Toți antreprenorii se gândesc la un momentdat dacă imaginea proprie le influențează afacerea sau viceversa. Din acest motiv, își pun problema dacă trebuie să-și construiască un brand personal și cum să facă acest lucru.

Într-un panel din cadrul Galei Bizz.Club din 2022 am discutat altături de alți profesioniști și antreprenori despre importanța brandului personal și construcția acestuia.

Credit foto – Ovidiu Oltean

În continuare, îți prezint o parte din informațiile din cadrul panelului, cât și completări din experiența proprie, care te pot ajuta să iei o decizie dacă să-ți construiești un brand personal și cum să faci acest lucru ca antreprenor.

Menționez că articolul de față nu este adresat acelora care vor să facă bani direct din brandul propriu precum traineri, consultanți, artiști, influenceri, ci este pentru cei care au companii din alte domenii, în care vânzările nu depind în mod direct de antreprenor.

Este necesar să construiești un personal brand ca antreprenor?

Fie că vrei, fie că nu, toate acțiunile publice pe care le întreprinzi ca antreprenor și persoană fizică și tot ceea ce apare în spațiul public despre tine (în media sau social media) îți construiesc un brand personal. Să-ți fie mai simplu, poți să te gândești la brandul personal ca la o impresie pe care și-o fac alții despre tine. Întrebarea este dacă dorești să fii în controlul acestui brand sau îl lași în voia sorții. Vrei să-l folosești în avantajul tău și al afacerii tale sau vrei să te „ascunzi” de frica de a nu avea scăptări care pot dăuna?

Una dintre cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii este să evite să-și folosească „vocea publică” pentru a discuta despre teme importante pentru afacerea proprie. Evită să fie o voce din mai multe motive precum:

  • nu vor ca viața privată să le fie influențată de viața publică;
  • nu știu să gestioneze percepția pe care o construiesc în jurul lor;
  • nu știu să gestioneze mediile de comunicare;
  • nu vor muncă în plus;
  • le este frică de greșeli de exprimare sau scriere, care pot lăsa o impresie mai puțin plăcută;
  • nu se simt pregătiți în arta discursului.

Vestea bună este că toate cele de mai sus se pot rezolva prin delegare sau educare. În acest articol nu vreau să-ți vând nimic. Doar vreau să te gândești la acest aspect.

Uite cinci motive de ce ar fi important să construiești un brand personal ca antreprenor:

  1. Umanizezi brandul companiei tale, ceea ce-i oferă mai multă credibilitate.
  2. Atragi mai ușor clienți, parteneri, investitori și angajați pentru afacerea ta.
  3. Poți influența politici publice care au impact asupra afacerii tale și a industriei din care face parte. Spre exemplu, asociația Romanian Business Leaders, prin intermediul antreprenorilor care fac parte din aceasta, se implică activ în discuții cu reprezentanți ai mediului de guvernare pentru a găsi soluțiile cele mai bune pentru modificările legislative care se pregătesc.
  4. Obții respectul, admirația și loialitatea echipei proprii.
  5. Poți ajuta și dezvolta comunitatea în cadrul căreia își desfășoară activitatea compania ta.

La nivel de bază, antreprenorii sau directorii generali ar trebui cel puțin să fie reprezentanți de cuvânt pentru companiile lor. Acest lucru nu necesită construcția unui brand.

Recomandări pentru o imagine mai bună ca antreprenor

În primul rând, în cazul în care decizi că nu dorești să îți construiești un brand personal, atunci îți recomand să faci private toate profilele de pe rețelele sociale și să-ți menții cercul de conexiuni doar cu persoane pe care le cunoști personal și ai încredere în acestea. Cu toate acestea, este important să reprezinți compania ta când vine vorba de comunicate de presă și acțiuni oficiale ale companiei. În acest caz, tot ai nevoie de cel puțin o poză oficială și o poziție profesionistă asupra subiectului. Dacă simți că ai nevoie de ajutor, colaborează cu o agenție de PR.

Dacă totuși vrei să-ți construiești un brand personal, atunci poți face o serie de acțiuni:

  1. Cunoaște-te mai bine răspunzând la următoarele întrebări:
    • Care sunt valorile care te definesc?
    • Care îți este viziunea și misiunea personală? Poate fi similară cu cea a companiei tale sau mai generală de atât. Mai simplu spus: ce anume vrei să schimbi în bine și cum faci asta?
    • Care sunt aptitudinile tale cele mai bune, respectiv punctele tale forte?
    • Care este povestea ta până în acest moment? Gândește-o ca pe povestea unui personaj care a parcurs un drum inițiatic cu provocări, inamici, situații dificile, reușite și lecții învățate.
    • Care îți sunt pasiunile și interesele?
    • Care sunt cauzele în care crezi și pe care le susții?
  2. Construiește brandul pe care îl dorești răspunzând la următoarele întrebări:
    • Care ar fi un cuvânt cu care vrei să te asocieze lumea (în afară de compania pe care o reprezinți)? Poate fi un domeniu, o industrie, o aptitudine, o valoare personală. Spre exemplu, care este un cuvânt la care te gândești când citești următoarele nume: Ion Țiriac, Dragoș Anastasiu, Marius Ghenea, Cristian Onețiu, Dragoș Petrescu? Așa-i că a fost simplu să asociezi cel puțin un cuvânt sau un brand lângă numele acestea?
    • Care sunt temele pe care vrei să fii o voce? Acestea vor fi legate direct de cuvântul pe care l-ai ales răspunzând la întrebarea anterioară. Pe aceste teme vei comunica în mod recurent și constant în presă și pe rețelele sociale.
    • Care este tonul vocii pe care îl folosești? (informal, formal, optimist, investigativ etc.)
    • Care îți este stilul vestimentar?
    • Care sunt culorile care te definesc?
  3. Construiește o prezență publică:
    • Fă o sesiune foto profesionistă cel puțin o dată la 3 ani.
    • Alege canalele oficiale pe care vei comunica pe Social Media (pagină de Facebook / Instagram / Linkedin / YouTube / TikTok / Twitter / blog personal) și în presă.
    • Comunică în mod frecvent pe acest canale. Frecvența de comunicare o stabilești în funcție de domeniul tău de activitate, de competiție, de așteptările celor care te urmăresc și de subiectele de discuție. Recomandarea mea ar fi să ai cel puțin o comunicare pe lună.
    • Lucrează cu designeri, fotografi, videografi pentru a avea materiale vizuale de calitate.
    • Dacă vrei să delegi și partea de scriere și publicare a conținutului, poți lucra și cu un content writer.
    • Participă la evenimente, emisiuni, podcasturi în calitate de speaker/invitat.
    • Obține interviuri și apariții pe bloguri și în presă.
    • Fă networking.

Dacă faci cele de mai sus vei avea mai mult control asupra brandului tău și poți deveni o voce pe direcția dorită. În plus, îți recomand să cauți mai multe informații despre ce înseamnă personal branding și cum te ajută pe tine și afacerea ta. Poți începe simplu cu o căutare pe YouTube.

În final, m-aș bucura să fie în România mai mulți antreprenori și directori generali cu branduri personale construite și întreținute în mod voit și constant. Aceștia ar putea fi o putere care influențează în mod pozitiv nu doar companiile pe care le conduc, ci și industriile companiilor lor, comunitățile în care își desfășoară activitatea și mediul economic și politic național.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.