Este web hosting-ul important pentru marketing? Pot spune că este ca și sănătatea, nu-ți dai seama de importanța ei, doar când te îmbolnăvești. O sănătate bună îți permite să-ți trăiești viața făcând tot ceea ce-ți dorești, însă o problemă de sănătate îți va pune pe pauză orice planuri și activități pentru a o rezolva.

problema web host

După o lună de pregătire, am susținut un eveniment de marketing online în fața unui public de peste 100 de antreprenori și marketeri. Sala a arătat cum ne-am dorit. Prezentarea a mers fără cusur. Participanții au fost entuziasmați să înceapă să-și dezvolte prezența online a afaceri proprii. A fost tot ce mi-am dorit, până când am anunțat oferta pentru cursul Online Mastery. Am fost la ultimele slide-uri și am prezentat link-ul de înscriere. Apoi au început să vină mesaje din sală: „siteul nu merge”, „nu pot accesa oferta”, „nu mă pot înscrie la curs”. Am simțit cum devin palid și tot sângele îmi coboară spre extremități. A fost o reacție instantă, necontrolată, de tipul fight-or-flight. M-am băgat în pământ de rușine, dar mai ales de supărare. Tot ce am construit în ultima lună de pregătire și în două ore și jumătate de prezentare se ducea pe apa Sâmbetei pentru că siteul nu mai mergea. Mi-am tras sufletul, am calmat spiritele din sală și am oferit o soluție: participanții interesați s-au putut înscrie și pe formulare fizice, fără a face plata pe loc. De asemenea, am revenit cu linkul de înscriere după terminarea evenimentului, de îndată ce am rezolvat problema siteului.

Ca urmare al acelui incident, am început să discut cu echipa de suport a furnizorului de găzduire. A fost necesar ca un om tehnic să verifice situația, căruia trebuia să-i dau un acord special să-mi acceseze contul. După multe telefoane și schimburi de e-mailuri, am plătit câteva ore de suport IT care au depășit costul abonamentului lunar pe care îl plăteam deja, iar în final au găsit problema și siteul a fost din nou disponibil.

Prima idee de reținut: o găzduire nepotrivită și un site vulnerabil pot să omoare vânzările online sau campaniile de marketing.

O situație similară ai putut să vezi în perioada de Black Friday. Magazinele online care au fost nepregătite au avut siteurile picate de la excesul de trafic pe care l-au obținut într-un timp foarte scurt.

Recomandarea mea: analizează-ți foarte bine resursele de care ai nevoie când îți alegi un furnizor de web hosting. Ia în calcul: traficul mediu pe care îl ai pe site în fiecare lună și ce vârfuri de trafic (spike-uri) poți obține în anumite perioade sau campanii. Comunică acest lucru furnizorului tău încât să fie pregătit și să-ți ofere soluția potrivită.

Când am avut problema de la eveniment, m-a frustrat foarte mult ping-pong-ul pe care a trebuit să-l duc cu echipa tehnică a celor de la hosting. Pe lângă faptul că am plătit mult pe suportul primit, timpul de răspuns într-o astfel de urgență n-a fost cel așteptat. Motiv pentru care am decis să-mi schimb furnizorul de hosting după acea întâmplare.

A doua idee de reținut: un serviciu de suport lent și scump îți face viața dificilă ca și marketer. În cazul în care îți pică siteul și nu mai poate fi accesat, vrei ca situația să fie rezolvată în cel mai scurt timp posibil, încât să nu pierzi foarte multe vizite și potențiali clienți. De asemenea, vrei ca acest lucru să fie inclus în abonament sau la un cost decent.

Recomandarea mea: caută feedback și opinii din partea clienților cu privire la calitatea suportului tehnic primit, atunci când îți alegi furnizorul de web hosting.

Ce alegi: găzduire de la un furnizor local sau de la unul internațional?

S-ar putea ca unele pachete de la furnizori de găzduire internaționali să fie mai accesibile ca preț, dar sunt acestea potrivite pentru afacerea ta? Dacă ai un business din România care se adresează românilor, cel mai bine este ca siteul sau paginile de campanii să-ți fie găzduite la noi în țară. În felul acesta timpul de încărcare al siteului ar trebui să fie mai bun decât în cazul în care îți găzduiești siteul și paginile pe un server din SUA sau alte țări.

