialitate privind protecția datelor personale.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.