Dacă ești antreprenor sau manager, poate ai zice că responsabilitatea rezultatelor din promovare este în totalitate a agenției, freelancerului sau a specialistului care face comunicarea pentru compania ta, însă chiar așa este?
Ce vină are specialistul (agenția, freelancerul sau angajatul) când nu sunt rezultate bune din promovare?
În 13 ani de lucrat direct ca specialist de marketing online cu mai bine de 200 de companii, am avut atât campanii de promovare foarte bune, cât și campanii cu rezultate mai slabe. Din lecțiile învățate, uite care sunt situațiile în care vina e a specialistului:
- Nu a setat corect campaniile de publicitate (targetare, perioadă, buget, vizualuri, mesaj, canale, frecvență, excluderi etc.).
- A folosit un limbaj nepotrivit pentru publicul căruia s-a adresat.
- A folosit vizualuri neatractive.
- A ales greșit influencerii din campanie.
- Nu s-a asigurat că pagina de campanie este optimizată, ușor de folosit, convingătoare și că funcționează tehnic mecanismul campaniei. Prin mecanism al campaniei mă refer la vânzarea de pe site, obținerea leadului, înscrierea în concurs etc.
- N-a acționat la timp dacă a observat lipsă de performanță la campanie.
- Nu a știut cum să obțină rezultate mai bune și nu și-a dat interesul să găsească soluții.
Adevărul este că nu poate garanta nimeni că o campanie de promovare va fi de succes sau nu. Sunt mai mulți factori externi care pot influența succesul unei campanii precum algoritmii platformelor, acțiunile competitorilor, modificări de comportament ale consumatorilor, vremea, pandemia, războiul, modificările legislative etc. Cu toate acestea, orice specialist ar trebui să se asigure că-și face bine treaba, evitând greșelile de mai sus și îmbunătățind continuu acțiunile de promovare, adaptându-le la context.
Ce vină are antreprenorul sau managerul care deleagă promovarea când nu sunt rezultate bune?
Așa cum zice Simon Sinek în cartea lui „Jocul infinit”: liderii nu sunt responsabili pentru rezultate, ci sunt responsabili de oamenii care sunt responsabili pentru rezultate. Pornind de la această idee, pot spune că vina antreprenorului sau managerului este că nu s-a asigurat că are specialistul potrivit și că acesta își face bine treaba. Din păcate, mulți lideri se așteaptă că de îndată ce au delegat o sarcină și-au terminat treaba, însă nu este așa.
Cum se poate asigura un lider că specialistul/agenția/freelancerul își face bine treaba:
- Se asigură că oferta promovată este competitivă.
- Selectează cei mai bun specialiști pentru sarcinile de promovare.
- Înțelege ce face specialistul și ce presupune o muncă bine făcută pe partea de promovare online.
- Stabilește obiective realiste și indicatori de performanță realiști.
- Deleagă rezultate măsurabile, nu doar sarcini.
- Creează un mediu propice de feedback și colaborare.
- Urmărește frecvent rezultatele și cere soluții pentru îmbunătățirea acestora.
- Oferă informații, materiale și suport la timp, când deleagă și când acestea sunt solicitate de specialiști.
- Se asigură că se face follow-up la rezultatele campaniei de promovare (spre exemplu, echipa de vânzări preia în timp util leadurile din campanie).
În concluzie, pot spune că dacă nu sunt rezultate bune din promovare este de vină și antreprenorul sau managerul în cazul în care:
- nu are ofertă competitivă;
- nu și-a ales colaboratorul bun;
- nu știe ce ar trebui să facă colaboratorul și ce înseamnă o promovare bună prin reclame online, social media, SEO, e-mail marketing etc.;
- nu a delegat corect;
- nu urmărește rezultatele;
- nu colaborează pentru identificarea de soluții;
- nu oferă informații și materiale utile la timp;
- demotivează specialistul.
în plus, dacă managerul/antreprenorul consideră că știe mai bine cum se face promovarea și oferă indicații specialistului cum să-și facă treaba, atunci este important să-și asume și rezultatele care se obțin, el fiind specialistul în acest caz.
În final, data viitoare când nu obții rezultate bune din promovare, verifică dacă ți-ai făcut bine treaba din rolul tău de specialist sau lider, înainte să dai vina pe altcineva. De asemenea, îți recomand să te concentrezi mereu pe găsirea de soluții, mai mult decât să cauți metode pentru pedepsirea vinovaților.
3 replies to "Cine e de vină când nu sunt rezultate bune din promovarea online?"
[…] Cine e de vină când nu sunt rezultate bune din promovarea online? https://calinbiris.ro/cine-e-de-vina-cand-nu-sunt-rezultate-bune-din-promovarea-online/ […]
[…] Cine e de vină când nu sunt rezultate bune din promovarea online? […]
Cred ca lipsa de comunicare intre client si agentie este una daca nu cea mai importanta, agentie sau cel care se ocupa de cont trebuie sa stie cat mai multe informatii despre afacerea caruia ii face reclama, sa culeaga cat mai multe informatii, ca si cum ar fi afacerea lui, sa fie familiarizat cu produsele, serviciile, etc
Ca propietar de magazin online din 2006 am lucrat cu peste 15 agentie online si doar cu 2 dintre ele am avut rezultatele scontate.