Brand Minds: Top 10 idei utile în business

Brand Minds 2019

Sunt unul dintre cei 4200 de antreprenori, profesioniști și manageri care și-au dat întâlnire și anul acesta la Brand Minds pentru a ne inspira din discursurile a 6 lideri de nivel mondial: Robert Cialdini, Grant Cardone, Denise Jacobs, Hitendra Wadhwa, Guy Kawasaki și Yuval Noah Harari.

Mi-am notat 65 de idei pentru afacerile mele, iar dintre acestea am selectat un top 10 dei de business pe care să le împărtășesc cu tine.

Top 10 Idei de business de la Brand Minds 2019

  1. Cele 6 principii
  2. Orientează atenția
  3. HEI!
  4. Banii n-au valoare
  5. Schimbă-ți limbajul
  6. Acționează în consens
  7. Fă saltul
  8. Ignoră “naysayers”
  9. Regula 10-20-30
  10. Investește în tehnologie

Haide să intrăm în detalii!

1. Cele 6 principii

Robert Cialdini a deschis evenimentul cu o prezentare didactică despre cele 6 principii prezentate pe larg în cartea sa Psihologia Persusiunii:

  1. Reciprocitatea
  2. Raritatea
  3. Autoritatea
  4. Consistența
  5. Simpatia
  6. Consens (sau dovezile sociale)

Practic, poți folosi cele 6 principii în vânzări sau marketing astfel:

  • Înainte să ceri clienților să cumpere de la tine, oferă-le ceva util/bun/valoros. În loc să vorbești întâi despre tine, vorbește despre ei.
  • Folosește-te de puterea cuvintelor “ce pierzi dacă” pentru a câștiga atenția clienților.
  • Pentru a vinde cu succes investește în a construi un brand care să fie perceput ca autoritate în domeniu.
  • Ține-ți promisiunile față de clienți.
  • Oferă complimente sincere pentru a genera simpatie.
  • Evidențiază care sunt cele mai bine vândute produse sau oferte ale tale și arătă dovada aprecierii lor.
Cialdini prezintă cele 6 principii.

Discursul profesorului a continuat cu punctul 2 pe lista de idei de business.

2. Orientează atenția

Cialdini ne-a povestit o întâmplare cum a fost convins să doneze de două ori mai mult decât o făcea în mod normal. Spre surprinderea sa, persoana care l-a persuadat nu s-a folosit de cele 6 principii, ci a făcut PRE-SUASION. Acest concept presupune să orientăm atenția clientului căruia ne adresăm spre un aspect care îl va pregăti să facă acțiunea pe care ne-o dorim, înainte să cerem să cumpere de la noi.

Robert Cialdini la Brand Minds despre PRE-SUASION

Unul dintre exemplele de la Brand Minds a fost folosirea unui background cu nori pe o pagină de ofertă de mobilă pentru a orienta atenția clienților spre calitatea produselor, față de a folosi un background cu bani, care orienta atenția spre costul produselor.

Lecția de aici este să te gândești la elementele afacerii tale cu care interacționează clienții înainte să facă achiziția. Ce transmit acestea și în ce tipar de gândire pun clientul?

3. HEI!

Grant Cardone și-a început discursul prin a ne spune că în drumul său dinspre aeroport până la Sala Palatului a văzut doar panouri stradale cu reclame ale multinaționalelor. Ne-a întrebat unde sunt cele ale companiilor românești. A fost o remarcă ce a durut puțin. S-a simțit tensiunea în sală.

În continuare ne-a vorbit despre importanța marketingului și promovării. A punctat că nu este suficient să avem o idee bună, aceasta trebuie promovată dacă vrem vânzări. Un prim pas este să avem gândirea și atitudinea potrivită. Să avem curajul să zicem “HEI, uite ce ofer eu!”.

Cele 3 idei de marketing punctate (super simplificat) de către Cardone au fost:

  • Cine chetuie mai mult, câștigă mai mult.
  • Branding înainte de publicitate.
  • Banii urmează acolo unde este atenția.
Grant Cardone la Brand Minds, vorbește despre principiile sale de Marketing

Mi-a plăcut că a descoperit corelarea dintre numărul de căutări din Google după Cardone și creșterea cifrei de afaceri a companiilor sale.

