Brand Minds 2023 a oferit o experiență intensă. Vorbitorii de talie mondială invitați la conferință au transmis idei și insight-uri care au meritat notate, recapitulate și aplicate. Anul acesta mi-a plăcut cel mai mult de Neil Patel, James Clear și Duncan Wardle. Prezentările lor au fost practice, la obiect și m-au ținut în priză. Au fost faine și discuțiile cu Tim Ferris și Nassim Nicholas Taleb, dar pentru că dialogurile cu ei au avut loc la finalul conferinței, energia transmisă a fost joasă.

În continuare, îți prezint principalele idei de neratat pe care le-am notat în urma conferinței. Sper să te inspire să acționezi să fii un lider al schimbării în bine, așa cum promovează și conferința.

Oferă ceva gratuit pentru care clienții tăi ar plăti

Neil Patel, primul speaker al conferinței, și-a construit afacerea în jurul a două instrumente SEO pe care le-a cumpărat, le-a îmbunătățit și le-a oferit mai apoi gratuit utilizatorilor în schimbul datelor de contact. Aceste instrumente sunt Ubersuggest & Answer the public. Doar UberSuggest i-a adus în ultimele 30 de zile 203.582 leaduri!

Gândește-te și tu la ce ar dori clienții tăi și tu poți oferi gratuit, chiar dacă ei ar plăti pentru asta (sau plătesc deja în altă parte). Poate fi un eBook, o oră de consultanță, un calculator de investiții, o instalare gratuită… Cine nu dorește ceva gratuit? Nu e obligatoriu să fie un instrument digital ca cel oferit de Neil Patel. Ideea este să ceri date de contact în schimbul unui conținut / serviciu / instrument de valoare, iar mai apoi să folosești datele într-un un proces de convertire a contactului în client.

Adaptează-ți comunicarea online la algoritmul platformelor

Dacă vrei ca Facebook, Instagram, Youtube, TikTok sau Google, să-ți promoveze conținutul în mod organic la cât mai mulți utilizatori, este important să te prinzi cum le funcționează algoritmii platformelor și să joci după regulile lor. Acești algoritmi nu sunt publici, însă persoane ca Neil Patel sau alte platforme care au acces la sute sau mii de conturi cu care lucrează, fac observații pe bază de teste și trag concluzii care te pot ajuta.

Neil Patel a făcut următoarele recomandări despre cum să obții vizibilitate mai mare pe rețelele sociale:

  • YouTube: în primele 24 de ore de la publicarea unui clip, încearcă să obții cât mai multe vizualizări posibile.
  • Linkedin & TikTok: în primele 4 ore de la publicarea unei postări / unui clip video încearcă să obții cât mai multe comentarii posibile.
  • Facebook: publică cât mai mult conținut de tip „format lung” (fără linkuri) care ține utilizatorii pe platformă. Ideal este să fie conținut video.
  • Instagram: realizează LIVE-uri de cel puțin 2 ori pe săptămână.

Dacă vrei să afli mai multe idei din prezentarea lui Neil Patel de la Brand Minds 2023, citește articolul dedicat pe care l-am scris anterior. Sunt multe alte recomandări faine de e-mail marketing, optimizarea ratei de conversie (CRO) sau user experience (UX).

Ce te vezi făcând la pensionare, dacă ar fi să trăiești până la 100 de ani?

Să presupunem că te-ai pensiona la 62 sau 65 de ani. Ce ai face încă aproximativ 35 de ani până la 100? Ar fi cam mult timp să-l petreci doar pe plajă sau jucând tenis. Veniturile pe care le vei avea îți vor satisface stilul de viață pe care îl dorești timp de 35 de ani?

Acestea sunt întrebările mari care mi-au rămas în minte în urma discursului ținut de Lynda Gratton, co-autoarea cărții The 100-Year Life: Living and Working in an Age of Longevity.

Alte câteva idei de reținut din discursul său:

  • Să ne așteptăm să muncim până la 70 de ani.
  • Companiile ar trebui să nu mai facă discriminarea pe bază de vârstă și să angajeze mai multe persoane senioare.
  • Elevii n-ar trebui să-și ia an sabatic (gap year) înainte de începerea facultății (o practică americană), pentru că nu s-au spetit prea mult pentru acel an. În schimb, antreprenorii și angajații ar merita să-și ia mai mulți ani sabatici pe parcursul vieții muncitoare și să-și prelungească termenul pensionării.
  • Dacă ar fi să trăiești până la 100 de ani, n-ar fi fain să ai propriul business care să-ți aducă venituri și după pensionare?
  • Chiar dacă a crescut expectanța de viață, perioada de morbiditate s-a păstrat la fel (maximum 2-3 ani). Acest lucru înseamnă că este în creștere perioada cu trai sănătos.
  • Să-ți menții sănătatea este consumator de timp. Mare parte din bătrânețe este petrecută pentru a ne menține sănătoși.
  • Modul liniar de a trăi s-a transformat într-un model cu mai multe stagii.

