Ediția Brand Minds din 2023 a fost probabil cea mai bună de până acum, iar discursul lui Neil Patel a fost unul dintre cele practice. La eveniment au fost în total 6.000 de participanți din peste 80 de țări, ceea ce este impresionant. Precum la edițiile anterioare, am făcut o listă de idei acționabile și încep, de această dată, cu un articol despre marketing digital care conține recomandări desprinse din prezentarea lui Neil Patel. Fiind multe idei bune, am considerat că merită un articol dedicat.

Legea ratelor de click de c*cat (Law of Shitty Clickthroughs) și investițiile în publicitate online

Neil Patel, primul vorbitor din cadrul #BrandMinds2023, și-a început prezentarea punctând faptul că peste 60% din bugetele de digital marketing merg către publicitate (sursa studiului).

De asemenea, a făcut referire la o teorie atribuită lui Andrew Chen care spune că, în timp, toate strategiile de promovare online duc la rate de click în scădere.

Neil Patel a susținut că ținând cont de legea ratelor de click în scădere, costurile cu publicitatea online vor fi tot mai mari, de aceea e important să ne orientăm focusul și către acele strategii de digital marketing organice care pot impacta rezultatele de business.

Câteva observații personale privind această introducere legată de publicitatea online și ratele de click în scădere:

  • 75% dintre Chief Marketing Officers (CMO’s) care au fost intervievați de Gartner pentru studiul citat mai sus sunt din companii cu venituri anuale de peste 1 miliard USD.
  • Pentru o companie MARE care face investiții de digital marketing orientate multichannel este normal ca majoritatea bugetului să meargă spre publicitate, pentru că celelalte canale necesită bugete mai mici pentru a fi activate la maximă capacitate.
  • Piața de potențiali clienți care pot fi atinși prin publicitate este mult mai mare ca cea care poate fi atinsă prin SEO, email marketing, organic social media sau SMS.
  • În concluzie: graficul nu spune ceva ieșit din comun, ci doar arată că e important să faci promovare multichannel, dacă vrei să acționezi ca o companie mare.
  • Recomandările mele sunt:
    • Concentrează-te pe ce a spus Neil Patel, dar nu uita că publicitatea online este canalul care te ajută cel mai repede să ajungi pe ecranele digitale ale cât mai multor potențiali clienți din întreaga piață. Investește în continuare în acest canal.
    • Ținând cont de „Law of Shitty Clickthroughs”, dacă investești în publicitate online este important să urmărești continuu performanța campaniilor tale. În momentul când observi că o acțiune de publicitate scade în performanță (ex. scade rata de click), e important să iei o decizie de marketing precum păstrarea campaniei până la punctul în care performanța scade sub nivelul minimum stabilit la începutul campaniei, să îmbunătățești/schimbi mesajele creative, să schimbi canalul de promovare sau să ajustezi bugetul de marketing alocat acelei campanii.

Ce funcționează acum în Digital Marketing

Pentru o creștere organică, Neil Patel a recomandat să continuăm să investim în:

  • UX (User Experience) pe site sau landing page-uri:
    • Să avem responsive design.
    • Să oferim ușurință de navigare.
    • Să avem funcție de căutare pe site.
    • Să avem imagini și descrieri de calitate.
    • Procesul de finalizare comandă să fie user-frieldy.
    • Să avem butoane clare de call-to-action.
    • Paginile să aibă viteză mică de încărcare.
    • Să oferim suport clienți.
  • Crearea de conținut:
    • Să oferim cu adevărat valoare utilizatorilor.
    • Conținutul să fie unic (atenție la folosirea conținutului generat de ChatGPT).
    • Conținutul să răspundă întrebărilor și provocărilor clienților.
    • Conținutul să fie complex/lung, deoarece, în general, performnează mai bine.
    • Să creăm conținut de tip long-tail care răspunde la căutări specifice, chiar dacă au volum mai mic de căutare. Pentru a descoperi astfel de căutări, Neil Patel recomandă instrumentele dezvoltate de echipa sa: Ubersuggest & Answer the public.
  • Link-building-ul n-a murit:
    • Neil Patel recomandă să atragem în continuare linkuri valoroase pentru a ne ajuta paginile să obțină poziții mai bune în rezultatele din căutări.
  • Să folosim corect Inteligența Artificială pentru crearea de conținut.
    • Spre exemplu să adaptăm conținutul creat cu AI la limbajul clienților, la nevoile acestora și la jargonul industriei.
  • Să facem conținut ținând cont de căutările vocale ale potențialolor clienți, acestea fiind în creștere, datorită asistenților personali (Sri, Google Asistant etc.).

Acțiuni de Growth Marketing recomandate de Neil Patel la Brand Minds

În primul rând este important să ne stabilim indicatori de performanță pe modelul AARRR (Pirate Metrics) – Acquisition, Activation, Retention, Referral, and Revenue.

Uite o prezentarea de acum 15 ani care prezintă acest model:

1. Oferă un instrument gratuit pentru care potențialii tăi clienți plătesc în mod normal

Această recomandare a fost una dintre cele mai puternice. Neil Patel și-a construit afacerea în jurul a două instrumente SEO pe care le-a cumpărat, le-a îmbunătățit și le-a oferit mai apoi gratuit, în schimbul datelor de contact. Aceste instrumente sunt Ubersuggest & Answer the public.

Doar UberSuggest i-a adus în ultimele 30 de zile 203.582 leaduri!