Grant Cardone - Money & Attention - Brand Minds

În datoria mea de trainer de marketing și comunicare, cât și în calitate de partener al unei agenții de publicitate, completez la cele spuse de Cardone:

  • Investește, dar eficient și inteligent și vei câștiga mai mult.
  • Brandingul se face și prin publicitate, nu doar PR.
  • Nu orice atenție aduce și bani.

Cum menționam și mai sus, ideile au fost super simplificate de către trainer cu scopul de a motiva (într-un stil mai direct).

4. Banii n-au valoare

Grant Cardone Brand Minds about Money

Mai bine spus, banii n-au valoare decât atunci când îi folosești. Dacă îi ții în bancă, sau la saltea, nu lucrează pentru afacerea ta. Pentru a demonstra acest lucru, Grant Cardone a scos banii pe care îi avea în buzunar, iar într-un mod haios i-a lăsat pe pupitru pe parcursul prezentării și i-a urmărit dacă se vor înmulții. De asemenea, a luat o bancnotă și a rupt-o pentru a arăta că este doar o hârtie fără valoare, dacă nu este folosită.

Cardone a spus că afacerile mari, deși au bani, tot se mai împrumută pentru a crește și mai puternic.

Dacă dorești să-ți crești afacerea de 10X, gândește-te cum pui banii să lucreze pentru tine.

5. Schimbă-ți limbajul

Un invitat surpriză la Brand Minds a fost Denise Jacobs, antreprenor, speaker și autor, care ne-a transmis câteva idei care să ne ajute să fim mai creativi și mai puternici în business. O idee care mi-a plăcut a fost despre transformarea limbajului.

Dacă am da mai multă atenție cuvintelor pe care le spunem și le-am refraza, am reuși să producem o schimbare de atitudine și mentalitate.

Acestea au fost exemplele oferite de către Jacobs:

Denise Jacobs la Brand Minds, despre cuvintele  care să le schimbăm

În traducere, în loc de “trebuie să”, sau “ar trebui să”, putem folosi “aleg să”, “vreau să”, “voi decide să”, “când aș putea să”.

În completare, vreau să recomand și următoarele refrazări:

  • În loc de “problemă” poți folosi “situație”. Spre exemplu: “avem o situație”, în loc de “avem o problemă”.
  • În loc de “stresat” să definești mai bine ceea ce simți: îngrijorat, aglomerat, indecis, obosit etc.
  • În loc de “nu mai pot”, poți folosi “am să caut o soluție mai târziu”.

Ideea este să pui accent pe soluții, oportunitate și posibilitate.

6. Acționează în consens

Discursul care ne-a pus pe gânduri și ne-a provocat la introspecție a fost cel al profesorului Hitendra Wadhwa. Acesta ne-a povestit despre o situație în care Ghandi a participat la o întâlnire cu oficialități unde a avut un discurs pertinent și la obiect, care a ținut două ore, fără a avea nici o notiță. Secretul lui Ghandi a fost că ceea ce spunea era în consens cu cine era, cu ceea ce gândea, cu modul în care acționa, cu personalitatea și cu dorințele sale.

Hitendra Wadhwa la Brand Minds

Îndemnul lui Wadhwa a fost să descoperim care ne este misiunea personală, să acționăm înspre binele celorlalți, să ne dezvoltăm continuu și să ne atingem potențialul. Pentru a face acest lucru, ajută să aliniem ceea ce facem cu ce valori avem, cu credințele, sentimentele și dorințele noastre.

7. Fă saltul

Cel mai amuzant discurs de la Brand Minds 2019 a fost al lui Guy Kawasaki. A spus glume despre Steve Jobs, despre Apple, Microsoft, Trump și multe altele. Cu toate acestea, a reușit într-un mod simplu să transmită câteva idei puternice despre inovație.

Una dintre acestea a fost să facem saltul. Să privim spre schimbările care vor impacta domeniile în care lucrăm și să acționăm. Chiar dacă vom face un “crappy job” și nu vom avea produsele perfecte, acestea tot vor fi mai bune decât cele care vor fi depășite curând de tendințele din piață.