Notă personală: cred că în anii care urmează va fi tot mai mare nevoie de mai multe servicii adresate persoanelor 65+. Putem să ne gândim la servicii de îngrijire la domiciliu, centre de îngrijire, servicii sportive, catering sau petrecerea timpului liber.

Apropo de ce duce la un trai mai bun (și mai lung), îți recomand acest TED Talk:

Este momentul să creezi o nouă piață și să inovezi în business?

Renée Mauborgne, co-autoarea cărții Blue Ocean Strategy, n-a prezentat modelul de bază folosit de André Rieu cu ajutorul căruia s-a desprins de cutumele industriei concertelor simfonice și a creat o nouă piață. Această mișcare strategică l-a ajutat să depășească recordurile de vânzări ale competitorilor.

Dacă vrei să știi dacă este momentul oportun să te gândești să dezvolți și tu un ocean albastru, răspunde la aceste întrebări:

  • Se comoditează caracteristicile ofertelor din industria ta?
  • Marja de profit a companiei tale este în scădere sau stagnantă?
  • Promoțiile de preț sunt principalii factori care duc la creșterea vânzărilor?
  • Știi de unde va veni următoarea bucată mare de creștere?

În continuare, dacă vrei să inovezi în industria ta, încearcă și tu să mapezi regulile acesteia și gândește-te la moduri opuse de abordare a lor. Cei 4 pași importanți în definirea unui serviciu / produs nou care să formeze un ocean albastru sunt:

  • Elimină sau redu acele aspecte ale modelului de afacere care produc cele mai mari costuri.
  • Crește valoarea aspectelor importante pentru clienți.
  • Creează noi abordări care aduc extra valoare clienților.

Un alt aspect important prezentat de către Renée Mauborgne la Brand Minds a fost faptul că prin a inova în industria ta nu trebuie obligatoriu să-ți distrugi competiția. Există și posibilitatea de a construi ceva nou fără a afecta competitorii (nondisruptive creation). Despre acest aspect poți să citești în noua carte a autoarei numită Beyond Disruption – Inovați și creșteti fără să distrugeți industrii, companii sau cariere.

Timpul poate să-ți fie prieten sau inamic, depinde numai de obiceiurile pe care le ai

Acesta este una dintre remarcile cu care și-a început discursul James Clear, autorul cărții Atomic Habits (apropo de carte, ai văzut „raftul” Brand Minds de pe siteul Cărturești?).

O altă observație interesantă din discursul său este că dacă ceva nu merge bine, nu ești TU de vină, ci SISTEMUL tău, respectiv acel sistem de obiceiuri zilnice. Dacă vrei rezultate diferite, este important să-ți schimbi obiceiurile. Notă personală: acest aspect este valabil și în cazul obiceiurilor din afaceri. Rutinele de a verifica cifrele, de a face ședințe, de a da acel telefon important… pot face diferența.

James Clear a insistat mult în discursul său și pe faptul că excelența nu este dată de schimbări radicale, ci de mici îmbunătățiri cumulate. Îți recomand discursul de mai jos privind acest aspect:

Autorul a mai vorbit și despre încă alte două aspecte foarte importante.

1. Etapele schimbării unui comportament

Dacă vrei să-ți schimbi un comportament, poți interveni la nivelul celor 4 etape care contribuie la realizarea unui obicei:

  1. Indiciile – ce îți atrage atenția că e momentul să începi o rutină?
  2. Dorința – ce te motivează să acționezi?
  3. Reacția – aceasta este dată de obiceiul în sine. Cum reacționezi la indicii și dorință.
  4. Recompensa – scopul final al fiecărui obicei.

Mai multe despre acestea poți citi în cartea Atomic Habits sau în cartea  Puterea obișnuinței de Charles Dohigg.

2. Regula celor două minute

Un mod simplu de a „instala” un nou obicei este să folosești regula celor două minute. Aceasta face referire la faptul că poți sparge obiceiul în mici acțiuni care necesită puțin timp, iar în loc să faci zilnic întregul obicei dorit, poți face un prim pas din acesta care nu necesită mai mult de două minute.

