Am avut plăcerea să-l am ca invitat pe Lorin Druță, CEO și co-fondator QwertyKey, în cadrul webinarului „eCommerce fără frontiere”, organizat împreună cu DHL Express România. Am vorbit despre cum a pornit afacerea, cum s-a dezvoltat și cum a ajuns să facă vânzări la nivel internațional. Este o bucurie să întâlnesc tineri precum Lorin, care au curajul să ia o idee și să o transforme într-o afacere.

Înainte să intrăm în poveste, îți recomand să urmărești acest scurt video cu cadre din spatele cortinei afacerii QwertyKey.

Când ești la început de drum, nu e ușor! Chiar din contră, e mega greu. Dar mai bine să încerci, decât să rămâi cu ideea și să nu faci nimic. Lumea vede succesul, dar nu toți văd drumul spre succes!

Lorin Druță

De unde a început totul?

Lorin: Ca orice alt business, tot a început la o bere. A fost o discuție amicală cu Alex, unul dintre cei mai buni prieteni. Îmi spunea că vrea să vrea să-și comande o tastatură și a întâmpinat un obstacol, să zic așa, în sensul că trebuia să-i vină într-un timp foarte mare. Acel produs nu exista în România și de acolo s-a născut și ideea. Ne-am aruncat cu capul înainte și am făcut primii pași: crearea siteului, aducerea produselor, am făcut poze, am făcut marketing și așa mai departe. Această idee s-a născocit atunci cu Alex, care mai apoi a devenit asociatul meu împreună cu Paul și cu Cristi. De acolo, totul a mers din ce în ce mai bine, ca efectul bulgărelui de zăpadă.

Care a fost reacția ta când ai avut prima comandă?

Lorin: Imaginează-ți că tastatura o punem într-o cutie, iar peste punem o foaie. Pe acel mason noi bifăm produsele pe care le-a comandat clientul nostru și trecem numele său. Gândește-te că eram la mine acasă și eram atâta de entuziasm că urmează să livrez primul colet încât m-am dus doi kilometri cu mașina până la cineva să scrie frumos numele clientului. Voiam să fie perfect coletul.

Ai avut dubii la început la începutul business-ului dacă o să meargă sau nu?

Lorin: Da, normal. Este perfect uman să ai dubii dacă-ți merge sau nu business-ul, dar într-un singur mod poți afla răspunsul: încercând. Dacă nu începeam cu tastaturile și să facem tot procesul acesta, rămânea totul la stadiu de idee. Știi cum e? Dacă nu încerci ai pierdut sută la sută.

Ce canale de promovare folosiți?

Când am început afacerea, am setat canalele clasice: pagina de Facebook, contul de Instagram și cel de YouTube. Mai apoi, am zis să testăm și TikTok, fiind un canal la început, iar acum, aici avem cea mai mare comunitate, respectiv peste 400.000 de urmăritori. Acesta este canalul nostru: www.tiktok.com/@qwertykey.ro

Pe o scară de la unu la zece, cât de importantă este comunitatea de pe social media pentru voi?

Lorin: Răspunsul este zece. Este foarte importantă, cea mai importantă, pentru că majoritatea comenzilor vin de acolo.

Crezi că influencerii îți pot ajuta afacerea?

Lorin: Da, categoric da. Ajută ca aceștia pur și simplu să-ți prezinte produsul așa cum îl folosesc, fără să-i facă reclamă forțată. Lumea vede acest tip de conținut și vrea să cumpere apoi produsul. Versus să faci reclame la care lumea să vrea să dea skip cât mai repede.

La fel facem și noi pe canalul de TikTok. Prezentăm produsele, facem vlog sau arătăm parcursul nostru, fără să pară că e reclamă.

Cum ați ajuns să vindeți la nivel internațional?

Lorin: Mi s-a părut fantastic ce se întâmplă și cum a s-a întâmplat. Dimineața, după ce am apărul la I Like IT, m-a sunat Ștefan Clonda de la DHL Express România pentru a-mi spune de posibilitatea de a vinde internațional. Atunci n-am simțit nevoia, dar s-a întâmplat ulterior în urma unui viral pe Reddit. Cineva a postat o poză cu o tastatură și dintr-o dată am avut sute de comenzi. I-am spus lui Ștefan „hai să dăm drumul la treabă”. El deja avea în draft contractul, l-am semnat. M-a pus în legătură cu cei din Cluj și totul a fost simplu.

De multe ori, tu ca antreprenor de magazin online, nu știi care-s procedurile ca să vinzi internațional: cum să fac facturile, ce sistem treuie să folosesc, ce sistem are clientul, dacă e în UE, dacă e în afara UE, dacă facturez cu TVA sau fără TVA, cum e cu vama etc. Însă, cu DHL a fost ușor. Au o echipă care mi-au explicat tot ce a trebuit să fac. Din momentul în care am semnat contractul, a doua zi am și trimis coletele.

Cu ce sunt diferiți clienții internaționali, față de cei din România?

Lorin: Clienții internaționali comandă alt gen de produse față de cele comandate de români, respectiv produse care nu se găsesc acolo la ei. Aici mă refer la produse pe care le avem doar noi pe site, care sunt produsele proprii, produsele pe care le-am făcut noi. Mă refer la design-uri speciale de tastaturi. De asemenea, peste 90% plătesc cu cardul, iar rata de retur este foarte mică.

Care a fost cea mai mare de provocare până acum în business?

Lorin: Cea mai mare provocare a fost să ne mutăm din garaj la un sediu mai mare. Imaginează-ți să deschizi un business, să-l începi într-un garaj, iar mai apoi să fii nevoit să pleci de acolo, pentru că efectiv nu mai ai loc fizic. Ca să facem pasul spre un depozit mai mare a fost o întreagă provocare, să zic așa, pentru că ne-a crescut chiria, a trebuit să stabilim cât de mare să fie spațiul, cât să investim acolo. Ne-am întrebat și ce se întâmplă dacă nu mai avem comenzi după ce ne mutăm. În final, am luat nu doar un spațiu mai mare decât garajul, ci unul în care să avem și birouri și magazin fizic de prezentare a produselor.

Ai avut vreodată gândul să închizi pentru că ți-a ajuns?

Lorin: Da, cred că în fiecare zi am. Parcă zilnic simt că se adună foarte multe și mă gândesc: mi-a ajuns, mă las. După aceea îmi amintesc că suntem o echipă întreagă și trecem de fiecare dată peste provocări.


Îi mulțumesc lui Lorin pentru deschiderea de a vorbi despre parcursul său și îl admir pentru curajul de a porni de la o idee la bere, până la a face o afacere care vinde internațional.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online, și al podcastului Antrenamentul de marketing. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.