Pentru a construi astfel de instrumente digitale, Neil Patel a recomandat să ne folosim chiar și de puterea ChatGPT. Acesta poate crea/coda de la 0 instrumente precum un calculator de rate.

Alte exemple de companii care au construit astfel de instrumente gratuite pentru a câștiga clienți: Hubspot oferă gratuit un CRM, Canva ofertă template-uri gratuite pentru materiale de design sau prezentări, AMSALE (magazin online de rochii pentru femei) oferă un instrument gratuit de probă vrituală a rochiilor.

2. Crează reclame și pagini de campanie adaptate pentru fiecare segment specific de clienți.

Dacă faci reclame online, Neil Patel recomandă să le gândești cât poți de specifice, iar fiecare reclamă să ducă la o pagină precisă pentru fiecare intenție de cumpărare.

De asemenea, dacă vânzarea este una rațională, să comunici emoțional și viceversa.

3. Crează conținut pentru YouTube

Ținând cont că YouTube este de asemenea un motor de căutare, este important să creezi conținut pentru acest canal. Neil Patel recomandă să obții cât mai multe interacțiuni în primele 24 de ore de la postare și să-ți traduci clipul în cât mai multe limbi (dacă te adresezi unei piețe care are vorbitori de mai multe limbi precum SUA).

Uite 4 idei surprinse de echipa Brand Minds de la prezentarea lui Neil Patel

4. Recomandări de e-mail marketing pentru rezultate mai bune

Dacă vrei să ai vânzări mai mari din e-mail marketing sau mai multe interacțiuni, Neil Patel a recomandat:

  • Segmentează cât mai bine listele și trimite mesaje specifice. Cu cât persoana care primește mesajul îți este mai apropiată și are încredere în tine, cu atât cresc șansele ca aceasta să deschidă newsletterul. Formula de succes este: Who x Relationship level x Trust/Interest = Success rate.
  • Folosește un nume de persoană ca expeditor.
  • Folosește în medie între 6 și 10 cuvinte în subiectul newsletterului.
  • Trimite newslettere cu format cât mai apropiate de text simplu, fără template-uri și imagini.
  • Pentru unele industri (precum eCommerce), recomandă folosirea de GIF-uri.
  • Pentru rate de deschidere mari, trimite newslettere cu întrebări pentru abonați.

5. Recomandări pentru Optimizarea Ratei de Conversie (CRO – conversion rate optimisation)

Pentru alegerea experiementelor pe care decizi să le faci pentru optimizarea ratei de conversie, Neil Patel recomandă modelul ICE – Impact, Confidence, Ease. Alege acele experimente care pot avea impactul cel mai mare, pot fi de succes și sunt accesibile pentru a fi realizate.

Uite câteva exemple de optimizări pe care le poți testa, dacă vrei rezultate mai bune de pe website:

  • Introdu un chestionar pe site pentru a înțelege mai bine cine este vizitatorul. Chestionarul are scop și de obținere de lead-uri.
  • Testează mesaje personalizate pe bază de loc, vreme, interacțiuni anterioare. Un instrument care îți permite să faci astfel de personalizări pentru un magazin online este Omniconvert.
  • Introdu pop-up-uri când utilizatorul are intenția de a părăsi websiteul pe care să adaugi întrebări interactive. Deși sunt deranjante aceste pop-up-uri, ele funcționează. Aceste pop-up-uri generează 75% din lead-urile organice obținute de Neil Patel.
  • Introdu un pop-up de tipul „roata norocului”. Lui Neil Patel i-a crescut rata de conversie a vânzărilor cu 3% folosind un astfel de pop-up.
  • Introdu pe pop-up butoane de tipul „I feel lucky” sau „mistery offer”.

Cum să câștigi extra vizibilitate cu conținut organic de pe rețelele sociale

În finalul discursului, Neil Patel a dat ponturi pentru cum să obții extra vizibilitate de pe principalele rețele sociale. Uite sfaturile sale:

  • YouTube: pentru ca algoritmul să-ți recomande un clip video pe care îl publici, este important ca în primele 24 de ore de la publicare să obții cât mai multe vizualizări posibile. Trimite conținutul prin e-mail, realizează postări cu acesta pe celelalte rețele sociale, investește în reclame etc.
  • Linkedin: pentru extra vizibilitate, în primele 4 ore de la publicarea unei postări încearcă să obții cât mai multe comentarii posibile.
  • TikTok: similar cu Linkedin, dacă vrei ca să obții vizibilitate organică bună, obține cât mai multe comentarii la clipurile tale.
  • Facebook: Neil Patel a observat că pe Facebook funcționează foarte bine conținutul de tip „format lung” care ține utilizatorii pe platformă. Ideal este să fie conținut video. Pentru el clipurile pe care le postează și care au peste 5 minute obțin cu 268% mai multe interacțiuni.
  • Instagram: dacă vrei ca utilizatorii să te remarce pe această rețea socială, Neil Patel recomandă să faci acolo LIVE-uri de cel puțin 2 ori pe săptămână.
  • Google: pentru cele mai bune rezultate organice, Neil Patel recomandă să crești cât mai mult căutările de brand. Lansarea unui instrument gratuit este o acțiune bună în această direcție.

În final, concluzia este că pentru a obține maximum de rezultate este important să ai o abordare multi-channel. Clienții tăi potențiali folosesc o multitudine de canale de informare. Crește-ți vizibilitatea pe toate acestea, nu doar un singur canal.

În curând am să revin și cu alte idei acționabile de business din cadrul Brand Minds 2023.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.