Piața de Influecer Marketing crește exponențial de la an la an. Anul acesta se estimează că vor fi publicate pe Social Media 320.000 de mesaje sponsorizate, conform celui mai recent studiu realizat de MOCAPP și HypeAuditor. Ca marketer, brand manager sau antreprenor, nu poți trece cu vederea aceste cifre și este important să înțelegi fenomenul.

Prin 2004-2008 dacă doreai să comunici ceva nou în online era de la sine înțeles că trebuie să faci o campanie cu bloggeri. Atunci a fost o perioadă care a pregătit terenul pentru ce este astăzi Influencer Marketing. În acea perioadă (21 Iunie 2006) își lansase și Florin Grozea propriul blog. El fiind printre artiștii care au comunicat activ pe un blog personal, el devenind o voce în online a industriei muzicale. De atunci, Florin a lansat mai multe afaceri digitale, în prezent fiind fondator și CEO al MOCAPP, platformă și agenție de Influencer Marketing.

Pentru a ne oferi mai multe insight-uri privind studiul realizat, i-am adresat câteva întrebări lui Florin Grozea, care a transmis și câteva cifre în exclusivitate, care nu pot fi găsite în studiu.

Este Influencer Marketing un canal important în mixul de promovare al companiilor și brandurilor din piața din România?

Spre deosebire de acum 5-6 ani, când investițiile în Influenceri erau incluse doar în bugetele brandurilor mari, în 2024 toată lumea lucrează cu Influenceri. Asta arată cât de important este acest canal în mixul de marketing și cât de profitabil este el. Un research de anul trecut arată că 93% din companiile europene au bugete lunare de Influencer Marketing. Din cercetările românești se pare că peste 5400 de companii au investit în Influencer Marketing anul trecut (2023) – iar numărul de companii se va dubla anul acesta, spun estimările.

De ce este nevoie de un studiu al pieței de Influencer Marketing?

Un astfel de studiu contribuie la creșterea profesionalismului și transparenței în industrie. Valoarea principală a MOCAPP este Transparența, noi investind în fiecare an în studii și cercetări de piață. 

Acest Studiu este esențial pentru a oferi o înțelegere clară și actualizată a tendințelor și evoluțiilor din această piață. El ajută brand managerii să își optimizeze strategiile și să aloce bugete mai eficient, selectând cei mai potriviți influenceri pentru campaniile lor. Influencerii și managerii lor beneficiază de informații valoroase care le permit să negocieze contracte mai avantajoase și să își planifice activitatea în conformitate cu cerințele pieței. De asemenea, agențiile de comunicare și marketerii pot utiliza datele din studiu pentru a dezvolta campanii inovatoare și adaptate contextului local.

Am văzut că aveți în studiu cifre importante cu privire la număr de influenceri, număr de mesaje publicate, sume investite. Ce surse de date ați folosit pentru realizarea acestui studiu?

Sursele acestui Studiu sunt în special datele obținute și procesate de HypeAuditor – liderul mondial în auditarea Social Media. HypeAuditor este o companie cu peste 140 de angajați din 24 de țări, cu sedii în Indianapolis (SUA), Limassol (Cipru) și Erevan (Armenia).

Poate Influencer Marketing să facă diferența în promovarea IMM-urilor care urmăresc vânzări și potențiali clienți, nu doar vizibilitate?

Influencerii sunt vitali pentru Brand Awareness, deci „top of funnel”. Aici au ei cel mai mare impact datorită asocierii de imagine cu o personalitate respectată în nișa lui/ei și a conținutului original pe care îl crează pentru brand. 

Dar influencerii pot fi folosiți și în „middle of funnel” – etapa de considerare! Brandurile colaborează cu influenceri care demonstrează un nivel ridicat de engagement (like-uri și comentarii) și care au un public țintă similar cu baza de consumatori. Colaborarea cu Influencerii include recenzii de produse sau tutoriale, evidențiind ofertele brandului și demonstrând valoarea acestora potențialilor cumpărători. 

Ce alte beneficii aduc colaborările cu influencerii, dincolo de promovarea produselor/serviciilor?

Beneficiul unei campanii bune cu Influenceri vine din mai multe surse:

  • Asocierea de imagine cu un lider de opinie respectat în acea industrie.
  • Crearea de conținut original și aliniat valorilor brandului și scopurilor lui de business.
  • Acces la o comunitate de consumatori care sunt în publicul-target al brandului.
  • Eventuale conversii (abonați în newsletter, lead-uri în baza de date, vânzări).

