Există asociații și ONG-uri care, prin comunicare și promovare au reușit să salveze mii de vieți. Pentru ele, marketingul nu este o cheltuială, ci o investiție esențială în vizibilitate, încredere și impact. Atunci când binele este comunicat eficient, el se multiplică!

Marketingul pentru ONG-uri și asociații ar trebui să reprezinte:

  • înțelegerea beneficiarilor, donatorilor și a tuturor părților interesate și implicate;
  • dezvoltarea de programe atractive și de impact pentru publicul țintă;
  • crearea unei imagini de încredere;
  • construirea de canale eficiente de „distribuție” (website, rețele de parteneri, evenimente etc.) care ajută la obținerea de donații, sponsorizări sau voluntari;
  • realizarea de materiale de comunicare;
  • dezvoltarea și folosirea în mod continuu a canalelor de comunicare online și offline;
  • menținerea relației și a comunicării cu presa și cu alți lideri de opinie.

Prin marketing, cauzele bune devin vizibile, susținătorii devin ambasadori, iar resursele cresc exponențial.

De ce ONG-urile pierd impact dacă nu fac marketing

  • Au proiecte excelente, dar lumea nu le cunoaște.
  • Comunicarea este intermitentă, reactivă.
  • Se bazează doar pe voluntariat și pe „dacă află cineva de noi”.
  • Nu investesc în reclame pentru a ajunge la mai mulți sponsori, donatori și beneficiari și pierd oportunități.
  • Nu măsoară rezultatele, deci nu pot arăta partenerilor sau sponsorilor care este eficiența acțiunilor.

De ce ar trebui ONG-urile și asociațiile să investească în marketing

  • Fiecare euro investit în marketing aduce înapoi multiplu în donații, sponsorizări, voluntari sau notorietate.
  • Companiile susțin ONG-uri și asociații care știu să comunice în mod profesionist și cu care doresc să-și asocieze imaginea.
  • ONG-urile și asociațiile cu brand puternic atrag parteneriate durabile, nu doar donații ocazionale.
  • Profesioniștii de marketing și comunicare ce sunt plătiți corespunzător vor alege mai de grabă să lucreze pentru ONG-uri sau asociații în care cred decât pentru companii.
  • Campaniile de publicitate pentru acțiunile ONG-urilor și asociațiilor au costuri mici decât în cazul companiilor și multiplică impactul.
  • Google oferă un grant cu fonduri de publicitate pentru ONG-uri și asociații care vor să se promoveze în motorul de căutare.
  • Techsoup România ofer acces gratuit sau facil la tehnologie pentru ONG-uri și asociații.

Pentru a susține și confirma tot ce am spus mai sus, am stat de vorbă cu doi lideri care chiar au salvat vieți prin acțiunile și campaniile lor. Poveștile lor te vor inspira și, sper, te vor convinge că marketingul nu este un cost, ci o investiție în impactul real pe care îl poți avea în lume.

În primul rând, am stat de vorbă cu Vlad Plăcintă de la asociația Salvează o inimă care a reușit să obțină prin donații peste 22 milioane de euro pentru copii cu afecțiuni grave și nu numai. Vlad a participat și la una dintre edițiile de Marketing Management Masterclass care l-a ajutat să obțină mai mare claritate pe marketing.

De asemenea, am discutat și cu Samuel Negoiescu de la asociația Speranță pentru România care a reușit să obțină prin donații circa 19,5 milioane euro pentru peste 11.000 de persoane care au avut nevoie de bani pentru intervenții medicale și nu numai.

În final, mă întreb cum ar arăta România dacă toate ONG-urile și asociațiile ar face marketing în mod profesionist?

Dacă misiunea ta este să faci bine în lume, datoria mea este să te ajut să o faci cunoscută lumii, pentru că marketingul, atunci când este folosit cu sens, chiar salvează vieți, multe vieți!


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.