Pentru o după-masă înnorată ca aceea, eram surprinzător de activ. Mă plimbam întruna între departamentul de design și online, în timp ce mai rezolvam rapoarte, e-mailuri și discuții telefonice cu clienți. Părea o zi normală în agenție. La un moment dat, o colegă din echipă mi-a spus că vrea să vorbim puțin în sala de ședințe. Am amânat discuția cu o jumătate de oră, pentru că aveam de finalizat un e-mail important. După ce am trimis mesajul, am invitat-o să discutăm în bucătărie, pentru că sala de ședințe era ocupată.

Încăperea era mai micuță și întunecată. Ne-am așezat amândoi la masă, iar discuția a început timid. Am întrebat-o dacă totul e ok. Cu privirea în pământ și cu vocea joasă, m-a anunțat că vrea să-și dea demisia. M-am blocat. Era una dintre cele mai implicate membre din echipă, era de încredere, îmi plăcea să lucrez cu ea și avea proiecte importante de care se ocupa. Din păcate, a fost prea târziu să o fac să se răzgândească. A simțit că îi va fi mai bine în altă parte.

Aceasta a fost o lecție importantă pentru mine. Am realizat că, în rolul de director de departament, m-am concetrat prea mult pe planificare, raportare și managementul clienților, în loc să fiu mai atent la echipă.

Lucrând direct cu peste 150 de clienți ai agenției și cu mulți colegi și colege care au fost în echipa mea, am învățat că, pentru rezultate mai bune în marketing, este important ca un manager să facă următoarele 4 acțiuni:

1. Trasarea strategiei de business și marketing

Discuțiile de strategie mi-au plăcut întotdeauna. Acestea răspund la întrebarea „ce facem?” și pot schimba cursul unei afaceri. De aceea, acestea nu au loc foarte des, dar sunt cele mai importante. Un bun manager trebuie să stabilească strategia afacerii și să se asigure că aceasta este urmată de echipă.

Câteva aspecte importante care trebuie urmărite, din punctul de vedere al strategiei de marketing, sunt:

  • alegerea publicului țintă;
  • dezvoltarea portofoliului de produse și servicii;
  • diferențierea;
  • poziționarea;
  • stabilirea obiectivelor.

2. Construirea echipei de marketing

Un manager poate avea cea mai bună strategie de business, dacă nu are cu cine să o implementeze. De aceea, la acest capitol, un manager bun trebuie să știe:

  • cum să-și stabilească rolurile de care are nevoie;
  • cum să aleagă între a avea în echipă angajați, freelanceri și agenții;
  • cum să recruteze și să selecteze echipa într-un mod cât mai eficient.

În cadrul agenției, recrutarea, selecția și dezvoltarea membrilor echipei erau cele mai costisitoare investiții de timp pentru manageri. Acesta era unul dintre motivele pentru care îmi părea atât de rău când pleca cineva din echipă.

3. Stabilirea planului de acțiuni și a bugetului

Un obiectiv fără un plan este doar un vis. După ce managerul are o echipă bună, poate să dezvolte împreună cu aceasta planul de acțiuni pentru atingerea obiectivelor. Desigur că poate face și singur acel plan, dar unde sunt mai multe minți sclipitoare la un loc, șansele sunt să iasă un plan mai bun și asumat.

4. Monitorizarea acțiunilor și îmbunătățirea rezultatelor de marketing

Activitatea care ia cel mai mult timp din viața unui manager este cea de monitorizare a acțiunilor. Acesta, fiind responsabilul final de rezultatele echipei, trebuie să fie mereu cu ochii pe cifre și în controlul planului. Pentru un plus de eficiență are nevoie de:

  • cunoștințe privind acțiunile pe care echipa le implementează sau nu;
  • un sistem de urmărire a indicatorilor de performanță;
  • un flux de discuții de feedback;
  • un mod asertiv de interacțiune.

Gestionarea celor 4 acțiuni de planificare, construire echipă, monitorizare și îmbunătățire a rezultatelor, ajută orice manager să obțină rezultate mai bune de marketing. Pentru care dintre ele ai provocări?


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    1 Response to "4 acțiuni de management pentru rezultate mai bune de marketing"

Leave a Reply

Your email address will not be published.