De 5 ani Gabriel Aldea organizează Clujlife Community Conference (CCC) aducând pe scenă și în public principalii reprezentanți ai industriei de evenimente social-culturale din Cluj, cât și profesioniști și antreprenori din domeniul HoReCa de la nivel local. L-am rugat să ne spună câteva cuvinte despre evoluția proiectului și despre mediul clujean de comunicare.
Cum a fost la Clujlife Community Conference și ce ai simțit că s-a schimbat în bine față de edițiile anterioare?
În fiecare an am experimentat la CCC, iar acum, după 5 ediții, este mult mai bine conturat evenimentul și mai clar poziționat cu rolul sau în comunitate. Se observă pe măsură ce trec anii ce potențial are CCC de a ajuta și a crește comunitatea pe măsură ce ea se transformă și își schimbă nevoile. Participanții încep să perceapă evenimentul ca o scenă unde au loc discuții libere despre ce merge bine, ce putem îmbunătăți și unde putem inova în viața socialo-culturalo-artistică a Clujului. A 5-a ediție o consider cea mai bună de până acum, deși fiecare a fost specială în felul ei. Cred că schimbările în bine sunt legate de agendă evenimentului și întregul program al zilei, iar ce am simțit că s-a dezvoltat în timp este încrederea participanților față de ideile cu care vor plecă de la eveniment.
Care acțiune de comunicare din 2018 ți-a plăcut cel mai mult și de ce?
Mi-a plăcut foarte mult cum a comunicat Electric Castle pe tot parcursul anului, Rent a friend e prima campanie de care îmi aduc aminte, apoi live sessions-urile din diverse locuri faine din apropierea Clujului au fost țări. Din zonă de localuri, de departe Vorbe e preferatul meu la cum comunică pe Facebook, au un ton prietenos, haios și merg pe autenticitate.
Anul asta deja am început să-mi fac shortlist-ul, iar campania de la Jazz in the Park e prima ce-mi vine în minte (cea cu ‘Nu ești obligat, dar e bine să o faci’). Poate că nu sunt exemplele cu cele mai mari cifre, dar prefer cele smart și sincere, sunt cele care îmi captează atenția cel mai mult.
Ce observații ai privind evoluția comunicării a afacerilor din domeniul HoReCa și evenimente din ultimii 5 ani de când organizezi CCC?
Cred că sunt tot mai multe exemple bune atât din industria ospitalității, cât și din zonă de evenimente, ce investesc tot mai mult și calitatea ideilor și a conținutului comunicării a crescut. În același timp observ că in continuare sunt mulți care se bazează doar pe o pagină de Facebook sau cred că postarea aceluiași mesaj câteva zile la rând va avea un reach spectaculos.
Unul dintre motivele pentru care am pornit CCC este strâns legat de cum se promovează business-urile locale, să descopere că online-ul nu înseamnă doar Facebook și că pot avea rezultate mult mai bune încercând comunități și medii diferite.
Ce proiecte / afaceri din Cluj admiri și de ce?
Admir și încerc să susțin cât mai mult afacerile de familie, business-uri mici, locale. Îmi place să stabilesc o legătură strânsă, să nu mă rezum doar la un salut atunci când merg într-o cafenea sau restaurant, și caut să descopăr oamenii din spate și pasiunea lor. Invitații de până acum la Local Heroes Showcase (precum Nicu, Vasi și alții) cred că sunt cel mai bun răspuns pentru această întrebare.
Ce tipuri de localuri sau evenimente consideri că ar mai fi nevoie în Cluj?
Se deschid tot mai multe localuri și business-uri mici în această industrie, iar pe de altă parte altele dispar după câteva luni, chiar și unele cu istorie. În continuare cred că sunt multe nișe neexploatate, dar orice proiecte noi vor apărea în perioadă următoare, sper să fie pornite din pasiune și cu bună știință. În ceea ce privește evenimentele, orice ar apărea, îmi doresc să implice cât mai mulți artiști locali și să ajungem să exportăm.
