Lecțiile cele mai memorabile și puternice reies din eșecuri, iar liderii puternici știu să se folosească de eșecuri pentru a evolua și a avea succes. Pornind de la această premisă, John C. Maxwell a vorbit timp de 4 ore, în cadrul evenimentului „Leading From The Heart”, despre cum să crești ca lider folosind puterea eșecurilor. Mai jos sunt cele mai importante idei pe care le-am notat și care sper să te inspire și pe tine.

1. Cheia succesului

John C. Maxwell a spus că în cariera sa de autor a fost interesat să afle ce ajută persoanele să fie de succes, iar astfel a descoperit 5 arii despre care a scris în cărțile sale:

  1. Comunicare
  2. Leadership
  3. Echiparea altor oameni (dezvoltarea echipelor)
  4. Atitudine (cu focus pe reziliență)
  5. Relații (cum să fii un „people person”)

2. Despre eșec

Via https://minimalistquotes.com

Încep această secțiune cu citatul de mai sus, pentru că accentuează ce a spus și Maxwell: drumul spre ceva foarte bun, excelent sau grozav, începe cu ceva doar suficient de bun.

Ne-a povestit despre prima sa carte pe care a vrut să o și scoată din print. Chiar a intenționat să-și plătească editura cu scopul să nu-i printeze cartea. Cu toate acestea, a fost foarte suprins când o doamnă mai în vârstă a venit la o conferință a sa și i-a cerut un autograf pe acea primă carte, menționând că i-a plăcut. Fiind surprins, a vrut să afle ce anume i-a plăcut doamnei. Aceasta a menționat că i-au plăcut capitolele scurte. 😄 Din această poveste am desprins o altă învățătură bună: nu te stresa prea mult despre ce vor zice clienții despre prima variantă a ceea ce vinzi. Vor fi și persoane cărora le va plăcea, din motive care s-ar putea să te surpindă.

De reținut că prima variantă din ce produci (carte, serviciu, produs etc.) reprezintă doar drumul spre a doua variantă mai bună, iar a doua spre a treia, până ce ajungi la acea variantă de succes pe care ai visat-o de la început. Însă varianta de succes nu va exista dacă nu începi cu prima variantă mai puțin bună. John C. Maxwell a spus că doar a 8-a carte a sa a devenit de succes.

3. Două întrebări cheie

Dacă vrei să nu mai amâni să faci ceea ce îți dorești din frica de a greși, Maxwell reocmandă să-ți adresezi următoarele două întrebări:

  1. Ce aș face dacă aș știi că că nu pot eșua?
  2. Ce aș face dacă aș știi că eșecul este posibil, dar într-un final rezultatul va fi unul bun?

4. Pregătește echipa

Atunci când ești lider și ai o echipă, este important să o pregătești de la început în cazul unui eventual eșec. De ce:

  • frica oamenilor de eșec este mai mare la începuturi;
  • probabilitatea de eșec este mai mare la început;
  • nu ai cum să fii bun de la început;
  • creșterea și îmbunătățirea se face în etape;
  • la început, echipa are șansele cele mai mare să ia decizii proaste, respectiv să aibă reacțiile cele mai nepotrivite față de inițiativă.

Poți elimina aceste riscuri prin a pregăti echipa pentru un potențial eșec.

John C. Maxwell a spus că în cazul unui eșec, dezamăgirea reprezintă doar diferența dintre așteptări și rezultat. Dacă vrei ca echipa să facă față unui potențial eșec sau să acționeze fără frică de eșec și să ia decizii bune, este important să anticipezi eșecul, să faci eșecul vizibil și să discuți cu echipa despre acțiuni pe care le veți lua în cazul unui eșec.

You prepare to the level you anticipate.” John. C. Maxwell

Mi-a plăcut că John C. Maxwell a punctat multe dintre ideile sale prin mici povestiri. Spre exemplu, ne-a spus și despre ziua când a avut o aterizare ratată. De îndată ce a simțit că roțile au prins greșit pe pistă, pilotul a ridicat imediat avionul în aer pentru a face o a doua aterizare care a fost de succes. Maxwell a fost uimit de reacția rapidă a pilotului. Acesta i-a spus că s-a pregătit pentru astfel de situații cu 20 de ani în urmă, atunci când a știut că vor exista și astfel de situații. De aceea, a știut imediat cum să reacționeze în fața unui potențial eșec sau dezastru.

5. Eșec și succes împreună

Mi-a plăcut ideea transmisă de autor despre faptul că viața este ca un drum: uneori mergi pe mijloc, alteori cazi în șanț, dar mereu trebuie să te întorci la drum și să te duci înainte. Este important să luăm eșecul și succesul împreună. Ambele fac parte din viață și ne ajută să le vedem că sunt conectate. Eșecul creează reziliența care duce la obținerea succesului.

Eșecul te poate face depresiv, iar succesul te poate face arogant. Ideal este să fii realist. Dacă le accepți pe ambele ca fiind parte integrată, nu vei vrea renunți și să te „pensionezi”.

Apropo de aroganța generată de succes, John C. Maxwell a reamintit ideea că cel mai mare defavor pentru succesul de mâine, este succesul de azi.

6. Cum eșuezi corect

Ideea transmisă de autor este simplă: există eșec bun și eșec rău. Cel bun (fail forward) este acela din care înveți și îmbunătățești continuu până reușești să ai succes. Eșecul rău (fail backward) este cel în care doar găsești scuze și nu faci schimbări.

Răspunsul corect la eșec dezvoltă caracterul.