Spus într-un mod simplist, modul în care funcționează găzduirea web este că tu încarci toate fișierele care compun siteul tău (imaginile, textele, conținutul multimedia, codul etc.) pe un hard disk (sau pe mai multe) conectat în permanență la internet. Acesta hard disk este deținut și protejat de compania de web hosting. În momentul când un utilizator accesează adresa siteului tău, se face apel către server să-i transmită acele fișiere în browserul său de pe PC, încât să vadă conținutul siteului tău. Practic, utilizatorul îți descarcă conținutul siteului pe PC-ul propriu. Cu cât fișierele sunt găzduite la o distanță mai mică de utilizator și sunt puse pe hard diskuri cu procesoare bune, cu atât vor ajunge mai repede la utilizator. De asemenea, este important ca fișierele să fie cât mai mici încât să fie transferate cât mai repede. De aceea este important să nu pui pe siteul tău poze de 10 megabytes. Optimizează-le să fie cât mai mici, preferabil sub 200-300 kilobytes. Pentru optimizare eu folosesc https://tinypng.com înainte să urc pozele pe blog sau în site.

Un alt factor care îți poate influența viteza de încărcare a siteului este numărul de alte siteuri găzduite pe același server pe care este al tău. Cu cât sunt mai multe siteuri pe același server, procesorul serverului lucrează mai greu să servească toate cererile. În acest fel îi scade viteza de transfer pentru fișierele siteului tău. Dacă vrei ca siteul tău să nu fie cu alte siteuri pe server sau dacă vrei să ai performanțe garantate ale serverului, poți cere firmei de web hosting un server dedicat sau un Virtual Private Server (VPS).

A treia idee de reținut: pentru o viteză bună de încărcare, găzduiește-ți siteul și paginile în țara de unde îți sunt cei mai mulți clienți. Acest lucru este și un factor important care contribuie la clasarea (ranking) în rezultatele la căutări din motoarele de căutare.

A patra idee de reținut: optimizează-ți fișierele pe care le urci în site încât să fie cât mai mici pentru a se transferea cât mai repede. Pentru mai multe sfaturi de optimizare a siteurilor pentru motoarele de căutare, află cum să scrii articole SEO.

A cincea idee de reținut: dacă vrei putere de procesare garantată, apelează la un server dedicat sau VPS. Altfel, asigură-te că furnizorul de web hosting nu-ți înghesuie siteul cu altele cu trafic mare.

Îți intră mesajele în SPAM?

Dacă primești comentarii de la colaboratori privind faptul că e-mailurile pe care i le trimiți le intră în SPAM, s-ar putea să nu fie din vina ta. Atunci când cumperi găzduire, primești și opțiunea de a avea adrese de e-mail personalizate de tipul numele.meu@companiamea.ro de pe care să comunici. Ei bine, dacă de pe serverul pe care îți este găzduit siteul și de pe care tu trimiți e-mailuri sunt alte companii care trimit e-mailuri nesolicitate (SPAM-uri), întreg serverul poate să devină compromis, astfel afectând și trimiterea e-mailurilor tale. De aceea este important ca furnizorul de web hosting să fie unul serios, care se ocupă de reputația IP-urilor pe care le gestionează.

Ultima idee de reținut: dacă mesajele pe care le trimiți intră în SPAM, verifică situația și cu furnizorul de web hosting. De asemenea este foarte important să nu trimiți e-mailuri nesolicitate, către baze de date cumpărate sau obținute prin alte metode „mai puțin ortodoxe”.

În concluzie, deși este puțin mai tehnică partea de achiziție de servicii de web hosting, este important să-i acorzi atenție dacă vrei să îți optimizezi siteul să ajungă primul în rezultatele la căutări și dacă vrei să nu pierzi clienți atunci când îți este lumea mai dragă. Învață de la cei pățiți. Baftă la vânzări și la atragere de leaduri din online!


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    3 replies to "Ce ar trebui să știe marketerii despre web hosting"

    • Val Vesa

      Foarte bine enumerate lucrurile. As mai adăuga faptul ca SPAM-ul e cancerul web hosting-ului modern si este o problema foarte serioasa.
      Sfatul meu ar fi ca pe serverul unde ai găzduit website-ul sa NU ai si serviciul de email (se poate externaliza la Google, de exemplu) iar orice tine de notificări (comentarii, acțiuni de adăugare useri etc) sa NU fie făcute cu PHPMail din server ci cu un serviciu terț, de tipul Mailgun de exemplu.

    • […] Ce ar trebui să știe marketerii despre web hosting […]

Leave a Reply

Your email address will not be published.