Din timpul școlii generale am fost genul de persoană care s-a înțele bine cu toată lumea. Poate acesta a fost motivul pentru care cei din jur au avut încredere în mine când a fost vorba de a organiza diferite evenimente. Când eram acasă și când mă pregăteam pentru ore, mereu butonam canalele TV de muzică. Eram la curent cu cele mai noi lansări românești și internaționale. Astfel în liceu am ajuns să fiu DJ-ul școlii, având responsabilitatea să pun muzică în curtea școlii în pauza mare, dar și la petrecerile pe care le organizam de 1-8 martie sau de sfârșit de an.
Din experiența proprie am făcut o analogie cu privire la ce poate învăța un specialist de marketing de la un DJ.
1. Pregătirea
Înainte de fiecare petrecere îmi setam playlistul. Mă gândeam la cine va participa la petrecere, ce gusturi muzicale au și analizam care va fi „agenda”. Un alt aspect foarte important de pregătit era partea tehnică. Urmăream să funcționeze bine PC-ul, boxele, mixerul, programul de muzică și playlist-ul.
În marketing, înainte de fiecare campanie este foarte importantă pregătirea: cine este publicul căruia ne adresăm, care mesaj este mai potrivit, cât va dura campania, cum se va desfășura, unde vom comunica, cum putem urmări succesul campaniei etc. De asemenea partea “tehnică” este foarte importantă. Cum vor arăta materialele de comunicare, mecanismul campaniei funcționează, există suficiente produse la raft? O planificare bună, dar cu implementare slabă poate fi o pierdere de bani.
2. Adaptarea
Odată ce s-a dat startul la petrecere, era foarte important să urmăreasc energia din sală. În funcție de moment și de acțiunea de pe ringul de dans, improvizam cu piese care nu erau în playlist-ul pregătit de acasă încât să obțin ce-mi doresc de la petrecere. Dacă ringul de dans era gol, un schimb de ritm venit la momentul oportun putea să ridice lumea de la mese.
În timpul unei campanii de marketing este important să ne adaptăm planurile pentru a maximiza rezultatele. Putem schimba sau adapta canalele de comunicare, materialele de comunicare, putem căuta parteneri noi etc.
3. Feedback-ul
Toți cei care au fost DJ la un party între prieteni știu că de multe ori se întâmplă să vină propuneri de piese din public. Acest tip de feedback este bun, însă nu este mereu cel mai bun. Uneori piesele se potrivesc, alteori n-au nici o treabă cu vibrațiile petrecerii.
În business de multe ori se întâmplă la fel. Clienții oferă feedback, cer anumite îmbunătățiri sau servicii extra, însă nu au mereu dreptate. Recomandarea mea este să primim cu mintea deschisă feedback-ul și să-l folosim adaptat la context.
Data viitoare când participi la o petrecere gândește-te la aceasta analogie și urmărește cât de bine se descurca DJ-ul.
Articol publicat în 24-FUN Cluj
2 replies to "Lecții de marketing de la un DJ"
Foarte bine punctat . :)