[Guest post] Scrierea de texte bine realizate, sfaturi de la A la Z

texte bine realizate

Nu sunt copywriter, nu am absolvit Litere. Pe de altă parte, îmi place să cred că am citit destul de multe texte, am un blog pe care scriu de vreo 12 ani (vreo 2.000 de articole în total), și anterior m-am documentat mult pe partea despre cum să scrii bine.

Totuși, cred că am învățat cel mai mult despre cum ar trebui să arate un text bine realizat prin analizele asupra unor site-uri (analize de uzabilitate).

În această calitate, vin cu câteva idei despre cum ar putea arăta textele pe o pagină.

Pentru început, câteva observații generale

  • De scris textele cu caractere îngroșate/aldine (bold) sau înclinate/italice (italics) doar dacă ajută vizitatorii; dacă pentru vizitatori e mai ușor de scanat textul, dacă vreți să scoateți ceva în evidență, atunci puneți bold; altfel – nu;
  • Densitatea cuvintelor cheie (keywords) – este irelevantă; nu contează de câte ori scrieți un cuvânt, de câte ori îl repetați cu variații ale lui; recomand să ignorați complet acest lucru; scrieți textele pentru vizitatori, nu pentru motoarele de căutare;
  • Tag-ul h1 pentru titlul articolului/paginii (nume articol sau nume pagină), tagurile h2 pentru sub-elemente (sub-titlu: “capitolul 1: nume capitol”) – contează, dar foarte puțin; h3 pentru sub-sub-elemente (“sub-capitolul 1.1.: nume subcapitol”);
  • URL-ul paginii e bine să fie cât mai scurt, dar să conțină informațiile esențiale; un model în acest sens este site-ul Derek Sivers, vă sfătuiesc să vă uitați pe site pentru a vedea cum poți avea un site cu URL-uri foarte scurte;
  • Cum să faceți meta description pentru site-uri mari – 3 resurse: A, B, C.
  • Formula textului ALT pentru imagini poate fi “ALT: Nume pagină / nume produs / nume articol – 01” (și tot așa pentru toate pozele 01, 02, 03). Dacă se poate, descrieți în ALT despre ce e vorba în imagine, dar fără exagerări.
  • Tot pentru ALT – Dacă e vorba de o categorie, în care sunt 3 produse, nu puneți în alt numele categoriei, ci numele produselor din acea categorie.

Formulă generală pentru titluri

  • [numepagină] (asta indiferent de lungime titlu)
  • Dacă titlul permite, are <70 de caractere, se adaugă în oricare din următoarele variante:
    • [numepagină][spațiu][emoticon]
    • [numepagină][spațiu][emoticon][spațiu][cuvinte cheie]
    • [numepagină][spațiu][emoticon][spațiu][cuvinte cheie][spațiu]-[spațiu][NumeBrand]

Calitatea textului

Ce contează cel mai mult la un site este calitatea textului. Aveți nevoie de un text care:

A. Să răspundă întrebărilor principale cu care vine vizitatorul pe pagină

Dacă intră pe pagină, să găsească în pagină informațiile pentru care a venit; desigur, informațiile din pagină trebuie să fie adevărate, este ceva implicit, nu îl pun ca punct separat; scopul este să scrieți pentru vizitator, nu pentru Google, acesta este un principiu de bază, faceți textele pentru vizitatori, pentru întrebările lor, pentru dilemele cu care au intrat pe site; faceți vizitatorul fericit, și el va face motoarele de căutare fericite; cum? Prin linkuri / share-uri / vizite / recomandări / revenire pe site / asocierea site-ului cu un brand de calitate;

B. Să răspundă fricilor majorității vizitatorilor

Ce îl preocupă pe vizitator? Ce îndoieli are? Ce ar vrea să afle înainte de achiziție? Exemple – garanții de orice fel, politică retur produse, politică modificare prețuri, confidențialitate date; ce se întâmplă când ceva merge rău, ce s-ar putea întâmpla rău? – acestea sunt potențiale frici, care ar trebui tratate;

C. De folosit cuvinte simple, de evitat termenii care nu sunt clari

Căutați simplitatea în comunicare; în aceeași linie – de folosit termenii pe care îi folosește audiența – dacă un vizitator caută laptop, pune în paranteză lângă “notebook-uri” termenul “laptop-uri”; dacă vizitatorii caută după “telefoane mobile Samsung”, folosiți acești termeni, alături de “Smartphone Samsung”; în general, folosiți varianta mai des întâlnită; uneori, poți avea și un rol de educare a pieței, și poți încerca să explici că deși se caută des “Optimizare SEO”, termenul e un pleonasm; deși oamenii scriu frecvent “TVA inclus”, corect e “TVA inclusă”, că e o taxă; și tot așa;

