Din discuțiile și întâlnirile cu miile de antreprenori pe care i-am cunoscut, am realizat că la bază sunt 3 tipuri de antreprenori în funcție de etapa afacerii lor și în funcție de relația lor cu marketingul. Haide să-i cunoaștem.

1. Antreprenorul „$how me the mony!”

Antreprenorii care au afaceri care se află în etapa de „startup” au ca obiectiv principal de marketing să obțină cât mai mulți clienți. Afacerile de tip startup, în cele mai multe cazuri, încă nu au un model stabil de atragere și loializare clienți. De aceea, antreprenorul simte un grad mai mare de risc când vine vorba de investirea unor bugete în promovare. Cel mai des aud de la acești antreprenori comentarii de tipul „poate agenția să garanteze rezultatele?” sau „pot să plătesc doar pe bază de rezultate”. Subiectul garanțiilor este mai complex. L-am explicat în carte și în acest articol.

2. Antreprenorul „Hai să ne organizăm”

Antreprenorii din afaceri care au depășit etapa de startup și au deja o pâlnie de vânzări și un proces prin care vin clienți în mod recurent încep să se concentreze mai mult pe planificarea afacerii și pe eficientizarea proceselor. Pentru aceștia obiectivele principale în relația cu marketingul sunt să aibă claritate, control, și să obțină impact maxim (notorietate, trafic, interacțiuni, clienți) în bugetul disponibil.

3. Antreprenorul „Am pe cineva”

Este aproape imposibil să ajungi să ai o companie de milioane de euro cifră de afaceri fără să ai un vicepreședinte de marketing. Antreprenorii din companii mari au seniori de încredere pe marketing care le conduc operațiunile. Obiectivul acestor antreprenori în relația cu marketingul este să recruteze cei mai buni oameni în echipa companiei lor, pe care pot să-i și plătească pe măsură. De cele mai multe ori, nu se mai implică să știe totul la nivel de detalii când vine vorba de implementarea acțiunilor de marketing, dar sunt la curent cu rezultatele, bugetele și direcțiile în mare. Până la urmă, marketingul are o importanță strategică în privința dezvoltării oricărei afaceri.


Tu ce fel de antreprenor ești? Ai nevoie de vânzări, de organizare și control sau ai nevoie în compania ta de un lider senior de marketing cu o echipă de profesioniști? Fiecare etapă de business vine cu provocări și oportunități. Cel mai important este să înveți și să evoluezi continuu, pentru a putea trece la nivelul următor cu afacerea.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.