Au vrut să-l dea afară de la conducerea Ursus pentru ca investitorii au crezut că este un lider prea laissez-faire. Octavian Buzoianu avea o echipă de manageri instruiți care se ocupau de conducerea operațiunilor, iar in calitate de lider, Buzoianu a stabilit regulile jocului și le-a spus clar: “la ora 9 încep ședințele de lucru, iar în 30 minute le închideți, fără întârziere”. El participa doar o dată pe lună la aceste ședințe pentru a ridica câte o minge la fileu, pentru a provoca un mod de gândire care să producă evoluție și performanță.

A venit o comisie în vizită din partea investitorilor. Membrii comisiei au participat la ședința de lucru, iar când au văzut respectul pe care echipa îl avea pentru liderul lor s-au convins. Buzoianu a promis un plan pe 10-15 ani pentru Ursus și livra conform viziunii cu susținerea colegilor. Acestea au fost punctele sale forte: viziunea și implementarea.

Despre toate aceste lucruri, Octavian Buzoianu ne-a vorbit în cadrul unui eveniment marca Serile JCI.
Am asistat la o discuție de 2 ore în care s-a vorbit despre evoluția României din punct de vedere politico-economic, despre management și leadership, despre marketing, despre alegerile grele din viață și cum să depășim obstacolele.

La începutul anilor 90, când s-au deschis granițele, cel mai important lucru pe care l-a făcut pentru Ursus a fost să participe la târguri internaționale și să înțeleagă piața, tehnologia, competitorii și tendințele. Acest lucru l-a ajutat să previzioneze ce urmează și să-și formeze viziunea. Împreună cu o echipă din care făceau parte profesori universitari, a realizat un studiu de fezabilitate și un plan de implementare. Pasul următor a fost să mobilizeze resursele financiare, tehnologice și umane pentru a face lucrurile să se întâmple. Aceasta a fost cea mai bună lecție de marketing: cunoaște-ți piața și planifică pentru ce urmează.

Ne-a mai dat un exemplu cum a retehnologizat o fabrică în jumătate de timp cât au preconizat investitorii, fără să rateze sezonul vânzărilor. A făcut acest lucru cu ajutorul echipei, cu specialiști dedicați și care au crezut în viziunea sa.

Un alt exemplu care mi-a plăcut a fost cum a pus într-o poziție nouă de inginer șef un tânăr fără experiență, dar cu atitudinea potrivită. I-a acordat 6 luni să se familiarizeze cu tot ce avea nevoie, i-a oferit sprijin pentru acest lucru, iar apoi l-a pus în funcție. A fost o decizie bună, care a dat roade. A aplicat metoda în continuare, aducând și mai mulți tineri de top, de pe băncile facultăților și oferindu-le ocazia să se remarce.

Buzoianu a vorbit cel mai mult despre timpul petrecut la Ursus, deși a fost implicat în multe alte afaceri, iar laitmotivul discuțiilor sale a fost leadership-ul. Conform vorbitorului, cel mai important lucru care îl definește pe un lider este viziunea și puterea de a inspira pe cei care îl urmează. Este necesar să ne întrebăm cum va arăta compania/proiectul nostru peste 5 sau 10 ani. Ce va fi diferit și ce facem să rămânem relevanți? Care ne sunt obiectivele și cum le vom atinge?

În cele 2 ore petrecute la Seara JCI am aflat multe povești de business și de viață. Pe lângă cele deja menționate, pot să mai amintesc și următoarele idei care mi-au plăcut:

  • Nu sări în apa, mai mult de 2 ori în viață, fără să știi înota. Viața este prea scurtă. Pregătirea este importantă înainte de a te arunca cu capul înainte;
  • Provocarea asumată și managementul riscului sunt cheia succesului;
  • Provocările care nu ni se potrivesc sunt o povară, deci să le alegem cu grijă;
  • Liderul trebuie să se plictisească la rutină, să știe să mobilizeze lumea și să-și asume rezultatele;

Mi-a plăcut mult la Seara JCI cu Octavian Buzoianu și mi-am reamintit cât de frumoase sunt întâlnirile cu discuții despre viață, afaceri, reușite dar și eșecuri. Îți recomand să profiți de astfel de evenimente dacă dorești să fii un lider mai bun.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    1 Response to "Octavian Buzoianu despre cel mai important lucru care definește un lider"

    • dan

      Foarte bun articolul, de fapt a fost a fost mai mult decat un articol, a fost o lectie. Am luat notite.:)

Leave a Reply

Your email address will not be published.