Peste 200 de persoane au participat la conferința The Freelancers, din 26 Octombrie, organizată de echipele Online Mastery și Viața de freelancer. În cadrul acesteia au avut loc un panel, 10 workshopuri și două mese de networking, unde s-au discutat foarte multe idei pentru optimizarea vieții de freelancer. În continuare, îți prezint top 10 idei care mi-au plăcut și care sper să te inspire.

1. Cum să atragi clienți noi când ești freelancer

Primul panel a avut ca temă Freelancing vs. job. vs. antreprenoriat. Speakerii invitați au vorbit despre multe topicuri precum: greșeli în freelancing, cum să pornești în freelancing, cum alegi proiectele pe care să lucrezi, cum să folosești Upwork sau cum să te pregătești pentru pensie. Pe lângă aceste subiecte importante, a fost și o întrebare din public privind atragerea de noi clienți. Recomandările speakerilor au fost:

  • Înțelege nișa pe care ești cel mai bun/cea mai bună și cine e clientul ideal.
  • Comunică pe Social Media pe domeniul tău de expertiză.
  • Upwork nu e niciodată prea mic pentru a-ți aduce proiecte noi. Trebuie să te uiți la tine, la portofoliul tău și să aplici tu la proiecte în mod activ.
  • Fă network cu alți profesioniști din domeniul tău, pentru că poți câștiga proiecte din rețea și recomandări.
  • Deservește bine primul client, care te va recomanda și altora.
  • Crearea unui sistem de recomandări de la foști clienți.
  • Adună bază de date, oferă valoare și ține aproape de contacte.
  • Fă outreach / lead generation.
  • Citește cartea: The win without pitching manifesto – Blair Enns.

2. Cum să îți hrănești motivația ca freelancer

Sunt zile în care ai poftă de lucru, dar în alte zile parcă nu ai face nimic, deși știi că trebuie să livrezi munca promisă. Chris McLean a prezentat în workshopul despre „Peek performance” ce stă la baza motivației:

De asemenea, Chris a mai vorbit și despre:

  • Cum să crești creativitatea.
  • Cum să obții stare de flux.
  • Cum să-ți descoperi pasiunea și cum să o transformi în menire/scop.
  • Care este ciclul pasiunii.
  • Cum să-ți stabilești obiectivele.

3. Clauze specifice la care să ai grijă într-un contract

Dacă un contract de bază trebuie să conțină părțile, obiectul și obligațiile, sunt alte clauze la care este importantă să se acorde o atenție sporită:

  • daune-interese;
  • caluze neuzuale: limitare răspundere, denunțare unilaterală, competență instanțe;
  • încetare contract;
  • clauză arbitrală;
  • entire agreement;
  • subcontractare/cesionare;
  • drepturile de proprietate intelectuală.

Despre toate acestea a intrat mai în detaliu Remus Popovici, de la R&R Partners, în workshopul său de la conferință.

4. Cum poți lucra cu mai mare relaxare ca digital nomad

Probabil te-ai gândit cel puțin o dată să urmezi un stil de viață de digital nomad sau poate chiar ai făcut deja acest lucru. Indiferent de caz, este bine de remarcat că nu-i ușor să lucrezi dintr-o altă țară fără să ai presiune financiară sau stres privind livrarea la timp a sarcinilor pe care le ai de realizat. Andrei Țigănaș și Corina Brândușan au prezentat la The Freelancers câteva aspecte care le-a făcut lor viața mai ușoară atunci când s-au mutat în Spania:

  • Ajută să ai o echipă de colaboratori.
    Chiar dacă faci freelancing, sunt multe sarcini pe care le poți delega pentru a nu-ți cosuma timp, spre exemplu: editare video, promovarea online prin conținut sau publicitate, SEO, lucruri administrative, actualizarea website-ului sau a platformelor digitale pe care le deții etc.
  • Ajută să ai un venit pasiv, separat de ceea ce câștigi din freelancing.
    Andrei și Corina au povestit că au un apartament în chirie în țară, care le produce un venit pasiv care este bine venit pentru a ușura povara cheltuielilor peste hotare. Tot pe parte financiară, ajută să ai câțiva bani puși deoparte pentru perioadele moarte în care nu vei putea produce, cât și să ai un cashflow pe care să-l planifici și să-l urmărești zilnic, săptămânal, lunar.
  • Ajută să ai un partener/parteneră de călătorie.
    Faptul că ai un partener de viață sau călătorie cu care ești pe aceleași valori și principii, ajută să simți că ai un sprijin și că nu ești singur/singură.
  • Ignoră zgomotele din exterior.
    Dacă pleci din țară, nu intra în depresie că sunt comentatori pe Social Media care te critică pentru decizia ta. Vor fi și persoane care te apreciază, dar nu te îmbăta nici cu aceste feedbackuri. Cel mai bine este să te împaci cu deciziile tale și să-ți urmezi calea.
  • Ajută să știi limba locală.
    Chiar dacă mergi într-o țară vorbitoare de limbi internaționale, dacă știi limba locală va fi mai ieftin și mai accesibil să găsești cazări în locuri neturistice și să te descurci în zone mai puțin populare.