D. De evitat abrevieri neclare

Pe cât posibil e bine să nu puneți vizitatorii să se gândească la ceva; e chiar și o carte pe această temă, v-o recomand (Don’t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability, 3rd Edition: Steve Krug: 9780321965516: Amazon.com: Books); nu căutați să păreți extraordinar de inteligenți, să uimiți, să stârniți senzație; căutați simplitatea în comunicare; sigur, uneori va trebui să folosiți termeni specifici industriei, dar fie puteți căuta să reduceți numărul lor, fie să explicați când folosiți un astfel de termen / expresie la ce se referă; dați exemple, intrați în concret, faceți studii de caz, chiar și unele sumare;

E. De căutat un stil oral

Asta poate fi discutabil, poate vreți să dați impresia unei companii serioase, mari, enorme; dar eu v-aș sfătui să scrieți prietenos, și cu un stil deschis; scrieți precum vorbiți; vedeți un articol de Seth Godin: The first law of mass media | Seth’s Blog

F. Totul cât mai scurt – cuvinte, propoziții, fraze;

G. De evitat diateza pasivă

“Articolul a fost scris de mine.” vs. “Eu am scris acest articol”.

H. Scrieți cu diacritice

…și să folosiți funcția de verificare ortografie (“check spelling”) în Word. Consider că absolut toate textele unui site ar trebui scrise inițial cu diacritice, în scopul verificării ortografice ulterioare;

I. Pentru SEO să nu scrieți cu diacritice

Legat însă de implementarea diacriticelor pe site, vă sfătuiesc ca pentru SEO să nu scrieți cu diacritice, dar pentru vizitatori să faceți asta; decizia finală e la voi, eu aș scrie fără dacă aș urmări strict profitul imediat, și cu diacritice, dacă aș urmări să fac ceva frumos și nobil; din păcate, diacriticele nu vând; problema e atât de mare, încât Google Traducere/Translate a început să aibă traduceri din engleză în română fără diacritice, pentru că nu mai găsește texte cu diacritice;

J. Scurtă descriere la început

Puteți lua în considerare ca la începutul oricărei pagini să aveți o propoziție în care spuneți, pe scurt, utilitatea paginii; ce voi citi în pagina curentă? În general, recomand să nu repetați lucrurile în pagină, dar aici poate avea sens să aveți o explicație inițială, pe care ulterior să o detaliați, chiar dacă asta duce la repetare;

K. Principiul piramidei inversate

Cum scrieți o pagină mai lungă / un articol de blog / un text document? Eu recomand să folosiți principiul piramidei inversate din jurnalism; dați la început cât mai multe detalii importante, apoi dați detalii mai puțin importante, și încheiați textul cu bucățile de text ce au o oarecare utilitate, nu sunt complet inutile, dar, pe de altă parte, ar putea și să lipsească; cu cât e mai important un text, cu atât ar trebui să se regăsească mai înspre început;

L. Folosiți lucruri cuantificabile

Spre exemplu: creștem profitul cu 200%; peste 1.000 de produse pe site; avem 200 de clienți mulțumiți; suntem recomandați de 30% din clienții noștri; 20% din clienții anteriori revin la noi; dacă spui “Net Promoter Score / NPS este ridicat” nu e suficient; dați valoarea lui exactă; sigur, puteți aproxima, puteți rotunji valoarea, puteți da marje, dar “oferim salariu motivant” nu e un text suficient de motivant;

M. Dacă un lucru este neclar, explicați-l în detaliu

Dacă ziceți “vă recomandăm un aspirator performant” poate fi mai bine să dați niște date tehnice – “vă recomandăm un aspirator cu putere de aspirare X, care consumă Y, este în top 3 vânzări în categoria lui, este lansat în anul Y, a luat 3 premii”; puteți zice ce înseamnă unele lucruri pentru consumator, ce câștigă în mod concret – “puterea de aspirare mare vă va facilita procesul de aspirare, veți putea curăța întreaga casă în timp record, faptul că consumă puțin curent vă va permite să faceți economii, top vânzări arată că sunt și alții încântați de el”; apoi, puteți specifica despre avantaje care derivă din avantajele imediate “veți avea timp de petrecut cu familia, puteți aloca buget pentru a vă răsfăța, puteți folosi un produs care vă va relaxa”; la final, puteți da și niște avantaje emoționale “te vei simți mai bine dacă vei petrece timp cu familia, vei fi încântat de răsfățul și relaxarea aduse de produs”; vedeți articolul pentru detalierea algoritmului;

N. Evitați lucrurile evidente

Pe de altă parte, evitați lucrurile evidente; nu detaliați și explicați un lucru evident, nu scrieți “dacă dați cu aspiratorul veți avea casa curată”; nu specificați că “aspiratorul e un bun care ajută la curățenia casei”; e un balans fin între cele două observații, dar voi trebuie să decideți ce e neclar și ce ar trebui specificat, totuși; dacă e neclar, explicați-l; dacă textul explicativ e banal, eliminați-l; unde e calea de mijloc? Greu de zis, ar trebui să vă știți bine audiența;

