Am citit „Asta înseamnă marketing” de Seth Godin, să nu trebuiască să o citești tu. Dacă ai studiat marketing, ai mai citit cărți de marketing sau lucrezi în marketing, cartea de față nu-ți va oferi revelații sau instrumente practice. În schimb, dacă ești novice și vrei să știi dacă marketingul este un domeniu în care îți va plăcea să lucrezi, îți recomand cartea. Este o lectură plăcută, dar nicidecum un manual de marketing.

Îți spun cu sinceritate că am citit cartea pentru a-mi confirma părerea despre cărțile lui Seth Godin. Eu cred că lucrările autorului spun mai mult povești, decât oferă instrumente practice. Cărțile dau exemple americane de reușită și suprasimplifică ceea ce a dus la succesul acelor studii de caz. Anterior am mai citit de la Seth Godin și cărțile Vaca mov, Toti marketerii sunt mincinosi și Permission Marketing.

Ce afli în „Asta înseamnă marketing” de Seth Godin

Chiar la început, cartea amintește formula marketingului de succes. În opinia autorului, aceasta este:

  1. Vinde un produs care merită făcut și oferă valoare clienților.
  2. Oferă o poveste pe care clienții vor să o spună altora.
  3. Dă vestea.
  4. Construiește o comunitate pe bază de permisiune.

Ideile despre acești pași sunt iterate și în cărțile menționate mai sus.

Mai apoi, se discută despre piața țintă viabilă care dorește ceea ce ai de vândut și vrea să vorbească despre oferta pe care o prezinți. În acest capitol, Seth Godin oferă singurul exercițiu practic despre poziționare.

Pe tot parcursul cărții se discută despre a te adresa unor segmente de clienți care se identifică prin expresia „oameni ca noi”, care au motive de a cumpăra produsele sau serviciile pe care le vinzi pentru că simt că le definesc tribul. De asemenea, cei care nu cumpără, simt că sunt excluși din grup pentru că nu fac acest lucru (practic au FOMO – fear of missing out). Aceasta este o altă idee ușor de zis, greu de făcut, pentru care autorul nu oferă instrumente practice.

Într-un alt capitol discută despre planul de afaceri. Deși prezintă aceleași capitole dintr-un plan clasic, le redenumește într-un mod mai simplist. Spre exemplu, în loc să spună „Analiza pieței”, spune „Adevăr”.

Alte subiecte pe care le poți descoperi în carte:

  • nevoi vs. dorințe;
  • brand vs. logo;
  • curba de adopție a produselor și tipologiile de consumatori de pe aceasta;
  • promovare de brand vs. marketing direct;
  • introducere despre importanța prețului în poziționare:
  • importanța bazelor de abonați și obținerea permisiunii:
  • prezentare generală a pâlniei de marketing și a conceptului „long tail”;
  • etica marketingului și a marketerului.

În toate capitolele găsești studii de caz americane și puține, sau spre deloc, exerciții practice.

În final, dacă vrei două cărți practice de marketing, care prezintă mult mai în amănunt cu ce se ocupă acest domeniu din business, îți recomand să citești:

  1. Marketing Management – Kotler & Keller
  2. Strategic Marketing Management – Alexander Chernev

Despre cărțile scrise de Seth Godin

Cred că ce mă nemulțumește cel mai mult la ce am citit deja de la Seth Godin este faptul că autorul prezintă studii de caz de reușite, simplifică anumite idei care ar fi contribuit la acele succese, dar nu prezintă modele de lucru care să ajute și pe alții să obțină rezultate similare. Pentru curioșii care nu lucrează în marketing, cărțile lui Seth Godin sunt plăcute și interesante, dar pentru practicieni sunt lipsite de valoare.

Mult spor la citit!


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    2 replies to "Recenzie „Asta înseamnă marketing” – Seth Godin"

    • Doru

      Salut Calin,

      Te mai urmaresc ocazional pe varii grupuri de Marketing. Parerea mea pur subiectiva e ca spui (sau spuneai) prea frecvent platitudini: sa fie bine ca sa nu fie rau, promoveaza un produs bun, da-ti silinta, fa munca de calitate. Ma rog…truisme.

      Insa ma bucura nespus ca impartasim aceeasi parere despre Seth “Forma fara Fond” Godin. :)

      Ma jur…Seth nu zice nimic…E ca Simon SInek care macar a zis si el o idee buna si practica si de atunci doar platitudini…insa Seth mi se pare ca de cand e zice doar nimic.

      Iti recomand cand/daca ai timp Standard Deviations de Gary Smith. Mi se pare un “must read” pentru a observa mult mai usor BS-urile scrise de toti acesti guru intelectuali similari cu Seth.

      Spor.

      • Călin Biriș

        Mulțumesc pentru recomandarea de carte. Am să o caut. :)

Leave a Reply

Your email address will not be published.