Ți se mai pare atractivă acum ideea de a lucra din altă țară? Nu te descuraja, unele lucruri le vei prinde și pe parcurs. Eu am lucrat o lună din Tenerife și poți aici citi despre experiența mea.

5. PFA vs. SRL

Uite câteva idei importante despre PFA vs. SRL din prezentarea Annemariei de la Solo:

  • PFA-urile sunt mai avantajate la obținerea unui credit, decât antreprenorii care obțin venituri doar din dividende.
    Dacă vreți detalii despre opțiuni de creditare, puteți contacta Vitas România sau Banca Transilvania, care au fost parteneri ai conferinței.
  • Atât pe PFA, cât și pe SRL, poți deduce cheltuielile cu pensia privată.
  • SRL-urile pot să le obțină și să le ofere beneficii de tipul abonamente la sălile de fitness, bookster, bonuri de masă etc., dar și PFA-urile pot negocia prețuri preferențiale de la furnizori de astfel de servicii tip beneficii dacă se grupează în comunități de PFA-uri, așa cum vor cei de la Solo să realizeze.
  • Dacă ai PFA, poți obține până la 8.500 lei venituri ca indemnizație pentru creșterea copilului, la fel ca în cazul unui salariat. În schimb, dacă ai un SRL pe care nu te-ai angajat și veniturile tale sunt doar din dividente, nu beneficiezi de indemnizație.

Ce taxe ar trebui să plătești în 2023, în funcție de PFA sau SRL.

Ce formă legală să alegi dacă vrei să faci freelancing? Ținând cont că taxele care trebuie plătite au ajuns să fie similare (sau cu diferențe mici) la PFA și SRL, e important să iei în considerare ceilalți factori de mai sus plus alții extra precum: dezvoltarea facerii, costurile cu evidența contabilă etc.

Annemarie a răspuns mult mai multor subiecte în prezentarea sa. Dacă vrei să revezi toate întregistrările workshopurilor, te poți înscrie pe site sau dacă ai participat deja gratuit la panel, poți face upgrade la bilet din contul tău.

6. Ponturi pentru finanțele personale

Ai grija banilor ca freelancer? Uite ce poți face pentru a reduce anxietatea față de bani, conform recomandărilor lui Adrian Asoltanie:

  • Fă-ți un buget de bani și timp pe care să-l actualizezi cu regularitate.
    Este bine să știi mereu ce costuri ai, de unde poți reduce costuri inutile și cât ar trebui să crești veniturile pentru a avea o viață mai bună.
  • Dezvoltă-ți mai multe picioare financiare, încât să nu depinzi doar de banii pe care îi produci de la o lună la alta. Uite câteva surse de venituri pasive: chirii, dobânzi, dividende, drepturi de autor etc.
  • Evită să-ți cumperi mașină nou-nouță.
  • Achită anticipat creditele și redu pe cât posibil datoriile.

Ușor de spus, nu? Mai multe detalii despre cele de mai sus, cât și alte sfaturi privind cum să acționezi cu banii tăi în funcție de ciclurile economice, când să-ți cumperi casa și altele, poți afla din cartea Dragă, unde-s banii? sau din înregistrarea workshopului susținut de Adrian Asoltanie la The Freelancers.

