Viitorul publicității online în 2014

2013-2014Cel mai bun predictor al viitorului este trecutul și prezentul.

În 2013 am observat câteva direcții care prind contur și care vor defini viitorul publicității online de acum încolo. Citește mai jos care sunt cele 7 trenduri de viitor.

1. Publicitatea devine “must have” pe Social Media

S-a scris pe foarte multe bloguri despre scăderea forțată a vizibilității paginilor de business pe Facebook. După ce brandurile au investit în a-și crește baza de fani, acum sunt nevoite să plătească și pentru ca mesajele lor să ajungă la ei. Acest lucru spulberă ideea de “promovare gratuită” pe social media. 

Ofer credit Facebook-ului pentru educarea multor business-uri cu privire la importanța prezenței online, iar acum observ cum Facebook-ul își asumă rolul de a “învăță forțat” specialiștii în comunicare să folosească publicitatea online. De altfel, Facebook se joacă deja cu noi formate de publicitate precum auto-play video ads.

2. Trendul Native Advertising

Acesta este un concept despre care se vorbește tot mai mult, deși la bază nu este ceva nou. Pe scurt, native advertising se referă la publicitatea care pare a face parte din conținutul platformei pe care se află, fără a fi intruzivă pentru utilizator. Cele mai cunoscute exemple sunt Promoted Posts pe Facebook, videourile recomandate pe Trilulilu sau pe Youtube, Promoted Tweets pe Twitter, iar cel mai clasic exemplu este advertorialul.

Publicațiile internaționale deja adoptă acest gen de publicitate, iar în 2014 vom vedea cu siguranță mai multe inițiative de acest gen.

3. Este important să producem mai mult conținut

Câteva motive pentru care este nevoie să creăm mai mult conținut cu o frecventă de actualizare mai mare:

  • Google afișează rezultalte organice la căutări și în funcție de cât de recent a fost actualizată pagina pe care o recomandă
  • Native Advertising implică promovarea de conținut original, nu reclame
  • Pentru a avea interacțiune online constantă cu clienții sau potențialii clienți este nevoie să avem motive de discuție, deci să creăm sau să promovăm conținut relevant
  • Conținutul crează povestea brandului, iar poveștile sunt importante

4. Vom targeta mai bine

Din punct de vedere al utilizatorului de internet, pentru că Google și Facebook ne monitorizează tot ce facem pe siteurile lor dar și pe siteurile partenere (adică tot internetul :) ), au tot mai multe informații despre noi, iar prin reclamele lor putem fi tot mai bine targetați și retargetați.

Din punct de vedere al specialiștilor de marketing și comunicare, pentru că vom fi obligați să investim mai mulți bani în publicitate, vom fi tot mai atenți cum facem acest lucru încât afișările reclamelor să-și atingă cât mai eficient scopul.

Apropo de eficiență, Google dorește să introducă costul per vizualizare, în schimbul costului pe mia de afișări. Adică plătim doar dacă reclama noastra a fost întradevăr văzută, nu doar afișată pe pagina unui site într-o zonă foarte slab vizibilă.

5. Apariția Social Ads

În 2014 mă aștept ca Google să creeze un standard din reclamele sociale pe care le-au anunțat că le testează (+Post ads).  În curând vom putea folosi orice status de Facebook, Google+, Instagram sau Twitter pentru a crea o reclamă socială și interactivă online.
Vezi exemplul de mai jos.

6. Reclamele video interactive

Odată cu intrarea Youtube în România am văzut o creștere în folosirea publicității video standard (true-view sau pre-roll) pentru promovarea brandurilor locale. Pasul următor este adoptarea publicității video interactive. Pe Trilulilu folosim acest tip de reclamă din 2010.

Mai jos este o captura la o reclamă recentă de la Vodafone pe Trilulilu în care se recomandă instalarea unei aplicații, utilizatorul având mai multe opțiuni de click.

Reclama video interactiva

7. Second screen

La evenimentul Future Of Media, cele două cuvinte care au definit conferința au fost “second screen”. Marii jucători din piața de media au vorbit despre consumatorul digital, care în timp ce urmărește TV-ul folosește încă un device (smartphone, tabletă sau laptop) pentru a povesti cu prietenii sau pentru a căuta informații despre ce urmărește la TV.

Tot în cadrul evenimentului s-a prezentat și o aplicație ingenioasă pentru smartphone numită PamPam. Prin folosirea ei putem scana o secvență audio-video dintr-o emisiune sau reclamă TV/online (așa cum folosim Shazam pentru scanarea pieselor), iar mai apoi primim conținut complementar cu cel de pe TV/online, direct pe mobil. Spre exemplu, dacă scanăm clipul Vodafone cu Ghiță de aici, vom avea posibilitatea să vedem direct pe smartphone cum arată camera de oaspeți a lui Ghiță. Aplicația se poate descărca din Google Play sau App Store. Detalii în clipul de mai jos.

Cred că 2014 va fi un an foarte interesant, iar cei care încă n-au început să folosească publicitatea online vor pierde tot mai mult teren în fața concurenților deja activi.

Cum ți se par aceste trenduri? La ce crezi că ne mai putem aștepta în 2014 din perspectiva publicității online?

2 Comments

  • Totul online se duce spre fragmentare. Publicitatea şi marketingul devin din ce în ce mai tehnice şi precise, lucru care pare foarte fain la prima mână.

    Pe de altă parte însă, faţă de acum 3-4-5 acum mai toate business-urile au început să comunice online. Să fii online nu mai este un avantaj competitiv în sine. Nivelul de zgomot a crescut, e uriaş.

    Pe măsură ce online-ul găseşte noi metode de targetare super precisă, consumatorii dezvoltă o rezistenţă din ce în ce mai mare la mesajele publicitare. E un fenomen care merge în ambele sensuri şi duce la echilibru.

    Şi încă o dată, lucrurile care vor merge cel mai bine nu ţin de tehnică ci de secrete mai profunde.

  • […] Viitorul publicitatii online. Află care sunt trendurile în anul care urmează. (citește articolul) […]

Leave a Reply