managementul timpului - musai listÎn general, managementul timpului se bazează pe lista de To Do (sau musai list) și pe prioritizarea sarcinilor. În această direcție s-a dezvoltat conceptul împărțirii sarcinilor în funcție de urgență și importanță.
urgent important matrixConform acestuia este indicat să alocăm timp celor mai importante și urgente activități. Însă cum stabilim care sunt acestea?

Citind cartea Inteligența emoțională (de Daniel Goleman), mi-am dat seama că atunci când îmi făceam lista de priorități trebuia să aleg ordinea lor, însă deși inițial am considerat că alegerea se făcea cel mai mult pe baza unei gândiri raționale, am realizat că în final am stabilit ordinea pe baza emoțiilor.

S-a demonstrat științific că oamenii se feresc mai mult de sentimentele negative decât iși doresc să le obțină pe cele pozitive. Astfel, cu privire la prioritizare, este natural ca în primul rând să alegem să facem sarcinile care ne vor ajuta să ocolim emoțiile negative (dezamagire, rușine, incompetență etc.), iar doar mai apoi să alegem să facem activitățile care ne vor da emoții pozitive (reușită, împlinire, putere etc.). Acesta ar putea fi motivul de ce sarcinile cele mai importante dar mai puțin urgente (care oferă sentimente pozitive puternice) ajung să fie puse ultimele în lista de to-do, deși teoreticienii recomandă să le punem primele ca prioritate.

Așadar, cum putem să îmbunătățim managementul timpului folosindu-ne de inteligența emoțională?
1. Să ne înțelegem emoțiile
Atunci când facem lista de priorități, să ne gândim bine cum ne vom simți după realizarea sarcinilor propuse.
2. Să înțelegem emoțiile celorlalți
În general, toate sarcinile pe care le facem au impact emoțional asupra altora. Înțelegerea viitoarelor emoții ale acestora, în urma realizării sarcinilor noastre, ne poate influența lista de priorități.
3. Să alegem emoțiile pozitive
Este imporntant să facem întai sarcinile cu impact emoțional negativ (pentru ca aceste emoții sunt mai ușor reținute și amintit), iar mai apoi să facem acele sarcini care vor avea cel mai mare impact asupra emoțiilor pozitive personale și ale persoanlor pe care le vom influența. Întotdeauna să urmărim să facem acele sarcini cu impact emoțional pozitiv cel mai mare.

Timpul este cea mai valoroasă resursă pe care o avem pentru că este același pentru toată lumea. Să o folosim cu cap, dar și cu inima!


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.