7. Checklist de marketing pentru a obține mai mulți clienți

Toată lumea vrea clienți, însă nu toți au un proces bine pus la punct pentru a genera noi oportunități. Oliver Duffy Lee a prezentat un framework care prupune câțiva pași importanți de urmat. Am să-i enumăr mai jos și te invit să verifici dacă îi bifezi:

  • Cunoști foarte bine cine îți este publicul țintă.
  • Ai o poziționare clară.
  • Ai o ofertă de tip „No brainer” cu care să începi o relație cu clienții.
  • Ai un mix de servicii pe baza cărora să scalezi veniturile de la clienții existenți.
  • Postezi cu regularitate pe Social Media, în special pe Linkedin.
  • Ai construit o comunitate.
  • Ai un proces de vânzări.

Așadar, dacă nu ai încă un brand și un proces de vânzări din online, este timpul să lucrezi la asta. Cea mai mare valoare din workshopul lui Oliver este explicarea procesului de vânzări prin campanii de generare leaduri.

8. Dobândirea de obiceiuri sănătoase

Din workshopurile susținute de Hedi Hoka și Andrei Roșca am desprins câteva obiceiuri sănătoase de notat.

Pentru o sănătate mintală mai bună:

  • Folosește meditația cu respirație ghidată pentru a te ancora în corpul tău și în momentul prezent.
  • Seara, înaine de culcare, repetă-ți zilnic „Îmi place viața mea”.

Pentru dobândirea de noi obiceiuri:

  • Notează-ți obiceiul, sparge-l în sub acțiuni și propune-ți să faci chiar și primul pas din secvență.
  • Identifică-te cu persoana care face acel obicei.
  • Vizualizează-te făcând ceea ce ți-ai propus.
  • Urmărește-ți obiceiul zilnic pentru cel puțin 21 de zile.
  • Când se întrerupe șirul de obiceiuri consecutive, întreabă-te ce s-a schimbat și ce vei face să nu mai apară acea schimbare pe viitor. A doua zi să te și reapuci de obicei, nu amâna.

9. Minimul de planificare de care ai nevoie

Dacă vrei rezultate mai bune în perioada următoare, nu este suficient să visezi cu ochii deschiși, ci mai important este să planifici concret ce vei face și ce cifre vrei să realizezi. Cristiana Pruteanu a recomandat în workshopul ei să faci cel puțin următoarele acțiuni pentru a avea un minim de planificare:

  • Setează obiective anuale (3 – 5 aspecte obligatorii de atins) și indicatori de performanță anuali (venit, profit, număr de clienți, număr de leaduri, număr de materiale realizate etc.)
  • Setează obiective trimestriale și indicatori de performanță trimestriali.
  • Monitorizează zilnic, săptămânal și lunar indicatorii care arată starea de sănătate a afacerii tale.

După ce știi ce vrei să obții, ajută să-ți setezi procese pe care să le procedurezi pentru a te asigura că în timp atingi indicatorii doriți. Cristiana a mai explicat cum se documentează un proces, ce tool-uri de project management și time management să folosim și cum să eficientizăm timpul de lucru.

10. Cum să ai mai mare încredere într-o negociere de contract folosind BATNA

Știi acel moment când negociezi colaborarea cu un potențial client și simți că ai face orice pentru a prinde acel deal? Nu-i foarte plăcut, așa-i? Te simți puțin la strâmtoare și parcă ai ceda la orice ți-ar cere clientul. Dacă vrei să nu ai parte de astfel de situații este important să faci cunoștință cu BATNA = Best Alternative to a Negotiated Agreement. Mai pe românește, ajut să cunoști ce alternative ai dacă nu iese negocierea și care este cea mai bună dintre ele.

Dacă nu ai alternative, ar trebui să te pregătești mai bine pentru nagociere. Pentru că fără alternative, vei simți că ești cu spatele la zid și tu ai cel mai mult de pierdut dacă nu iese deal-ul. Dacă partea cu care negociezi se prinde că nu ai alternative, va folosi asta împotriva ta. Chiar dacă nu ai alternative, nu lăsa cealaltă parte să știe acest aspect.

Adrian Cioroianu a explicat în workshopul său mai pe îndelete ce presupune masa negocierii și cum să te pregătești încât să câștigi deal-urile pe care le dorești. Dacă vrei acces la înregistrarea workshopului și a celorlalte prezentate mai sus, înscrie-te pe site.

În final, dacă te-au inspirat aceste idei, te invit să lași un comentariu mai jos cu cea mai valoroasă idee care ți-a plăcut de la conferința The Freelancers.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online, și al podcastului Antrenamentul de marketing. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.