destramarea companiilor
În următorii 5 – 10 ani modul în care companiile vor funcționa nu va mai fi la fel ca astăzi. Business-urile au început deja să externalizeze tot mai mult părți din structura lor către alte companii ultra-specializate, iar de aici vine “destrămarea companiilor”.

Am observat o tendință pentru dezvoltarea a două tabere, una a ultra-specialiștilor și una a conectorilor. Ultra-specialiștii sunt cei care fac un singur lucru și îl fac mai bine decât oricine altcineva. Conectorii sunt cei care știu să creeze un context pentru ca ultra-specialiștii să lucreze împreună. În viitor nu vor mai exista atât de multe departamente interne ci vor fi în schimb conectori care intermediază relația cu acești furnizori ultra-specializați. Spre exemplu, în acest moment aș putea realiza o companie IT în care să conduc doar o echipă proprie de development, iar marketingul, financiarul, HR-ul și vânzările să le externalizez. În calitate de CEO m-aș ocupa doar de servirea clienților, managementul echipei de development și relația cu partenerii.

O consecință la acest trend este aceea că brandurile vor începe să integreze și să ofere tot mai multe servicii clienților pe care îi servesc. Prin conectarea partenerilor ultra-specializați sub aceeași umbrelă, brandurile vor putea oferi tot mai multe servicii clienților ocupându-se 360° de o nevoie a acestora. Spre exemplu, brandul Zara ar putea oferi pe viitor tot managementul garderobei unui client de la naștere până la moarte, pe baza unui abonament lunar. Acest management al garderobei va presupune schimbarea hainelor în funcție de sezon, spălarea și călcarea lor săptămânală, oferirea de haine pentru diferite ocazii atunci când clienții au nevoie de ele și unde au nevoie de ele. Mai mult, compania va avea un sistem IT prin care va monitoriza ce, când și unde are nevoie acel client de serviciile ei, încât să-l servească exact atunci când are nevoie și în felul în care acesta se așteaptă să fie servit.

Despre acest trend de orientare spre servicii, te invit să urmărești videoul de mai jos.

Citește mai multe despre studiul Families of the future. Cum ți se pare această viziune?


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online, și al podcastului Antrenamentul de marketing. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    4 replies to "Destrămarea companiilor"

    • Adrian Lupau

      unt de acord ca se vor destrama companiile insa viitorul nu e al externalizarii ci al antreprenoriatului. Singurul mod in care poti fi eficient este sa ai skin in the game cum se zice. Momentan asistam la disparitia dinozaurilor si aparitia mamiferelor. Am si scris un articol despre asta din perspectiva vanatorilor de dinozauri (vanzatorii) https://medium.com/sales-marketing-startups…/1e695c46077e

    • Tudor

      Pe principiul asta lucram in zona investitiilor in startup-uri. Calin, sunt saptamana viitoare prin Cluj, daca e, hai sa vedem ce ar fi actionabil aici.

    • adrian badea

      Citesc acum cartea “Concurența într-o lume plată”. Conceptul de bază al cărți este rețeua de firme. Se prezintă compania Li & Fung care oferă aproximativ 2 milioane de locuri de muncă din care nici jumătate nu sunt pe ștatele lor de plată și nu are nici o fabrică, iar profitul anual se ridică în jurul sumei de 8 mld $.
      Eu cred că viitorul companiilor va fi reprezentat de aceste rețele care fac o conexiune între fabrici și consumatori. În această situație accentul se pune pe profesionalism, calitate dar mai ales pe construirea relațiilor de încredere pe termen lung. Externalizarea va fi dusă, astfel, la un alt nivel.

Leave a Reply

Your email address will not be published.