Gândește-te la domeniul tău de activitate. Cum crezi că noile tehnologii îl vor impacta? Inteligența artificială, robotizarea, intrarea pe piață a jucătorilor globali sau alte amenințări și oportunități pe care le aveți, cum vor schimba jocul? Vei fii în fața curbei? Vei face saltul înainte să pierzi teren în fața competitorilor? Dacă răspunsul tău este “DA”, recomandarea lui Kawasaki este să creezi o ofertă poziționată “high and to the right”, respectiv în cadranul dreapta sus: ofertă unică și valoroasă.

Guy Kawasaky - Brand Minds

8. Ignoră “naysayers”

Atunci când vei face saltul vor fi mulți “naysayers” în jurul tău. Adică persoane care se plâng mereu și îți vor spune că nu va funcționa ce ți-ai propus. Sfatul lui Kawasaki este să ignori aceste persoane. În special pe cele cu bani și care sunt faimoase. Faptul că au bani și că sunt cunoscute nu le dă legitimitate să-ți ofere sfaturi sau că sfaturile lor vor fi bune. Multe companii mari au căzut de pe pozițiile de conducere sau chiar au falimentat, pentru că au avut lideri fără viziune.

9. Regula 10-20-30

O practică populară în SUA este ca startup-urile să apeleze la investitori pentru a le finanța ideile. Dacă vrei să faci saltul, ai viziune și nu ai bani, pe lângă finanțările bancare, poți apela pentru un ajutor din partea unui potențial investitor. Atunci când îl vei întâlni, dacă vei avea de susținut o prezentare a proiectului tău, Guy Kawasaki îți recomandă principiul 10 slideuri, prezentate în 20 de minute, cu texte care au font de mărimea 30. Cu mențiunea haioasă: cu cât fontul e mai mare, cu atât e mai bună prezentarea.

Dacă dorești mai multe sfaturi despre cum să faci o prezentare bună, vezi acest articol pe care l-am scris pe această temă.

10. Investește în tehnologie

Ultimul discurs al evenimentului (probabil cel mai așteptat) a fost al autorului: Yuval Noah Harari. Acesta a avut un discurs tehnic, mai monoton, despre posibilele direcții uimitoare pe care le poate urma evoluția umană.

Yuval Harari a vorbit despre cele 3 avansuri tehnologice:

  • Modificarea genetică a corpurilor biologice;
  • Îmbunătățirea abilităților oamenilor prin integrarea acestora cu tehnologia;
  • Crearea unei tehnologii care să aibă sentimente și conștiință în absența unui corp organic.

Aceste 3 subiecte sunt discutate și în cărțile autorului: Sapiens, Homo Deus și 21 de lectii pentru secolul XXI. Prezentarea de la Brand Minds nu a depășit granițele informațiilor găsite în cărți.

Dacă ai ocazia să investești în oricare dintre cele 3 domenii, acestea pot revoluționa și pot să schimbe traiectoria umanității în următorii 50 sau 100 de ani.

Însă, chiar dacă nu ai tangență cu aceste domenii, digitalizează-ți oricum compania și gândește-te cum poți face tu o afacere disruptivă în domeniul tău, înainte ca alții să te scoată din joc.


În final, toate aceste 10 idei de mai sus nu vor avea nici un impact pentru tine sau afacerea ta, dacă nu vei aplica nimic din ce ai aflat. Spune-mi într-un comentariu care idee ți-a plăcut cel mai mult? Dacă ai fost și tu la Brand Minds, ce alte idei bune ai reținut?

Închei acest articol prin a aminti că tot pe acest blog poți citi despre ideile bune de la Brand Minds 2018.


Brand Minds aduce an de an în România cei mai buni speakeri internaționali de business, știință și dezvoltare personală. Viziunea organizației și a evenimentului este de a inspira pe cei care doresc să schimbe lumea în bine. Un mesaj cu care și eu rezonez 100%.

Pentru ediția din 2020 au anunțat deja următorii speakeri:

  • Mikio Kaku, fizician și futurolog american de origine japoneză;
  • Martin Lindstrom, autorul bestseller-ului Buyology;
  • Malcolm Gladwell, autorul mai multor cărți de succes precum: The Tipping Point, Blink, Outliers etc.;

Urmează să anunțe și ultimii 3 speakeri și pe prezentatorul evenimentului. Eu abia aștept ediția Brand Minds 2020. Ne vedem acolo!

Online Mastery

One Comment

Leave a Reply