14 metode prin care să câștigi experiență în marketing online atunci când începi de la zero

By 26/12/2017Marketing
Experiență în marketing online

Dacă te întrebi cum să te angajezi în marketing online dacă nu ai experiență, am 14 soluții pentru tine. În majoritatea cazurilor companiile caută candidați cu experiență, însă cum poți dobândi experiență dacă nu te angajează nimeni?

Dacă ești marketer, sau vrei să ajungi unul, trebuie să te consideri ca pe un produs pe care vrei să-l lansezi pe piața joburilor. Ce are nevoie acest produs pentru a câștiga cel puțin o vânzare, respectiv un job? Trebuie să fie competitiv, iar asta poate însemna ca tu să ai un CV mai puternic decât alți competitori care aplică la aceleași joburi ca tine.

Vezi mai jos 14 metode prin care poți să câștigi experiență de marketing online și cum să ai un CV de invidiat, chiar dacă începi de la zero. Cu cât o tactică este mai greu de accesat și urmat, cu atât va conta mai mult la CV. Am notat dificultatea fiecărei metode pe o scară de la 1 la 10 în funcție de timpul pe care trebuie să-l dedici, greutatea cu care poți accesa oportunități de acel fel și nivelul de cunoștințe de care ai nevoie. 

1. Urmează o facultate sau un masterat în domeniu

universityPerioadă: 2 sau 3 ani
Dificultate: 8 din 10
Cost: peste 2.000 de euro

Poate este la mintea cocoșului că ai nevoie de studii în domeniu dacă vrei să te angajezi, însă mulți tineri și-au pierdut speranța că să facă o facultate îi ajută să se diferențieze față de alți candidați. Este drept că nu este suficient să faci o facultate sau un masterat în marketing. Mai important este cum faci aceste studii. Trebuie să nu treci prin facultate ca vodă prin lobodă, ci să-ți faci temele, să nu fentezi la proiecte, să citești toate cărțile de la bibliografia opțională și să-ți găsești mentori în rândul profesorilor. Dacă faci acest lucru, atunci la finalul anilor de studiu vei avea o minimă experiență și suficientă încredere de sine încât să convingi angajatorii că tu poți aplica în compania lor tot ce ai studiat.

2. Workshopuri și cursuri

workshopPerioadă: de la o zi la 5 luni
Dificultate: 3 din 10
Cost: gratuit sau începând de la 10 euro

Sunt multe cursuri online și offline de marketing care te pot ajuta să înveți cum să pui în practică anumite lucruri de care ai nevoie zi de zi într-un business. Unele sunt mai generale, altele sunt specifice și practice. Depinde ce vrei să înveți și ce aptitudini vrei să dobândești.

În cursul Online Mastery pe care l-am creat, poți învăța în maximum 5 luni cum să faci marketing online de la A la Z. Spre deosebire de alte cursuri de pe alte site-uri sau de la alți traineri, în Online Mastery înveți partea teoretică de business, dar îveți și cum să folosești practic cele mai importante instrumente de marketing online. Nu ai nevoie de 2-3 cursuri să cuprinzi de la A la Z tot ce ai nevoie, ci primești totul într-un singur curs și vezi cum să faci marketing ca într-o agenție profesionistă.

Le fel ca în cazul studiilor superioare, este foarte important să aplici tot ce înveți. Fie testezi pe un business fictiv, fie aplici ce ai învățat pe situația unei companii reale.

3. Înscrie-te în competiții

competitionPerioadă: de la un weekend, până la peste 2-3 săptămâni
Dificultate: 7 din 10
Cost: gratuit sau începând cu 25 euro

Cel puțin o dată pe an are loc CompetițIAA, Brandstorm de la L’Oréal, Startup Weekend sau alte concursuri similare. În cadrul acestora poți să primești briefuri sau provocări reale de la companii, pe care să le rezolvi împreună cu un grup de colegi sau prieteni. Uneori mai primiți și un mentor care să vă ghideze. Dacă descoperi astfel de oportunități, nu ezita să te înscrii. Pe lângă premiile atractive pe care le poți câștiga (între 500 și 30.000 euro), mai ai șansa să-ți pui cunoștințele în practică, să primești feedback, să lucrezi în echipă și să ai o experiență memorabilă despre care să discuți la orice interviu.

