O situație win-win

Cu ocazia unui cocktail organizat la Cluj de către Fundația Româno-Americană, am avut ocazia să discut cu domnul Florin Talpeș, CEO și fondator BitDefender, despre viitorul educației în România.

Concluzia  a fost că instituțiile de învățământ universitare din România funcționează pe principiile de business, căutând să își maximizeze profiturile. Ele nu au interesul de a rezolva problema pieții muncii, atâta timp cât pot să își crească veniturile. Din acest motiv, universitățile caută volum, nu calitate, când vine vorba de absolvenți.

În consecință companiile sunt nevoite să își testeze potențialii angajați. Una din soluții fiind să creeze oportunități de internship. Lucru care este înspre avantajul ambelor părți, atât al companiei cât și al absolvenților de studii universitare.

Din punct de vedere al companiei, internship-urile prezintă:

Plusuri

  • Pot selecta pe cei mai buni viitori angajați, dintr-un număr mai mare de interni;
  • Câștigă forță de muncă gratuită pentru o perioadă limitată de timp;
  • Pot crea proiecte punctuale, de scurtă durată, care să se finalizeze cu idei de produse sau servicii noi, pe care să le ofere compania;

Minusuri

  • Investesc timp și resurse umane pentru coaching și educarea persoanelor aflate în internship;

Din punct de vedere al absolvenților, internship-urile prezintă:

Plusuri

  • Câștigă experiență practică;
  • Câștigă cunoștințe despre piața în care operează compania;
  • Câștigă cunoștințe despre procesele de management și despre cultura companiei;
  • Au șansa să rămână în companie ca angajați;
  • Pot să testeze viitorul angajator înainte de a lua o decizie pe termen lung;
  • În cazul unui internship într-o altă țară, pot să trăiască într-o cultură nouă, să călătorească și să experiemnteze o ”altfel de viață”;

Minusuri

  • Vor lucra gratuit sau pe un salar minim;

Cred că un absolvent de facultate ar trebui să se vadă ca un produs proaspăt lansat pe piață, care are nevoie de o investiție în dezvoltare și imagine, chiar daca asta înseamnă să lucreze gratuit.

Companiile ar putea să creeze mai multe oportunități de internship, pentru că pe termen lung au doar de câștigat, chiar și financiar, economisind bani pe care ar putea să îi piardă angajând o persoană nepotrivită sau plătind freelanceri pe proiecte de scurtă durată.

Articol publicat în 24-FUN


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.