Spre exemplu:

  • dacă vrei să citești zilnic, în loc să stai cu orele cu cartea în mână, poți să-ți faci un obicei ca la o oră stabilită să citești doar două minute.
  • dacă vrei să înveți să cânți la chitară, în loc să repeți zilnic 30 de minute, poți lua chitara și să exersezi două minute un anumit acord.

În timp, aceste două minute se vor transforma în zece minute, treizeci, o oră …

Să faci o vânzare presupune să adresezi întrebări

A fost și un discurs care m-a „deranjat”, cel al lui Blair Singer, pentru că au fost două aspecte nepotrivite:

  • Adresa prea des întrebări închise cu răspunsuri de tipul DA sau NU, majoritatea pentru a obține aprobare din partea publicului. Acestea erau de tipul „dacă ești de acord cu mine strigă DA”. Este o abordare obositoare pentru public.
  • Tot discursul său a părut o vânzare a cursurilor și cărților sale.

Dincolo de faptul că speakerul a rămas memorabil în sens negativ (cel puțin pentru mine), mi-am notat următoarele idei bune:

  • Procesul de vânzare necesită energie. Persoana cu cea mai multă energie va câștiga vânzarea.
  • Arta vânzării începe atunci când clientul a spus NU.
  • Înainte să vinzi clientului, întâi vinde-ți (produsul/serviciul) ție. Trebuie să crezi în ceea ce vinzi.
  • Să faci o vânzare este despre a adresa întrebări, despre a înțelege nevoile clienților și a răspunde obiecțiilor.
  • Scopul unei cheltuieli în companie este să contribuie la realizarea de venit. Dacă nu contribuie, ar trebui să o reconsideri.
  • Strategia de vânzări este formată din: mindset, aptitudini, echipă și sisteme.

Impactul inteligenței artificiale (AI) asupra muncii

Ideea care mi-a rămas intipărită în minte după discursul lui Anne-Marie Imafidon, este că Inteligența Artificială face discriminări. Sunt multe articole cu exemple de moduri în care Inteligența Artificială a făcut discriminări când a fost integrată în diferite procese de lucru. Este important să fim atenți la rezultatele pe care le produce un sistem în care implementăm Inteligență Artificială.

Speakerul ne-a recomandat să vedem studiul Mind the Gap: The final report of the Equality Task Force.

Inteligența Artificială poate schimba radical modul în care lucrăm și este important ca cei din echipele noastre să învețe să folosească Inteligența Artificială pe modelul Build – Measure – Learn. De asemenea, să avem cât mai multe conversații în jurul subiectului, pentru a fii mereu la curent cu schimbările care au loc.

Uite alte 4 idei pe care le-a desprins echipa Brand Minds din discursul lui Anne-Marie Imafidon.

Experții au nevoie de Skin in the game

În interviul lui Nassim Nicholas Taleb de la Brand Minds 2023, autorul a punctat că experții adevărați sunt evaluați de către piață („reality”), nu de către comunitate, așa cum sunt evaluați experții care doar scriu lucrări teoretice, fără experiență proprie în domeniu.

Alte idei importante pe care mi le-am notat din interviul cu Nassim Nicholas Taleb sunt:

  • Un cashflow stabil într-o afacere poate prezice o companie fragilă în fața unui posibil eșec/faliment. A menționat acest lucru pentru că pentru a avea cashflow stabil, în multe cazuri, companiile depind de câțiva clienți importanți sau de relația cu statul. Dacă astfel de clienți au probleme, compania care rămâne fără veniturile obișnuite nu are antrenamentul de a atrage noi surse de venituri.
  • Taximetriștii sunt mai puțini fragili decât corporatiștii în fața unei situații neprevăzute. Ei au obiceiul de a lucra cu fluxuri de numerar instabile, iar acest lucru îi fac mai pregătiți.
  • Stresul este necesar pentru creștere.
  • Un subiect despre care nu se discută suficient este Post-traumatic growth (PTG), spre deosebire de cât se discută despre Posttraumatic stress disorder (PTSD).
  • O variantă prescurtată a cărții Antifragil este această vorbă „ce nu te omoară te face mai puternic”.
  • Un factor care a contribuit la crizele financiare a fost că guvernele s-au implicat în a finanța și salva mai multe mici eșecuri.
  • Lipsa dobânzilor creează bule în economie (economy bubbles).
  • Autorul consideră că Bitcoin-ul este o tumoare, iar piața Crypto este mai rea ca o schemă Ponzi.
  • Dacă vrei să îmbunătățești lumea, pornește o afacere sau implică-te într-o afacere care contribuie la economia țării.
  • Inteligența Artificială nu știe cum funcționează riscul. Nu-ți baza deciziile riscante pe răspunsurile oferite de AI.
  • AI nu este o lebădă neagră. Această tehnologie a apărut datorită multor îmbunătățiri incrementale.
  • Nu trebuie să-ți fie frică să zbori cu avionul, pentru că și pilotul vrea să supraviețuiască (are skin in the game).