7. Procesul

John C. Maxwell a spus că dezvoltarea noastră accelerată are loc din eșecuri. De aceea, este important să ne stabilim un proces prin care să obținem „profit” din fiecare eșec. Autorul a vorbit despre procesul său (success cycle) pe care îl folosește intenționat pentru a dezvolta companiile sale:

  1. Testează continuu acțiuni noi.
  2. Eșuează (într-un procent estimat și predictibile).
  3. Învață din eșec.
  4. Îmbunătățește.
  5. Reintră în bucla procesului.

Ideea principală este că de fiecare dată când te întorci în bucla procesului devii mai bun, mai puternic. Procesul are loc ca o spirală care crește tot mai mult. Spirala poate să fie compania ta sau poți fi tu.

8. Puterea celor 5

Dezvoltarea noastră trebuie să fie intenționată și planificată, a spus Maxwell. Creșeterea exponențială nu se întâmplă de la sine. Investește în acele arii care te ajută să ai succes.

Cei 5 pași care te ajută să evoluezi zi de zi sunt:

  1. Setează-ți ceea ce vrei să realizezi.
  2. Asigură-te că ai instrumentele potrivite.
  3. Acționează.
  4. Păstrează-ți focusul.
  5. Fii constant. Să fii constant este mai important decât să te epuizezi în momente de efort intens (work every day, not all day).

9. Despre mentori

John C. Maxwell a spus că a avut sute de mentori care l-au ghidat și l-au ajutat cu întrebări bune. A vorbit de mai multe ori despre aceștia pe parcursul evenimentului și a menționat inclusiv sfaturi de cum să ai mentori buni. Uite câteva idei pe care le-am reținut despre mentori:

  • Mentorii buni știu să adreseze întrebări bune.
  • Dacă vrei să ai succesul pe care îl are o persoană, trebuie să vrei să faci tot ce a făcut acea persoană pentru a ajunge la succes. Succesul este un proces. Nu poți sări direct la etapa de succes.
  • O dată pe lună, John C. Maxwell are un prânz de învățare (learning lunch) în cadrul căruia invită persoane mai inteligente, mai performante sau mai realizate decât el pe anumite arii, de la care vrea să învețe. Le plătește prânzul acestor persoane și pe parcurs le adresează următoarele 7 întrebări:
    • Care este cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o în viață?
    • Ce înveți în acest moment?
    • Cum ți-au modelat viața eșecurile?
    • Pe cine știi pe care ar trebui să știu și eu?
    • Ce citești și ar trebui să citesc și eu?
    • Ce experiențe ai trăit pe care ar trebui să le trăiesc și eu?
    • Cum te pot ajuta?
  • În loc să întrebăm o persoană de succes cum a ajuns unde a ajuns, mai bine întrebăm după ce principii s-a ghidat pentru a ajunge acolo. Acțiunile nu se pot replica mereu, însă principiile pot fi un ghid bun.
  • Cei mai buni mentori pe care i-a avut John C. Maxwell au fost tatăl său și antrenorul de baschet John Wooden. De la tatăl său a învățat să se dezvolte intenționat și să citească cărți bune, iar de la Wooden a învățat să prețuiască prezentul.
  • O idee faină pe care a reținut-o de la John Wooden este că ceea ce nu faci astăzi pierzi pentru totdeauna. Spre exemplu: un antrenament de baschet slab făcut azi, nu poate fi recuperat mâine. În fiecare zi putem da numai 100%.
  • O idee faină pe care a implementat-o tatăl său a fost să-l plătească să citească cărțile pe care i le recomanda. Îl plătea cu exact cât costau cărțile. Seara la cină discutau despre cărțile pe care le citeau. În felul acesta, până să ajungă la universitate, John C. Maxwell deja citise cele mai bune cărți despre succes.

Apropo de John Wooden, îți recomand acest Ted Talk:

Alte idei faine de reținut

  • Dacă ești bun la ceea ce faci, nu ai nevoie de o introducere. Dacă ești prost la ceea ce faci, o introducere bună nu te ajută foarte mult.
  • Nu poți oferi ceea ce nu ai. De aceea este important să investești în dezvoltarea ta, să poți avea de unde să oferi.
  • Definițiea succesului pentru John C. Maxwell: „Cei care mă știu cel mai bine să mă iubească și să mă respecte”. (Those who knows me the best, loves me and respects me.)
  • Fiecare suntem fie un plus, fie un minus, în viețile celorlalți.
  • Trei lucruri l-au ajutat pe Maxwell să ajungă unde este: vede valoare în ceilalți, crede în ei și oferă iubire necondiționată.
  • Leadership-ul este influență, nu o poziție. Poți fii lider și fără echipă, dacă influențezi alte persoane într-o anumită direcție. Este important să aduci valoare în viețile altora, iar așa ajungi să fii un lider.

În final, pot spune că mi-a plăcut foarte mult conferința pentru ideile pe care le-am aflat și pentru modul de prezentare a lui John C. Maxwell. Acesta este un speaker carismatic, a făcut glume, a interacționat cu publicul, a spus povești, a prezentat metafore, a dat citate, ne-a recomandat cărți și a vorbit din experiență.

În privința ideilor, chiar dacă unele dintre el nu sunt noi, au mai fost spuse și de alții sau se găsesc deja în cărți, faptul că m-am concentrat asupra acestora și a modului cum se aplică azi în viața mea, a fost cel mai important aspect pentru mine.

Mulțumesc și felicitări organizatorilor pentru că au făcut acest eveniment posibil!


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online, și al podcastului Antrenamentul de marketing. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    2 replies to "9 lecții despre eșecuri și leadership de la John C. Maxwell"

Leave a Reply

Your email address will not be published.