Probabil ai auzit și tu că Elon Musk a avut vânzări ale noului model Tesla Cybertruck în valoare de 10,5 miliarde $ fără să investească bani în publicitate? A avut o conferință de presă în care a prezentat noul automobil excepțional, iar vânzările au explodat fără să investească bani în reclame. Totul a fost pe bază de rumoare și meme-uri online. Frumos exemplu de Vacă Mov, cum îi spune Seth Godin.

Articolele de genul acesta vorbesc de Elon Musk de parcă ar fi un antreprenor mic din Dej de care nu a auzit nimeni, care a făcut o conferință de presă unde a anunțat un ARO super mișto și a vândut de 10,5 miliarde $ fără să investească în reclamă.

Să fim serioși. Nu crede tot ce citești. Tu nu ești Elon Musk.

Elon Musk este un brand în sine, iar Tesla este un brand construit pe ani de investiții în PR & publicitate. Conferința de presă a avut din start atenția întregii lumi. Faptul că Musk a lansat un produs remarcant este un plus, care a dus la multe vânzări fără extra reclame, însă orice ar fi lansat Musk tot s-ar fi “auzit” până în newsfeed-urile noastre din România… fără reclamă. 

Aș vrea să văd același record de vânzări la o conferință de presă din Cluj-Napoca, unde vorbește un student necunoscut care lansează un produs excepțional, dar care nu are bugete de reclamă, nu are un brand cunoscut la nivel mondial, care nu a trimis rachete și mașini în spațiu și nu are o biografie care este best seller internațional. Ar fi posibil ca acel student să vândă de miliarde de dolari?

Articolele și cărțile de genul “fă produse excepționale și dai lovitura” sunt motivaționale și atât. Cărțile despre rețeta Amazon, Nike, Tesla, Apple și alte companii remarcante sunt doar “beletristică de business”, nicidecum manuale cu instrucțiuni clare care să ajute antreprenorii să construiască afaceri de miliarde pornind de la 0.

Pentru magazinul de la colțul blocului contează cel mai mult vadul comercial, respectiv puterea de cumpărare a vecinilor de bloc. Puterea de vânzare este limitată. Nici o conferință de presă nu va ajuta acel business să facă miliarde.

Pentru un magazin online nou lansat în România contează prețurile, gama de produse, timpul de livrare, platforma tehnică și serviciile extra oferite. Nici o conferință de presă nu va ajuta acel business să facă miliarde.

Pot continua cu foarte multe alte exemple de acest fel.

De ce nu toți antreprenorii fac miliarde de dolari “fără reclamă”?

  1. Majoritatea produselor și serviciilor pe care le folosim sunt banale și este ok să fie așa. Pentru acestea marketingul are rolul de a le face disponibile consumatorilor într-un mod cât mai facil și eficient printr-o ofertă competitivă, canale de distribuție bine alese, comunicare profesionistă și echipă de vânzări. Lucruri care se învață din manuale și cursuri, nu din cărți motivaționale de business.
  2. Majoritatea afacerilor au capacitate limitată de creștere datorită modelelor de business, a posibilității limitate de producție și vânzare, a mărimii pieții și echipei, a puterii financiare a clienților, datorită lipsei notorietății de brand etc.

Gândul de a face miliarde cu un viral este dăunător.

Pentru ca Elon Musk să facă (potențiale) miliarde de $ cu lansarea unei mașini, acesta a construit și vândut afaceri de milioane și miliarde de dolari în ultimii 24 de ani, a construit fabrici, branduri, echipe, canale de distribuție, sisteme financiare și un cont de Twitter cu 30 milioane de urmăritori, cu care să atragă și să susțină astfel de vânzări și de lansări.

Îmi plac biografiile marilor antreprenori vestici și poveștile reușitelor acestora. Le citesc cu plăcere. Sunt cărțile mele preferate. Cred în “vacile mov” ale lui Seth Godin, însă știu că există o cale lungă de la a face un produs excepțional la a avea vânzări de miliarde în urma unei conferințe de presă.

MARKETING ONLINE pentru manageri și antreprenori 
10 Decembrie, Pitești
12 Decembrie, Brașov

Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    1 Response to "Nu crede tot ce citești. Tu nu ești Elon Musk"

    • Ovidiu Sandru

      Elon Musk, spre deosebire de antreprenorul de rand, e o persoana remarcabila. Eu am discutat cu el, si asta doar pentru ca omul raspunde la mail-uri de la oricine, el, personal. Atat in 2012, cat si in 2019. Am schimbat idei, i-am sugerat lucruri, oameni etc. Spun asta nu ca sa ma laud, cu toate ca e o “chestie” ca omul asta sa-si dedice 2-3 minute pentru a-ti raspunde tie la mail, ci pentru a sublinia ca asa trebuie sa fie un antreprenor si un lider de la cap la coada. O fi el excentric, polarizat in gandire cateodata, dar uite ca-i da rezultate.
      Daca tot nu esti faimos, macar poti deveni popular, ca antreprenor. Ca roman iesit din saracia pe care ideologia comunista ne-a lasat-o mostenire, e greu sa fii original si atat de deschis odata ce esti un “valoros” ce a castigat niste bani din comert cu chinezarii.

      Omul a inovat, face comert si conduce activitatea a mii de oameni inteligenti din toata lumea. Tot respectul pentru genul asta de oameni, oriunde s-ar afla.

Leave a Reply

Your email address will not be published.