Marketerii care știu aceste 4 beneficii înțeleg de ce investiția în Influenceri este atât de importantă și, deseori, mult mai profitabilă decât abordarea separată a celor patru acțiuni.

Către care tip de influenceri se duc majoritatea bugetelor Influencer Marketing?

Influencerii de pe Instagram care au peste 200.000 de followers și un brand respectat în piață. În general, influenceri reprezentați de marile case de talente (influencer agencies).

Cum ar trebui o companie sau brand să-și aleagă influencerii pentru campaniile pe care vor să le facă?

Micul „secret” stă în înțelegerea publicului țintă – iar apoi alegerea Influencerilor care au în comunitățile lor acel public target. Desigur, Influencerii trebuie la rândul lor să fie aliniați cu valorile Brandului, pentru a fi credibili. Și, de preferință, să fie deja consumatorii produsului sau serviciului oferit de Brand.

Care sunt cele mai importante canale de comunicare folosite de influenceri unde aceștia au impact? Ce s-a schimbat de la un an la altul cu privire la aceste canale?

Instagram este de 7-8 ani pe primul loc din punctul de vedere al bugetelor investite în Influencer Marketing. TikTok vine din urmă puternic în ultimii trei ani, dar în continuare peste 60% din bugetele din industrie merg către Influenceri din Instagram. YouTube rămâne constant (între 7% și 11% din totalul bugetelor) în ultimii ani, demonstrând că este un canal consistent. Facebook a scăzut mult în ultimii ani în România.

Am înțeles că poți să oferi câteva date în exclusivitate pentru acest interviu. Care sunt acestea?

Top 10 Fashion Instagram Influencers in România:

  1. andreeabostanica – 3,398,897 urmăritori
  2. loredanachivu_official – 1,858,944 urmăritori
  3. adelina.pestritu – 1,853,573 urmăritori
  4. ginapistol – 1,514,789 urmăritori
  5. cristinaa.stefaniaa – 1,238,744 urmăritori
  6. catalinbotezatu1 – 1,200,519 urmăritori
  7. biancadragusanu18 – 1,190,451 urmăritori
  8. irinassw – 1,176,502 urmăritori
  9. ilinca.vandicioficial – 1,012,919 urmăritori
  10. alinaceusan – 980,368 urmăritori

Top 15 Sport Instagram Influencers in România:

  1. simonahalep – 1,715,681 urmăritori
  2. lucaspopan – 958,056 urmăritori
  3. fitness_tipsters – 855,868 urmăritori
  4. dragos_syko – 753,167 urmăritori
  5. bignasty – 735,509 urmăritori
  6. bogdan.mocanu.official – 641,737 urmăritori
  7. radudragusin5 – 515,958 urmăritori
  8. corinacaragea – 500,191 urmăritori
  9. antoniocosteainstructorinot – 462,040 urmăritori
  10. mariusflorentinfit – 354,199 urmăritori
  11. olivia.cucos – 303,054 urmăritori
  12. nicolas_aesthetics – 277,245 urmăritori
  13. carmenbrumaofficial – 246,218 urmăritori
  14. ana_izabella.fit – 244,390 urmăritori
  15. catalin_morosanu_official – 238,804 urmăritori

În final, te rog să oferi trei recomandări celor care vor să își crească investițiile de comunicare în direcția Influencer Marketing:

1. Lucrează cu specialiști în Influencer Marketing sau cu agenții specializate în Influencer Marketing, care dovedesc expertiză de minim 5 ani în această nișă. IM a devenit o știință în sine care rareori poate fi făcută la un nivel înalt de profesioniști care nu sunt specializați – care fac în aceeași zi și SEO, și Ads, și Content Marketing.

2. Adună cât mai multe date despre publicul tău țintă, despre canalele pe care aceștia le folosesc pentru a se informa, educa, distra. Fără o înțelegere profundă a clientului tău final, e greu să alegi Influencerii care să… influențeze acel client.

3. Începe azi! Onorariile influencerilor cresc în fiecare lună pentru că cererea din partea Brandurilor este imensă și concurența ta DEJA lucrează cu Influenceri relevanți. Peste un an concurența ta va bloca toți influencerii relevanți, iar costurile vor fi duble (sau triple, cum arată analizele de piață).


Îi mulțumesc lui Florin Grozea pentru recomandările valoroase și pentru accesul la date în exclusivitate. Dacă dorești mai multe informații despre piața de Influencer Marketing, poți descărca Studiul realizat de MOCAPP & HypeAuditor.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.