Ce ai îmbunătății la comunicarea companiilor clujene?
Este un subiect destul de larg, cu toate acestea cred că un lucru ce aș dori să îl implementeze mai mulți (unii o fac deja), e o segmentare mai clară a audienței și comunicare relevantă și adecvată pentru audiența aleasă.
Ce au nevoie afacerile din Cluj pentru a se dezvolta mai puternic?
Aici intrăm deja în zona stategiei de business care e vastă. Totuși, cred că au nevoie și aș vrea și eu să văd mai mult curaj și mai mult experiment. Cred că publicul clujean e un public extrem de receptiv la nou, la inovație, este însetat de challenguri și chiar de experiențe care îl scot din zona de confort. Cred că un business poate câștiga aici dacă are curajul să încerce lucruri neconvenționale.
Ce părere ai despre presa locală și PR-ul care se face în Cluj?
Nu cred că urmăresc suficient presa locală, lecturez mai mult titlurile pozitive care sunt în strânsă legătură cu subiectele pe care le abordăm pe Cluj Life. Personal nu consider Cluj Life ca făcând parte din aceeași categorie cu presa, îl văd un proiect destul de diferit. Totuși, pentru un om de comunicare, atât presa cât și site-urile gen Cluj Life sunt parte din aceeași categorie și comunicarea se face la fel. De-a lungul anilor am reușit să descopăr oameni buni de PR, care știu bine ce fac, cu care colaborez foarte bine și deschiși către noi propuneri. În sensul că au răbdare și caută să abordeze diferit fiecare comunitate în parte, nu dau doar un comunicat pre și unul post eveniment, care știu să trimită un brief, cunosc publicul căruia vor să se adreze și la ce reacționează cel mai bine.
Care este viziunea ta despre evoluția Clujului din punct de vedere cultural, evenimente și a pieței HoReCa?
Din acest punct de vedere, Clujul s-a dezvoltat foarte mult în ultimii ani și cred că o să continue frumos pe acest drum. Personal mă bucură nu doar pentru well-being-ul tuturor, ci și faptul că astfel am putut dezvolta proiectul Cluj Life și anul acesta a împlinit 11 ani. Uneori caut prin articole vechi și descopăr oameni care își spuneau povestea când erau la început, iar acum sunt printre cei mai buni în domeniul lor. Mă simt mândru că prin Cluj Life surprindem evoluția pieței dar și poveștile oamenilor care fac acest organism să zumzăie și să ne mențină pe toți mereu entertained.
Deși este o diferență mare între Cluj și multe alte orașe din țară în ceea ce privește evenimentele și industria ospitalității, cred că încă suntem la început cu exemplele pozitive și va mai dura până vom avea o industrie pe deplin matură. Abia aștept să văd cât mai multe branduri pornite din Cluj prezente în alte orașe, chiar și în alte țări, artiști locali pe scenele festivalurilor din toată lumea și ONG-uri cu impact mare în comunitate.
Cum contribuie Cluj Life la această viziune și care sunt planurile voastre pentru perioada care urmează?
Pe Cluj Life vom continua să spunem povești, să prezentăm oamenii prin pasiunea și hustle-ul din spate, să ne implicăm cât de mult putem în dezvoltarea acestei comunități. Investim tot mai mult în conținut, vom aborda cât de curând content video și audio, încercam să organizăm evenimentele noastre și să oferim servicii sau consultanță.
Mulțumesc Gabi pentru interviu! Clujul are nevoie de proiecte precum CCC și Cluj Life pentru a se dezvolta.
Am fost întrebat în mai multe rânduri de ce la Cluj se întâmplă așa multe evenimente și proiecte faine. Unul dintre motive este acela că avem o comunitate mai strânsă, ne informăm, inspirăm și învățăm unii de la ceilalți.