4. Realizează proiecte de marketing

projectPerioadă: de la un weekend, până la peste 2-3 săptămâni
Dificultate: 7 din 10
Cost: gratuit sau depinde în funcție de proiect

Poate ai multe cunoștințe teoretice, dar ți-e frică să o dai în bară dacă va trebui să aplici ceva. În cazul acesta, poți experimenta pe riscurile proprii să realizezi un proiect din care să câștigi experiență, dar și alte beneficii. Uite câteva exemple de proiecte pe care ai putea să le realizezi pe cont propriu sau cu un grup de prieteni sau parteneri:

  • Dacă vrei să câștigi experiență în e-mail marketing, creează un proiect educațional pe un subiect care te pasionează, atrage abonați și stabilește-ți un obiectiv pe care vrei să-l atingi (ex. să ajungi la o listă de 10.000 de abonați în 6 luni).
  • Dacă vrei să dobântești experiență în cercetări de piață, fă un studiu pe o anumită industrie cu scopul de a descoperi insighturi pe care să le structurezi într-un raport. Ulterior, le poți vinde acest raport jucătorilor principali din acea industrie.
  • Dacă vrei să faci experiență în publicitate online, cumpără 100 de exemplare ale unei cărți și încearcă să le vinzi folosindu-te de canalele online de promovare.

Orice angajator va aprecia să vadă că ți-ai dat interesul să faci mai multe lucruri decât numai să studiezi într-o facultate. Dacă vei avea și rezultate sclipitoare, s-ar putea ca acest lucru să fie cartea ta de vizită pentru a te angaja la compania favorită.

O parte dintre următoarele idei sunt tot modele de proiecte de marketing. Sper să te inspire.

5. Comunică profesionist pe o pagină de Facebook / Instagram / Linkedin / Pinterest / Snapchat

facebook logoPerioadă: minimum o lună
Dificultate: 3 din 10
Cost: gratuit sau depinde în funcție de proiect

Unii tineri au reușit să se remarce sau chiar să devină lideri de opinie pentru că au avut succes pe o platformă de social media. Dacă vrei să faci marketing online, poți începe să abordezi din perspectivă de business oricare dintre aceste platforme. Ce te va ajuta să ai un studiu de caz de succes: să-ți stabilești un obiectiv pe care să-l atingi (ex.: 10.000 de followers pe Instagram) și să comunici profesionist în funcție de publicul căruia te adresezi (să ai planificare, postări cu design, să folosești instrumente specializate etc.).

O experiență aprofundată într-o anumită platformă te poate poziționa ca profesionist în comunicare și te poate recomanda pentru angajare acelor companii care au nevoie de experți.

6. Fă-ți un vlog

vlogPerioadă: minimum o zi
Dificultate: 5 din 10
Cost: gratuit sau depinde în funcție de proiect

În domeniile gaming, do-it-yourself, fashion, make-up, fitness sau divertisment, au început să se remarce vloggeri români care au depășit bariera de 1 milion de abonați. Nu trebuie să ai deja experiență în unul dintre aceste domenii, pentru că dezvoltarea unui canal video profesionist în orice domeniu te ajută să dobândești aptitudini care sunt tot mai necesare companiilor care vor să comunice profesionist în online.

De asemenea, un vlog este la fel ca orice alt produs informațional. Să-l marketezi nu este un lucru ușor, dacă vrei să ai mii de abonați activi.

