Marketingul se face diferit în funcție de nivelul fiecărui business. În afacerile care sunt încă la început sau la nivel de startup, antreprenorul face câte puțin din toate, inclusiv marketing și vânzări. În cazuri fericite, există o altă persoană sau agenție care se ocupă de marketing. După ce business-ul crește și există o bază stabilă de clienți și venituri, antreprenorul tinde să delege cât mai mult din operațional pentru a-și dedica mai mult timp pentru direcțiile strategice de creștere. În această etapă apare nevoia dezvoltării unei echipe de marketing.

Cum construiești o echipă de marketing

Etapele formării unei echipe de marketing le începi cu setarea obiectivelor de marketing, direcțiilor și acțiunilor de marketing. Mai apoi, este important să stabilești cine ar trebui să fie responsabili de acestea. Practic, actualizezi organigrama companiei cu posturile necesare.

Cu privire la rolurile de bază, orice companie are nevoie de un Marketing Manager sau cel puțin de un Coordonator de marketing. Diferența dintre cele două roluri doi este că managerul face și partea de planificare.

Alte roluri importante pe care le poți adăuga în organigramă sunt:

  • brand manager;
  • specialist social media & creare de conținut;
  • specialist PR;
  • specialist de publicitate;
  • specialist de trade marketing;
  • specialist SEO & analiză de date;
  • designer;
  • programator;
  • sau alte roluri potrivite pe nevoile companiei tale.

După ce știi rolurile de care ai nevoie în companie, poți decide pe ce roluri vei angaja și ce vei delega către freelanceri sau agenții. În continuare, este nevoie să pregătești fișele de post, anunțurile de recrutare, să faci interviurile, selecția candidaților, angajarea celor selectați, inducția lor în companie, delegarea sarcinilor și setarea unui flux de lucru.

Par multe etape, însă toate sunt importante și necesare. Dacă vrei să ai cu cine lucra în mod profesionist și nu ai timp să te ocupi de acest aspect, programează aici o discuție de 15 minute în care să explorăm nevoile companiei tale.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    1 Response to "Cum îți dezvolți o echipă de marketing"

    • Avashop

      Felicitari pentru tot ceea ce faci, urmaresc fiecare informatie pe care o transmiti

Leave a Reply

Your email address will not be published.