facultati managementDupă experiența anilor de facultate, cu prea multă teorie și prea puțină practică, mi-am format o părere cu privire la utilitatea secției de management în facultăți. Mi-am propus să dezbat acest subiect pe blog, cu ocazia interviului pe care l-am oferit Societății Academice de Management din România.

1. Poate o universitate să producă un bun manager pentru sectorul privat?

Da, o universitate poate să producă un bun manager. Conceptele teoretice predate au aplicabilitate dovedită. Cu toate acestea, consider că facultățile de management din România nu reușesc să producă manageri. 

Pentru ca secția de management a facultăților să producă manageri consider că este importantă îmbunătățirea următoarelor aspecte:

     A. O selectie mai bună a studenților

Propun să nu se mai accepte la secția de management studenți fără experiență de business/voluntariat. Aș introduce ca și criteriu de intrare “minimum 3 ani experiență în business sau voluntariat” sau dovada unei poziții formale de management într-o companie/ONG.

     B. Un program de „predare” orientat 100% spre învățare experențială, prin jocuri de rol și studii de caz

Managementul implică prin definiție coordonare și organizare, concepte care nu pot fi învățate doar din teorie. Coordonarea unei echipe se invață lucrând practic, în situații date de conducere.

De asemenea, aș vrea să amintesc un citat despre învățare care imi place foarte mult: “Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn.” Benjamin Franklin.

     C. O selecție mai bună a profesorilor

Aș propune ca și criteriu de selecție a profesorilor „minimum 5 ani experiență de management” pentru a putea preda.

2. Poate un absolvent de management să-și asume direct funcții de conducere bazându-se doar pe calificarea obținută la facultate?

Un absolvent fără experiență practică, așa cum este  „produs” în acest moment de către facultățile de profil, ar putea să-și asume funcții de conducere însă nu cred ca va face o treaba foarte bună.

Care sunt treptele pe care le are de parcurs un absolvent pentru a putea ajunge în vârful unei organizații?

Pentru a ajunge în varful unei organizații un absolvent poate să înceapă de la 0 și să înființeze o companie, să se partenerieze într-un business, să preia o afacere existentă sau se poate angaja, iar numai după un timp să ajungă în vârf.

În cazul primelor variante vorbim de antreprenoriat, iar facultățile de management consider că nu au o structură de predare orientată spre studenți care vor start-up-uri.

În cazul ultimei variante, de la angajare până la conducerea companiei, un absolvent va trebui să învețe totul despre aceasta, despre piața în care își desfășoară activitatea, despre echipă/echipe și rolurile membrilor, despre procese, proceduri etc. De asemenea, va fi important să preia roluri de execuție, iar abia mai apoi va putea urca spre roluri de conducere. Managementul implică coordonarea resurselor unei organizații și în special a oamenilor, iar fără înțelegerea practică a modului în care acele resurse funcționează și care este rolul lor, va fi imposibil pentru un manager să fie eficient și eficace.

Concluzie

Facultățile de management în acest moment nu le consider utile pentru studenții fără experiență practică de business, voluntariat sau antreprenoriat. De asemenea nu le consider eficiente pentru că modelul de predare nu este orientat spre învățare experențială. Dacă un absolvent de facultate de management mi-ar cere o poziție de conducere în Loopaa, fără să aibă experiență practică în domeniu, ar avea 90% șanse șă fie refuzat.

Consider că o universitate poate să producă un manager bun și că teoriile de management și leadership sunt foarte importante. Cu toate acestea este important ca sistemul actual de învățământ din România să fie îmbunătățit.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.