7. Dezvoltă un blog 

blogPerioadă: minimum o zi
Dificultate: 5 din 10
Cost: gratuit sau depinde în funcție de proiect

A crea un blog, chiar și unul gratuit, te obligă să înțelegi principiile de dezvoltare de proiecte online. De asemenea, te ajută să câștigi experiență în copywriting, design, planificare, promovare sau vânzări. Mulți bloggeri s-au angajat mulțumită popularității blogurilor pe care le-au realizat sau au câștigat bani din campanii de promovare sau marketing afiliat.

8. Fă marketing afiliat

affilaite marketingPerioadă: minimum o zi
Dificultate: 7 din 10
Cost: gratuit sau depinde în funcție de proiect

Dacă reușești să construiești un blog sau o pagină populară pe Facebook, Instagram sau celelalte rețele sociale, ai ocazia să faci bani din asta. Te poți înscrie ca afiliat în 2Performant sau Profitshare și să promovezi diferite produse din magazinele online înscrise pe cele două platforme, câștigând astfel comisioane din vânzările pe care le generezi acelor magazine.

Sunt afiliați care au două-trei site-uri sau pagini de Facebook cu care generează suficienți bani încât să trăiască doar din asta.

Pe lângă venituri, prin marketing afiliat dobândești și experiență de marketing, copywriting și promovare online. În momentul în care vei merge la un interviu și vei menționa că ai reușit să generezi zeci sau sute de vânzări prin marketing afiliat, vei avea un avantaj clar în fața altor candidați care au mai aplicat înaintea ta.

9. Fă voluntariat 

voluntariatPerioadă: minimum o zi
Dificultate: 7 din 10
Cost: gratuit

Implicarea ca voluntar poate să fie cea mai bună experiență de marketing pe care o vei face în viața ta. Nu doar vei aplica practic toate cunoștințele pe care le ai, dar vei aduce și o schimbare reală în societate.

Pot spune cu mâna pe inimă că cei trei ani pe care i-am investit ca membru în AIESEC au fost cei mai intenși ani de învățare practică de până acum. Am făcut HR, recrutări, coaching, public speaking, vânzări, project management, copywriting, planning, marketing și am învățat de la zeci de traineri de succes cum să devin un agent al schimbării. Toate aptitudinile dobândite în AIESEC le-am pus ulterior în practică în joburile pe care le-am avut și în propriile companii.

După finalizarea studiilor universitare, am condus timp de patru ani asociația IAA YP Cluj. Datorită rolului pe care l-am avut am ajutat tineri profesioniști, antreprenori și specialiști de marketing să se dezvolte în marketing și comunicare. Acea experiență m-a ajutat să-mi dezvolt aptitudinile de conducere, organizare de evenimente și să cunosc oameni extraordinari.

Concluzia mea este că voluntariatul nu este doar o investiție în a-i ajuta pe ceilalți, ci este o dezvoltare puternică a supereroului din tine. :)

Ca rezultate obținute din voluntariat, cei care au ajuns în poziții de leadership în AIESEC și-au deschis companiile proprii, au creat alte ONG-uri, au devenit consultanți sau au ajuns pe poziții de conducere în companii de renume. Mulți dintre membri IAA YP reușesc să-și găsească oportunități de angajare datorită rețelei de contacte din asociație.

10. Oferă-ți serviciile de marketing pentru cineva care nu-și permite un marketer 

saracPerioadă: minimum o lună
Dificultate: 8 din 10
Cost: gratuit

Similar cu voluntariatul, a ajuta un business care nu-și permite un marketer poate să fie o activitate care îți crește experiența practică, dar îți oferă și împlinire sufletească. Spre exemplu, încearcă să ajuți un țăran din piață să-și vândă produsele mai repede și mai scump, sau fă marketing pentru un pantofar de cartier ori pentru un dentist aflat la început de carieră.

Deși nu te vei îmbogăți din asta, cel puțin vei câștiga o minimă experiență pentru CV.

