Dacă vrei să-ți pui afacerea în online, este important să iei în considerare primii pași pe care îi ai de făcut: analiza, planul, identitatea, dezvoltarea canalelor online și promovarea.

S-ar putea să te fi gândit că-i puțin mai simplu. Faci un site și GATA! Afacerea e online! Din păcate nu e chiar așa ușor și rapid, dacă vrei să faci o treabă bună. Vezi în continuare detalii despre cei 5 pași importanți pe care să-i faci.

1. Analiza de marketing

Este bine ca înaite să alegi denumirea afacerii, să faci logoul și siteul firmei, să cunoști puțin mai bine piața în care vrei să faci bunsiness. Câteva aspecte pe care să le analizezi la început sunt:

  1. Care sunt segmentele de clienți cărora te adresezi?
  2. Care e avatarul de client din fiecare segment de clienți?
  3. Care e procesul de informare și achiziție al clienților în funcție de fiecare avatar?
  4. Care e oferta competitorilor și de ce clienții îi aleg pe aceștia?
  5. Ce alți factori legali, tehnologici, politici sau economici pot să-ți influențeze succesul afacerii?

Dacă clarifici aceste aspecte îți va fi mai ușor să-ți dai seama în ce direcție trebuie să meargă afacerea și te poți ocupa de următorii pași.

2. Planul de marketing și business

După ce cunoști mai bine piața și afli dacă este loc de încă o afacere, este momentul să trasezi obiectivele de business și marketing, prețurile, canalele de distribuție și promovare (site, rețele sociale, marketplaceuri și altele canale), politica de vânzări și relații cu clienții.

Asigură-te în final că oferta afacerii tale și mixul tău de marketing se diferențiază de competitori. Altfel, s-ar putea să intri într-o luptă a prețurilor.

În plus, mai gândește-te la viziunea, misiunea și valorile companiei tale. De ce faci ceea ce faci?

Pentru primii pași de planificare, poți începe să completezi un business model canvas.

3. Identitatea afacerii

Dacă ai trecut cu brio de primele două etape, acum poți construi o identitate care să reprezinte corect afacerea ta. Numele, logoul, culorile și mesajele pe care le construiești trebuie să te ajute să atragi atenția clienților și să te sprijine în promovarea ofertei.

Din păcate, mulți antreprenori încep să se gândească la numele și logoul afacerii înainte să-și definească clar cui se adresează și de ce fac ceea ce fac. Mai apoi, realizează după un an că identitatea aleasă nu-i reprezintă și că toată investiția în promovarea imaginii a fost în mare parte irosită. Evită această greșală și începe cu pașii 1 și 2 întâi.

De asemenea, apelează la specialiști pentru a-ți face designul de logo și ghidul de identitate. Acestea sunt fundația promovării companiei tale. Impresia pe care o lași clienților este foarte importantă.

4. Dezvoltarea canalelor online

Abia după ce finalizezi cu primii 3 pași îți recomand să-ți construiești prezența online. Pentru că dacă ți-e clar cu cine vorbești, de ce să cumpere de la tine, care îți este oferta competitivă și te prezinți la client în „haine curate”, atunci prezența online te va ajuta să vinzi și să faci profit.

Pentru o prezență online profesionistă îți recomand:

Fă-ți un site sau magazin online

Principalul canal de comunicare online pentru orice afacere care se respectă este siteul sau magazinul online propriu. Din fericire, nu mai este așa greu să-ți faci un site sau magazin online și nici nu te mai costă foarte mult.

Tot ce ai nevoie este de un nume de domeniu, un serviciu de web hosting și o temă de site sau magazin online pe care să o personalizezi. De asemenea, poți folosi o platformă software as a service (SAAS). O bună practică este să ai și un blog atașat la site/magazin, unde să începi să postezi conținut valoros.

În plus, este foarte important ca pentru analiza traficului de pe site și a vânzărilor sau leadurilor să folosești un serviciu precum Google Analytics sau alte soluții asemănătoare.

În final, dacă tot îți faci un site sau magazin, folosește cu încredere serviciile Google Workspace unde îți poți configura adrese de e-mail de business și poți folosi pentru afacerea ta serviciile: Gmail, Google Drive, Google Docs, Google Callendar și Google Hangouts (pentru convorbiri video).

E-mail marketing

Este bine să știi că peste 90% din cei care vor intra pe siteul sau magazinul tău nu vor cumpăra din prima. De aceea îți recomand să folosești pop-up-uri de abonare la newsletter. În schimbul adresei de e-mail oferă un discount sau un ghid util.

După ce ai primii abonați, fă-ți un obicei din a trimite e-mailuri lunare utile abonaților, care să te ajute să-ți fidelizezi comunitatea. Astfel reușești să câștigi vânzări de la cei care n-au vrut să cumpere din prima.

Rețelele sociale și Google Compania Mea

De îndată ce ai setat siteul/magazinul tău online, este important să deschizi conturi pe rețelele sociale unde sunt prezenți clienții tăi (Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Pinterest etc.), iar dacă ai o afacere locală sau de servicii, îți recomand să-ți faci cont și pe Google Compania mea. Acest lucru te va ajuta să ai afacerea listată în rezultatele la căutări și pe Google Maps atunci când cineva va face căutări locale.

Ai rezolvat pașii de la 1 la 4?
GATA!
Ai pus afacerea în online.
De acum începe distracția.

5. Ce faci în continuare până la profit?

Nu-i suficient să ai un site / magazin online fain și pagini pe rețelele sociale, dacă nimeni nu știe de ele. Acum este momentul să începi partea de promovare.

Aceștia sunt pași pe care e important să-i faci când îți promovezi afacerea online:

  • stabilește obiective de notorietate și de leaduri sau vânzări;
  • fă un plan de campanii de promovare cu mesaje cheie, bugete, canale de promovare și indicatori de performanță;
  • fă un calendar de articole de blog, newslettere și postări pe rețelele sociale;
  • implementează planul de campanii și calendarul de conținut;
  • urmărește rezultatele și optimizează acțiunile.

Simplu, nu? Sunt doar 5 pași până la profit. Dacă ai nevoie de ajutor, dă-mi de știre.

Mult succes!


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online. În cei peste 12 ani de experiență a ajutat peste 100 de companii să fie mai competitive în online și a susținut peste 220 de cursuri, seminarii și prezentări, la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.