O. Nu faceți FAQ

Pe site, chiar dacă pare atractiv, eu nu recomand să faceți o secțiune cu întrebări și răspunsuri frecvente (FAQ), mai degrabă puneți textele respective chiar în locul unde are nevoie; e dificil pentru un vizitator să citească toate FAQ-urile, e de preferat ca informația să îi fie dată fix în punctul în care are nevoie de ea;

P. Întrebări în text

Vă sfătuiesc să puneți întrebări în text; ajută la oralitatea stilului; “Cum ar fi dacă …”? “Te-ai gândit …?”; “Oare …?”;

Q. Folosiți emoticoane

Puteți folosi, de asemenea, emoticoane; de asemenea, interjecții; “A! Încă ceva …”; “Să nu uit!”; căutați liste de emoticoane pentru business-ul vostru la Google, de forma “emoticons health industry”; aveți șanse să găsiți liste de emoticoane specifice pentru o industrie;

R. Doar link-uri utile

Legat de linkbuilding intern – linkuri de la o pagină la alta; ajută, mult chiar; dar vă sfătuiesc să puneți linkurile doar în măsura în care sunt utile vizitatorilor; considerați că aveți 2 articole similare cu cel de față? Link către ele; considerați că sunt 20? Link către toate 20; considerați că nu e niciunul? Nu puneți linkuri, doar pentru SEO; de pus linkuri dacă au sens și logică; nu există un număr magic; în aceeași linie, puneți linkuri către site-uri externe, dacă au sens; nu vă fie teamă, în principiu ar trebui să vă facă un minim bine vouă direct pe partea de SEO, și un mare bine vizitatorilor voștri;

S. Lungimea textelor

Legat de lungimea textului, în principiu ar trebui să nu căutați în mod explicit să scrieți texte lungi, dar ar trebui să răspundeți fricilor vizitatorilor; de cele mai multe ori, asta înseamnă texte lungi; de văzut, pe tema asta: We Analyzed 912 Million Blog Posts. Here’s What We Learned About Content Marketing și Content, Shares, and Links: Insights from Analyzing 1 Million Articles – Moz;

T. Transmite emoții

Conținutul trebuie să fie o combinație între – calitate înaltă, de încredere, util, interesant și remarcabil; trebuie să fie evident diferit în dimensiuni și detaliu față de alte pagini, pe aceeași nișă; trebuie să provoace o emoție vizitatorilor, să fie surprinși în mod plăcut;

U. Uzabilitate

Principii generale de la Moz: pagina trebuie să aibă o interfață plăcută (să fie ușor de navigat, fonturi OK, design OK, butoane OK, imagini OK), informațiile să fie detaliate, să folosească, dacă se poate, elemente vizuale (de exemplu, infografice, statistici, fotografii), inclusiv video, pot fi chiar și embed-uri (încorporări, un termen cam ciudat) de prezentări PowerPoint;

V. Spațiu alb

Să nu aglomerați pagina, poate fi o idee să aveți spații albe în pagină, ajută și asta; Mai multe detalii în clipul de mai jos:

W. Folosirea punctelor la enumerare

Textul de față folosește bullet points de forma unui alfabet; vă recomand să nu faceți asta; detalii la Seth Godin: “Powerpoint makes us stupid” – these bullets can kill | Seth’s Blog și Most presentations aren’t bullet proof | Seth’s Blog;

X. Ușor de scanat

Faceți pagina să fie ușor de scanat; dacă cineva dorește să acceseze doar o anumită informație despre ceva din pagină, ar trebui să poată să facă asta; asta înseamnă – bullet points (vezi și punctul de mai sus despre asta), împărțire text pe secțiuni principale; împărțire texte în propoziții și fraze coerente; spații albe;

Y. Folosește suport interactiv

Dacă se poate, fă ceva interactiv; poze cu zoom; comentarii; buton de share (nu recomand cu cod embed de pe Facebook, de exemplu, ci o poză cu logo-ul Facebook, și la click să se deschidă o fereastră cu share pe Facebook);

Z. Texte personalizate

De făcut, dacă se poate, texte personalizate – “Ai cumpărat produsul X în data de”; “bine-ai revenit la noi pe site, Y!”; “Pe baza istoricului tău, îți recomandăm”;

Alte detalii și surse pentru unele idei:

[Acesta este un Guest post, respectiv un articol scris de un autor invitat. Textul și părerile îi aparțin în totalitate. Dacă dorești să publici și tu un astfel de articol, lasă un mesaj folosind pagina de contact]

2 Comments

Leave a Reply