Despre decizii inteligente

Ai vrea să lucrezi doar 4 ore pe săptămână? Tim Ferris este cunoscut pentru cartea 4 ore saptamana de lucru și pentru podcastul său prin intermediul căruia a intervievat cele mai sclipitoare minți ale lumii. În interviul de pe scena Brand Minds a discutat despre cum ia decizii în business și în viața personală. Uite câteva dintre cele mai importante idei și recomandări pe care mi le-am notat din discuția cu Tim Ferriss:

  • Dacă nu simți să spui la ceva Hell YES cu tot corpul, atunci răspunsul să fie NO. Legat de această idee, speakerul ne-a recomandat să urmărim episodul său din podcast realizat împreună cu Derek Sivers:
  • Petrece timp cu acele persoane pe care le stimezi și ți-ar plăcea să devii ca ele.
  • Dacă nu te vezi lucrând cu o persoană peste 5 ani, nu lucra cu acea persoană nici măcar 5 minute.
  • Ce urmărește Tim Ferriss la o persoană cu care vrea să lucreze: inteligența, etica și loialitatea.
  • Să ai succes înseamnă să dormi bine, respectiv fără anxietăți și gânduri care nu te lasă să dormi liniștit. Dacă ai prea multe nopți la rând în care nu dormi bine, trebuie să schimbi ceva.
  • Rutine pe care le are: dimineața face 10-20 minute de meditație (folosind aplicația Waking up) și exerciții fizice, face muncă creativă înainte de a-și verifica e-mailul sau rețelele sociale sau seara târziu (între 21:00 și 03:00). Se concentrează pe câte o singură sarcină odată. În timp ce face sport ascultă podcasturi.
  • Dacă ceva nu e în calendar, nu se va întâmpla.
  • În fiecare sfârșit de an face o analiză a anului care a trecut și se uită la oamenii cu care a interacționat, la experiențele și activitățile pe care le-a făcut. Din acestea alege 20% care i-au adus 80% din fericire și își pune în calendar să repete experiențele. Similar face cu aspectele negative, pentru a le reduce din experiența de zi cu zi.
  • Ține un carnețel lângă pat. Toate gândurile care te îngrijorează când te trezești, notează-le. Te va ajuta. Citește-le mai apoi și vezi cât sunt de ridicole. Apoi să-ți vezi în continuare de ziua ta.
  • Cărți recomandate: The Artist’s Way Morning Pages Journal, Vagabonding, Letters from a Stoic.
  • Când ai o anxietate sau o frică privind un aspect, realizează o fișă în care să notezi:
    • ce te îngrijorează privind a face sau a nu face ceva;
    • ce poți face pentru a scădea șansele ca acel lucru să se întâmple;
    • dacă se întâmplă acel lucru, ce poți face pentru a reduce consecințele;
    • notează în final costurile de a nu face nimic în privința asta.
  • Folosește metodologia DiSSS pentru a deprinde noi aptitudini:
  • Când faci un lucru gândește-te la această metaforă: dacă ești un leu, vânezi o antilopă sau un șoarece? Tu ce vânezi defapt? Care îți este menirea?
  • Deciziile noastre le luăm pe baza gândurilor. Cum gândim se bazează pe întrebările pe care ni le adresăm și răspunsurile pe care ni le oferim. Calitatea întrebărilor contează.
  • Dacă cineva îți spune să acționezi în vreun fel, gândește-te ce ar însemna să faci fix opusul timp de o săptămână. Când faci ceva „neortodox”, mereu să-ți setezi un termen în care poți trage o concluzie înainte să continui. În felul acesta reduci presiunea psihologică pentru faptul că încerci ceva diferit.

Deși Tim Ferriss n-a avut o prezentare, am simțit că discursul său a fost plin de recomandări practice și utile, cu referințe de unde putem dezvolta ideile.

