Afacerile au început să externalizeze tot mai mult părți principale din structura lor către alte companii ultra-specializate, fiind mai eficient economic să lucreze cu furnizori, decât cu echipă internă.
Am observat o tendință de business pentru dezvoltarea a două tabere de companii: una a ultra-specialiștilor și una a conectorilor. Ultra-specialiștii sunt cei care fac un singur lucru și îl fac mai bine decât oricine altcineva. Conectorii sunt cei care știu să creeze un context pentru ca ultra-specialiștii să lucreze împreună. În viitor, nu vor mai exista atât de multe departamente interne, ci vor fi conectori care intermediază relația cu acești furnizori ultra-specializați. Spre exemplu, în acest moment aș putea realiza o companie IT în care să conduc doar o echipă proprie de development, iar marketingul, financiarul, HR-ul și vânzările să le externalizez. În calitate de CEO m-aș ocupa doar de servirea clienților, managementul echipei de development și relația cu partenerii.
Din perspectiva consumatorilor, datorită ușurinței de externalizare a nevoilor și datorită serviciilor de livrări tot mai bune, apare trendul de cumpărare de abonamente vs. cumpărare de produse.
Spre exemplu, brandurile ar putea oferi pe viitor tot mai multe servicii clienților ocupându-se 360° de o nevoie a acestora. Brandul Zara ar putea oferi tot managementul garderobei unui client de la naștere până la moarte, pe baza unui abonament lunar. Acest management al garderobei va presupune schimbarea hainelor în funcție de sezon, spălarea și călcarea lor săptămânală, oferirea de haine pentru diferite ocazii atunci când clienții au nevoie de ele și unde au nevoie de ele. Mai mult, compania va avea un sistem IT prin care va monitoriza ce, când și unde are nevoie acel client de serviciile ei, încât să-l servească exact atunci când are nevoie și în felul în care acesta se așteaptă să fie servit.
Despre acest trend de orientare spre servicii, te invit să urmărești videoul de mai jos.
4 replies to "Externalizarea nevoilor: abonamente vs. vânzare de produse"
unt de acord ca se vor destrama companiile insa viitorul nu e al externalizarii ci al antreprenoriatului. Singurul mod in care poti fi eficient este sa ai skin in the game cum se zice. Momentan asistam la disparitia dinozaurilor si aparitia mamiferelor. Am si scris un articol despre asta din perspectiva vanatorilor de dinozauri (vanzatorii) https://medium.com/sales-marketing-startups…/1e695c46077e
Pe principiul asta lucram in zona investitiilor in startup-uri. Calin, sunt saptamana viitoare prin Cluj, daca e, hai sa vedem ce ar fi actionabil aici.
Citesc acum cartea „Concurența într-o lume plată”. Conceptul de bază al cărți este rețeua de firme. Se prezintă compania Li & Fung care oferă aproximativ 2 milioane de locuri de muncă din care nici jumătate nu sunt pe ștatele lor de plată și nu are nici o fabrică, iar profitul anual se ridică în jurul sumei de 8 mld $.
Eu cred că viitorul companiilor va fi reprezentat de aceste rețele care fac o conexiune între fabrici și consumatori. În această situație accentul se pune pe profesionalism, calitate dar mai ales pe construirea relațiilor de încredere pe termen lung. Externalizarea va fi dusă, astfel, la un alt nivel.