11. Fă marketing pentru un startup

startupPerioadă: minimum o lună
Dificultate: 8 din 10
Cost: gratuit

Multe afaceri la început ajung să se închidă pentru că pornesc de la o idee nerealistă a antreprenorului, pe care nu o validează în piață. Un marketer bun are principalul rol într-un startup să valideze ideea de bază și să ajute la dezvoltarea businessului și a vânzărilor. Am mai scris și aici de ce au nevoie startupurile de oameni de business.

Prin implicarea într-un startup nu doar câștigi experiență, ci vei avea și un job cu care poți pune umărul la dezvoltarea unui business de succes. Caută persoane interesate să-și dezvolte o afacere nouă și oferă-te să te ocupi de marketing. Va fi o experiență de zece ori mai puternică decât într-un job călduț într-o companie matură.

12. Însrie-te într-un internship

internshipPerioadă: minimum o lună
Dificultate: 9 din 10
Cost: gratuit

Rolul unui internship este să ajute internul să câștige experiență practică, dar și să aducă valoare companiei angajatoare. Dacă vrei să profiți de o astfel de oportunitate, îți recomand să alegi un internship plătit, într-o companie dintr-o altă țară, prin intermediul AIESEC. Nu vei dobândi doar experiență relevantă, ci vei cunoaște și o cultură nouă, vei face prieteni, iar cei din AIESEC te vor ajuta să te integrezi și să te acomodezi în noua țară și companie.

Este important să reții că internshipurile sunt atât despre tine, cât și despre compania la care te angajezi. Alege acele oportunități care îți vor oferi cadrul de învățare și câștigare de experiență, dar gândește-te bine și ce dorești să oferi la schimb. Poate într-un final vei rămâne ca angajat chiar la compania care te-a prmit în internship.

13. Fă freelancing

freelancingPerioadă: minimum o lună
Dificultate: 9 din 10
Cost: gratuit

Există mai multe platforme pe care te poți înscrie ca freelancer. De asemenea, poți să-ți oferi serviciile unor companii fără a te angaja la acestea. Avantajul este că vei lucra contra cost, când dorești, de unde dorești, atâta timp cât atingi obiectivele negociate. În plus, vei câștiga experiență fără ca angajatorul să își asume un risc foarte mare. Aceasta este o metodă bună să aplici cunoștințele pe care le ai. Cu toate acestea, înainte să-ți pui reputația la bătaie, îți recomand să aplici întâi una dintre celelalte 12 tactici de mai sus.

14. Pornește un business al tău

businessPerioadă: minimum o lună
Dificultate: 10 din 10
Cost: începând de la 250 de euro

Costă puțin să faci actele pentru a porni o afacere, însă vei avea provocări de management, de HR, financiar sau producție, nu doar marketing. Dacă reușești să pui pe roate un sistem de marketing pentru o afacere proprie, chiar dacă în final eșuezi, cel puțin vei câștiga o super experiență care te va ajuta să te angajezi .


În afară de vlogging și internshipuri, le-am făcut pe toate cele de mai sus. Pe mine m-au ajutat cel mai mult facultatea, voluntariatul, workshopurile și bloggingul, însă regretul cel mai mare este că n-am făcut și un internship internațional.

Sper să te inspire cele 14 metode pentru a câștiga mai multă experiență în marketing online și să le aplici. Dacă încă nu ți-ai făcut un plan de dezvoltare profesională, vezi și acest articol.

Recomandă și altor prieteni cele 14 metode, iar dacă ai și alte recomandări, lasă un comentariu mai jos.
Mult succes!

P.S.: pe aceeași temă a mai scris și Ciprian Gavriliu.

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, programul de la A la Z despre Marketing Online. Călin a susținut peste 100 de prezentări și workshopuri, pregătind pe Marketing Online mii de antreprenori și specialiști.
În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în marcom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Online Mastery

Leave a Reply