Cum să iei decizii în mod creativ și inovator – masterclass Duncan Wardle

A doua zi de Brand Minds a fost super utilă. Duncan Wardle consultant în creativitate și fost director de inovație la Disney ne-a învățat aptitudini practice pe care le putem aplica zi de zi. Nu am cum să-ți ofer în acest articol ce am învățat în acel workshop, ținând cont că experiența de la eveniment face diferența. Timp de 4 ore am lucrat pe echipe și am învățat cum să facem un brainstorming cu rezultate, cum să descoperim noi idei pentru afacerile noastre și cum să le alegem pe cele mai bune.

Uite câteva idei memorabile din workshop-ul lui Duncan Wardle:

  • Creativitatea reprezintă obiceiul de a face lucruri în noi moduri, pentru a face o diferență pozitivă în viețile noastre profesionale.
  • Inovația se simte ciudat.
  • Criminalul numărul unu al creativității este educația. Recomand discursul de mai jos:
  • Transformă prezentările de la birou în conversații. Scoate „barierele” dintre tine și audiența prezentării. Fără masă de ședință. Pune informațiile pe foi de flipchart și lipește-le pe pereți. Plimbă-te cu șeful tău prin sală prezentându-i ideile și construiți împreună pe baza lor.
  • Stabilește o sală din clădire care să fie cea în care nimeni nu are voie să omoare ideile. Duncan Wardle o numește camera verde (The green room).
  • De ce majoritatea ideilor bune și a ideilor noi nu vin la birou? Mintea are nevoie de pauză pentru a gândi. La job e prea ocupată cu mesaje, ședințe, decizii etc.
  • Trimite brief-ul agenției de creație cu o săptămână înainte, să aibă timp să doarmă pentru a le veni idei bune.
  • Folosește-te de somn pentru a găsi idei noi. Încearcă power naps și ține lângă tine ceva de notat.
  • Dacă vrei ca echipa să facă inovație, trimite-i la un curs de inovație. Inovația nu este ceva ce se întâmplă miraculos sau natural. Este o aptitudine care se învață.
  • Reguli pentru un brainstorming eficient: maximum 4 persoane, una din ele coordonează discuția și invită pe toți să contribuie. La final, coordonatorul face un sumar scris și chiar un desen cu o reprezentare vizuală a rezultatului.
  • Dacă vrei răspunsuri creative, învață cum fac lucrurile alte industrii decât cea în care te afli. De asemenea, invită la ședință persoane care sunt diferite de participanții uzuali (ex. la o ședință de ingineri bărbați peste 50 de ani, invită o domnișoară de 20 de ani de la arte plastice). Diversitatea este inovație.
  • În loc să ne gândim cum facem mai mulți bani, să ne gândim cum rezolvăm mai multe probleme ale clienților, iar banii vor veni ca și consecință.
  • Noua generație de angajați nu sunt atât de motivați de bani pe cât sunt motivați de țelul și viziunea afacerii.

Găsește o idee inovatoare

La fel ca pentru Blue Ocean Strategy, dacă vrei să descoperi o idee inovatoare, trainerul ne-a încurajat să împărțim o foaie în două coloane și să notăm:

  • pe prima colonă să afișăm regulile industriei;
  • pe a doua coloană să răspundem pentru fiecare regulă întrebându-ne „Cum ar fi dacă…?”

Pentru fiecare regulă, caută 20 de variante alternative de „cum ar fi dacă?”. Acele variante cele mai bune, poți să le dezvolți folosind tehnica de brainstorming.


Concluzii Brand Minds 2023

După cum observi și din acest articol luuuung, experiența de la Brand Minds 2023 a fost excelentă pentru învățare, iar atmosfera a fost vibrantă. Vezi albumul foto oficial aici sau urmărește hashtagul #BrandMinds2023 pe Instagram. Ce am mai aflat de la participanții cu care am discutat este că cel mai fain este să mergi la conferință împreună cu echipa din business. În felul acesta, sunteți cu toții pe aceeași pagină când vine vorba de a implementa ideile primite.

Pe final, dacă ai descoperit idei faine, te încurajez să le discuți cu colegii/colegele și să trasați decizii de aplicare. Rezultatele nu apar doar din a ști ce trebuie să faci. Mult succes!

Dacă ți-a fost util acest articol, te invit să te abonezi la blog și să citești recapitulările edițiilor anterioare Brand Minds.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.