Gândește-te la 3 branduri locale de online, care au pornit din Cluj și au ajuns să aibă succes la nivel național sau internațional. Nu-i așa că este greu să le găsești? Deși, dacă te gândești la principalele centre IT din România, Clujul este în primele 3. Avem mulți practicieni în IT, dar care sunt absorbiți de companiile de outsourcing. Prea puține sunt companiile care si-au dezvoltat produse proprii.

Am auzit că piața din Cluj se va schimba. Salariile din domeniu cresc si au ajuns la un nivel mare, comparabil cu nivelul salariilor din țările vestice. Companiile de outsourcing vor începe să sufere din acest motiv iar clienții lor vor începe să își îndrepte proiectele către alte piețe mai ieftine.
O direcție sănătoasă pentru orice companie locală de outsourcing ar fi să înceapă să construiască produse proprii care să se adreseze la mai multe piețe de clienți. Astfel, diversificând portofoliul, nu vor ține toate ouăle în același coș iar riscurile vor fi împărțite.

Dacă lucrezi într-o companie de outsourcing, de ce să aștepți după firmă să te pună într-o echipă pe un produs nou, când poți chiar tu să pornești un start-up înafara orelor de birou și să lucrezi și pentru tine?
Avantajul tău în acest moment este că lucrezi pe un salar bun și că în timpul liber te poți concentra pe proiecte proprii de viitor.

Dacă te gândești la un start-up probabil acestea ar fi lucrurile cele mai importante pe care ar trebui să le iei în considerare: echipa, banii și ideea.

1. Echipa
Cea mai importantă resursă într-un start-up este cea de capital uman, adică specialiștii. Mulți care se gândesc să pornească un start-up cad în capcana banilor, crezând că fără bani de investiție nu pot realiza un produs de succes pe piață și din acest motiv nu se mai apucă de nimic. Eu cred că dacă vei reuși să faci o echipă bună, care să livreze un produs de valoare, cu un model de business sănătos, banii vor veni.
Problema echipei este că aceasta trebuie să fie formată din membri cu aptitudini complementare. Când a pornit Trilulilu, proiectul a avut o mână de oameni care s-au completat unii pe ceilalți și care au lucrat pentru același scop de a lansa pe piață un serviciu de impact.
Gândește-te la competențele de care vei avea nevoie în start-up-ul tău și găsește cei mai buni oameni care să se implice alături de tine.

2. Banii
Dacă ai pornit un start-up care crezi că are potențial, este mai ușor decât te-ai aștepta să ajungi la persoane dispuse să îți ofere feedback sau chiar să investească în ideea echipei tale.
Am scris într-un alt articol despre evenimentele dedicate start-up-urilor, unde se întâlnesc investitorii de tip Angel cu echipe care au nevoie de bani pentru un produs pe care îl dezvoltă. Sunt deja o mână se astfel de evenimente care se întâmplă anual.
Însă nu toți investitorii doresc să promoveze că au bani de dat. Am aflat și de persoane care au bani puși deoparte și care așteaptă echipa potrivită în care să investească, chiar dacă nu participă la astfel de evenimente.
De asemenea te poți gândi și la alte surse de finanțare precum împrumuturile bancare, fondurile nerambursabile sau cei 3F – friends, family and fools.
Însă mai important decât ”cum vei face rost de investiție pentru start-up” este să te gândești care va fi modelul de business pe care îl vei urma și cum vei face bani. Dacă ai un răspuns bun la asta, investiția va veni odată cu creșterea numărului de clienți plătitori.

3. Ideea
Am avut mai multe ocazii să stau de vorbă cu dezvoltatori care vroiau să se implice în proiecte proprii dar care nu aveau o idee în care să creadă că va avea succes pe piață. Pe lângă acest lucru, din cauza inerției de a lucra pentru proiectele altor clienți, nu aveau timpul să se gândească la proiectele proprii. Cel mai bun lucru care ar putea să îl facă este să încerce să găsească idei prin networking.
Participând la mai multe competiții de start-up-uri am realizat că cele mai bune idei vin de la oameni care poate nu sunt atât de orientați către partea de IT ci mai mult către partea de business. Poate din acest motiv ar trebui organizate tot mai multe întâlniri între specialiști din business cu specialiști în IT, care să încerce să găsească acele idei de star-up care ar avea șanse de reușită.
Dacă nu ai o idee de start-up, încearcă să te întâlnești tot mai mult cu oameni din domenii diferite de al tău și descoperă oportunități pe care le-au văzut în diferite piețe. Poate împreună veți găsi soluții care ar putea avea succes.

Dar cum îți dai seama că o idee este bună?
Cel mai ușor mod de a testa o idee este să încerci să vinzi produsul înainte să îl realizezi efectiv. S-ar putea să găsești clienți dispuși să plătească acum pentru o soluție pe care să o livrezi doar peste un anumit timp. Din același test vei putea descoperi nevoi la care nici nu te-ai gândit inițial că vor putea fi acoperite de serviciul sau produsul tău.

De ce să începi să lucrezi la un start-up și să nu te mulțumești cu ce ai acum?
Pentru că ai posibilitatea:
1. Să lucrezi la propriile idei
2. Să câștigi mai bine
3. Să fi mai apreciat pentru ceea ce creezi
4. Să cunoști mai mulți oameni și să călătorești mai mult
5. Să nu ai toate ouăle în același coș, în caz că se întâmplă ceva

Degeaba Clujul este în topul centrelor IT din țară, dacă nu ne putem lăuda cu propriile realizări. Depinde numai de tine să încerci ceva nou, să faci o echipă si să începi ceva, orice. Ai mai multe de câștigat decât de pierdut. Gândește-te.

Articol publicat în Today Software Magazine, nr 5


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online, și al podcastului Antrenamentul de marketing. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.