Orice antreprenor îți poate spune că pornitul unei afaceri digitale nu e treabă ușoară. Demersul e cu atât mai dificil atunci când e primul tău contact cu antreprenoriatul și ai părăsit destul de recent băncile facultății. În cadrul acestui articol am să mă concentrez pe ce am învățat din dificultățile drumului parcurs și sper să te ajut să le eviți pe unele dintre ele.

De ce pot vorbi despre acest subiect?

În urmă cu 3 ani, împreună cu 2 prieteni am pornit I’m Fine, sistemul digital care îmbunătățește accesul la psihoterapie și eficiența ei. I’m Fine este compus dintr-o aplicație mobilă pentru oameni care au nevoie de ajutor psihologic și o platformă web pentru specialiștii în psihoterapie. Lansarea oficială a fost la începutul acestui an și între timp am reușit să ajutăm peste 20.000 de oameni. Află în continuare cum am ajuns la acest rezultat.

Provocarea 1 – Ce problemă rezolv?

Prima provocare ar trebui să se afle la începutul fiecărui proces de construcție al unui business. Cu toate astea, mulți dintre noi începem de la ceva cool ce vrem să construim. În cazul nostru, a fost câte puțin din ambele. Am început să lucrez la I’m Fine după ce am avut un episod depresiv și am simțit că o aplicație mobilă m-ar ajuta destul de mult.

Problema era reală și resimțită de mulți alți oameni, însă am fost destul de rigid în privința soluției. Am pornit să construim o aplicație mobilă fără să știm dacă e o rezolvare bună a problemei. O întrebare logică este „Cum am fi putut să știm?”. Răspunsul l-am aflat ulterior și ne-a schimbat modul în care lucrăm cu clienții. Este vorba despre interviuri cu stakeholderii din ecosistem. Dacă vrei să afli cum să ții aceste interviuri și să înveți cele mai utile informații de la persoanele interesate de ceea ce vrei să dezvolți, recomand cartea “The Mom Test”, de Rob Fitzpatrick.

Provocarea 2 – Cum ajungem de la idee la MVP?

După ce am știut ce vrem să construim, următorul pas a fost să trasăm drumul până la MVP (Minimum Viable Product). În ultimii ani, cerințele de la acest MVP au tot crescut. Soluțiile digitale, fie că vorbim de site-uri, aplicații mobile sau altceva, sunt din ce în ce mai bune. Astfel, așteptările din partea utilizatorilor, chiar și ale celor mai entuziasmați, sunt și ele pe măsură. 

Dezvoltarea efectivă a soluției nu a fost foarte grea, fiindcă ne-am bazat de la început pe cunoștințele noastre. De altfel, aici este și punctul nostru forte, faptul că echipa are un background foarte bun în zona tech. Este și un sfat pe care îl dau tuturor antreprenorilor care vor să pornească o afacere online. Să se străduiască pe cât posibil să aibă expertiza tehnologică in-house. Spun asta, fiindcă orele de dezvoltare sunt scumpe indiferent de firma de outsourcing care ți le pune la dispoziție. Și la început vor fi multe schimbări, pe măsură ce primești feedback de la primii utilizatori. Nu există solution design perfect și la început asta se va traduce în foarte multe ore de dezvoltare. Poți avea dezvoltatori motivați în echipă, dacă sunt co-interesați, în general prin oferirea unui procent din afacere.

Provocarea 3 – De când încep să lucrez doar la afacerea mea?

Poate mai mult decât la celelalte provocări, nu e un singur răspuns care să se potrivească pentru toată lumea. După un an de muncă în paralel la I’m Fine și la job-urile din corporație, ne-am dat seama că nu putem pune suficient timp în start-up astfel încât să progresăm cum vrem. Decizia a fost simplă și nu ne-am uitat înapoi de atunci.

Au fost câțiva factori care ne-au ajutat să luăm decizia de atunci: economii strânse pentru un runway (perioada până când rămâi fără bani) al afacerii de peste un an, o rețea de suport puternică în jurul fiecăruia dintre noi, din ce în ce mai multe indicii că suntem pe drumul cel bun cu I’m Fine. Fără oricare din ele, am mai fi continuat în paralel cu start-up-ul și job-urile de dinainte și e posibil să fi renunțat la I’m Fine până să avem primele încasări. 

Provocarea 4 – Când e cel mai bun moment pentru lansarea oficială?

Cel mai important factor în această decizie ar trebui să fie satisfacția celor care au testat soluția înainte de lansare. Dacă ei nu o folosesc și au fost suficient de încântați încât să încerce ceva atât nou, cel mai probabil nici utilizatorii reali nu o vor folosi.

De asemenea, ajută să alegi o dată importantă pentru domeniul tău. Spre exemplu, noi am lansat I’m Fine pe 21 ianuarie, de Blue Monday, cunoscută și drept “Cea mai tristă zi din an”. Conexiunea cu o astfel de zi poate aduce mai multă expunere gratuită, fiindcă publicațiile au nevoie de conținut în jurul acelei zile.

Provocarea 5 – Cum scalez afacerea mea?

Aș vrea să spun că am rezolvat și această provocare, însă ea e cea la care lucrăm activ în acest moment. Când pornești o afacere, inevitabil faci foarte multe lucruri care nu sunt scalabile. Și asta e un lucru bun, nu vrei să te apuci să automatizezi procese de care nici nu ești sigur că merg. Cu toate astea, atunci când vrei să lansezi în alte țări și să adaugi fluxuri noi de venit, trebuie să ai procesele cât mai bine puse la punct. 

La această provocare poți beneficia de suport din exterior, sub forma unei investiții. Dacă la provocările anterioare ai demonstrat că afacerea ta online este viabilă, poți începe să o prezinți în fața investitorilor. Cum îi alegi pe cei mai buni poate fi subiectul unui articol de sine stătător, așa că vom presupune deja că ai reușit asta. Mai departe, expertiza de business a investitorului împreună cu resursele financiare direcționate către angajarea unor oameni care să te ajute, vor face mai ușoară depășirea acestei provocări. De asemenea, vei avea un business mult mai atractiv pentru investitori și vei primi termeni favorabili în cadrul investiției, dacă reușești să depășești înainte primele 4 provocări alături de echipa ta.

Dacă vei rămâne cu ceva din acest articol, aș vrea să fie că deși experiența fondatorilor e diferită și provocările sunt altele în funcție de sector, tehnologie, locație, etc., poți învăța de la cei care au construit afaceri înaintea ta și să îi inspiri pe cei care o vor face după tine.

[Acesta este un Guest post, respectiv un articol scris de un autor invitat. Textul și părerile îi aparțin în totalitate. Dacă dorești să publici și tu un astfel de articol, lasă un mesaj folosind pagina de contact]


Daniel Barbu
Daniel Barbu

Am fondat I'm Fine în 2018 în urma unui episod depresiv pentru a ajuta persoanele care se confruntă cu aceleași probleme cu care m-am confruntat și eu. Sunt interesat de: impact social, sănătate mintală, antreprenoriat, tehnologie.

    1 Response to "Provocările dezvoltării unui business online [Guest post]"

Leave a Reply

Your email address will not be published.