Thassos Marble BeachTocmai m-am întors din concediul pe care l-am petrecut pe insula Thassos. Este a doua oară când vizitez Grecia, iar ospitalitatea localnicilor n-a lipsit nici de această dată. Pentru că în Cluj avem mulți turiști și studenți străini m-am gândit să fac o lista de idei de business care ar putea face diferența în vânzări pentru orice terasă sau restaurant local.

În continuare am să dezvolt 5 trucuri utile pe care “le-am împrumutat” de la greci:

  1. Vânzări directe
  2. Personalizarea experienței
  3. Apropierea față de clienți
  4. Mici atenții
  5. Oferte de loializare

1. Vânzări directe

Atunci când există un flux mare de turiști, sau potențiali clienți, care trec prin fața localului tău, a avea o persoană plăcută și prietenoasă, care intră în vorbă cu aceștia pentru a-i atrage să servească ceva la localul tău, este o tactică “old school”, dar de impact. Într-unul din orașelele de pe insulă am văzut doua terase față în față, una plină de clienți, iar cealaltă doar cu mese goale, deși meniurile și prețurile erau asemănătoare. Diferența a fost făcută de abilitatea vânzătorilor de a socializa cu turiștii și de a-i convinge să aleagă localul lor.

2. Personalizarea experienței

Cred că peste 80% din turiștii de pe Thassos sunt din România. Patronii restaurantelor știu acest lucru, de aceea aproape mereu când am servit prânzul am primit meniuri care aveau traducerea preparatelor în cel puțin 2 limbi, una din ele fiind româna. De altfel, peste tot la terase se auzea muzică românească, în raport egal cu altă muzică internațională sau locală. Acest lucru ne-a făcut experiența de consum mai ușoară și mai plăcută. Simțeam că suntem bine veniți.

3. Apropierea față de clienți

La fiecare terasă sau restaurant era prezent patronul sau cel puțin un manager. Aceștia aveau grijă ca fiecare grup de clienți să aibă cea mai bună servire și de aceea treceau mereu pe la masa noastră să converseze cu noi. Chiar dacă ne adresau doar o întrebare legată de calitatea mâncării, era suficient să ne creeze impresia unei apropieri față de acel loc. Acest lucru creștea considerabil șansele să ne întoarcem să servim următoarea masă tot acolo.

4. Mici atenții

Zilnic am prins temperaturi arzătoare, iar de aceea ne bucuram de fiecare dată când primeam din partea casei pahare de apă cu gheață, lucru care nu ne împiedica să comandăm și altceva de băut.

De asemenea, la toate restaurantele unde am servit masa am primit bonus la final și un platou cu pepene roșu. Am ajuns să ne obișnuim cu acest mic moft însă în România nu am văzut la nici un local acest gest, deși pepenele este unul dintre cele mai ieftine fructe pe timpul verii.

5. Oferte de loializare

Într-una din seri, la o terasă unde am servit Gyro, patronul ne-a promis că dacă ne vom întoarce a doua zi, ne va oferi un meniu gratuit. Chiar dacă nu am profitat de ofertă, am apreciat invitația.

Cele de mai sus le-am observat aproape la toate restaurantele sau terasele la care am stat. Pentru greci este ceva normal să aibă grijă de clienți, să te adaptezi nevoilor lor și să le oferi ceva extra pentru a-i loializa. S-a demonstrat că este de șase ori mai ieftin să fidelizezi un client existent decât să câștigi unul nou, iar aceste trucuri de mai sus, în combinație cu o masă delicioasă, își ating scopul cu brio.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    8 replies to "Trucuri de business de la grecii din Thassos"

    • Calin Valean

      Aia cu muzica romaneasca nu mi-ar placea deloc, ca de aia m-am dus in Grecia sa nu fiu in Romanica. :)

      Apropos de experienta personalizata pe nevoia clientului, cum ar fi sa avem in Romania o statiune a linistii? Fara muzica/radio pe plaja, fara restaurante cu muzica sau doar ceva soft jazz in surdina?

    • Calin Biris

      @Calin, muzica romaneasca de pe terase punea lumea in miscare. Se vedea ca romanii apreciau sa-si auda hiturile chiar si in Thassos.

      Imi place ideea cu statiune a linistii, iar spre exemplu pe Paradise Beach nu era muzica de loc. Se auzeau doar valurile si dicutiile de alaturi. Ceea ce a fost perfect pentru citit si relaxat.

    • Nicu Pop

      De aici din Thassos iti dau perfecta dreptate Calin Biris. Comerciantii nostri ar trebui sa faca stagii de practica.

    • Natural

      Merg pentru a 5-a oara in Thassos, dar intotdeauna mi s-a parut ca sunt mai multi sârbi decat români. Nu te contrazic, s-ar putea sa ai dreptate dar numai in perioada asta :) Eu am fost la final de iunie sau de august. S-ar putea ca numai in plin sezon sa fie asa cum zici tu.
      Sunt multe plaje/terase care n-au muzica. Eu am prins si Marble Beach fara muzica si sezlonguri. Pe urma au „cosmetizat-o”. Dar mai sunt: Livadia, Salonikios, Giola (asta nu e plaja :) si inca cateva ale caror nume nu-mi vin acum in minte. Spor!

    • Pyuric

      Am ajuns în fiecare din ultimele 18 veri în Grecia și încă îmi doresc să revin, toate punctele enumerate de tine sunt la ei ceva la fel de normal precum apa de la robinet. :) Au turismul „în sânge”. Anul trecut am stat la plajă în același loc doar fiindcă în cei 6 Euro, prețul cu care închiriai 2 șezlonguri și umbrela, aveai incluse și două sticle de apă + două frappe-uri sau cocktailuri fără alcool. Compară cu cei 30 de lei pe care îi dai pe litoralul românesc pentru un șezlong boschetar, fără umbrelă, pe o plajă murdară…

      p.s. muzica românească e difuzată la greu în Europa de vreo 7 ani încoace, nu e doar la ei. Și eu aș prefera liniște pe plajă / muzică în surdină (orice în afară de dance/house), dar nah…încă nu am plajă, deci aia e. :))

    • Nincic

      mi-au placut foarte mult observatiile tale, dar ca si altii, nici eu nu as vrea sa aud muzica romaneasca non stop. cate un hit din cand in cand mai indulceste sufletul…dar totusi, merg acolo sa cunosc specificul local…ca daca as fi vrut sa ma simt ca acasa, m-as fi dus la Costinesti.

    • Paula

      Eu nu am avut o experienta placuta in Thassos, degeaba ai o idee buna pentru busines daca personalul nu este in stare sa o aplice

    • Raluca

      As adauga servirea prompta. Nu tin minte sa fi asteptat mai mult de 2 minute sa ni se preia comanda, iar mancarea venea extrem de repede.

Leave a Reply

Your email address will not be published.