Dacă vrei să știi ce fac românii pe internet este important să te uiți la studii și la topuri.

Studii despre ce fac românii pe internet

În septembrie 2020 Reveal Marketing Research a realizat un studiu bazat pe 1.017 interviuri online cu respondenți cu vârsta peste 18 ani. Din acesta au reieșit următoarele concluzii:

  • 83% dintre respondenți au menționat că folosesc rețelele sociale.
  • Schimbul de e-mailuri este pe locul 2 în topul activităților românilor în mediul online, 73% din totalul eșantionului menționând această variantă.
  • 69% dintre mileniali și 61% dintre tinerii profesioniști au afirmat că ascultă muzică pe Internet.
  • Mai mult de jumătate dintre mileniali fac apeluri video sau vocale pe Internet.
  • 55% citesc publicații de știri.
  • 43% dintre români au afirmat că au făcut cumpărături online în săptămâna studiului (21-25 septembrie 2020).
  • Peste o treime dintre mileniali participă la cursuri online plătite sau gratuite, dar numai 11% dintre familiile moderne și 5% dintre familiile tradiționale folosesc internetul pentru diverse cursuri.

Pe 2 Noiembrie 2020 – în cadrul evenimentului GPeC SUMMIT Online – au fost anunțate în premieră rezultatele studiului anual asupra sectorului e-commerce din România realizat de compania de cercetare de piață iSense Solutions. Conform acestui studiu, avem următoarele informații utile despre comportamentul românilor:

  • 55% dintre respondenții la studiu au declarat că nu ar cumpăra de la un magazin online pentru care nu pot găsi păreri, iar 75% caută activ review-uri.
  • 37% au încredere în review-uri de pe site-uri independente de magazine, 36% în părerile din Social Media și 27% în testimonialele afișate de magazinele online pe paginile proprii.
  • 7 din 10 consumatori au lăsat un review legat de procesul de cumpărare
  • Consumatorii doresc să poată cumpăra de la producători locali și din piețe tradiționale prin intermediul platformelor de livrare (Glovo, Bringo etc.), deoarece le consideră mai sănătoase și de bună calitate și vor să susțină micile afaceri românești. 

Studiul complet cu mai multe date despre platformele de comenzi online poate fi citit pe blogul GPEC.

Echipa Ecompedia a făcut o cercetare de piață și a adunat cifre despre Black Friday-ul de anul acesta care a avut loc pe data de 13.11.2020. Uite câteva statistici interesante:

  • Valoarea totala a volumelor tranzacționate online – 349 de milioane, cu 78% mai mult față de 2019.
  • Numărul de tranzacții online – 539.000  (aproape dublu față de anul precedent, cu o rată de creștere de 95%).
  • Principalele categorii de produse cumpărate de români (în ordinea vânzărilor) – IT&C, Home & Deco (inclusiv decorațiuni de Crăciun), Fashion, Parfumuri & Beauty, Cărți și jocuri, Jucării.

Topul platformelor accesate de români în 2020

Conform SATI (Studiul de Audiență și Trafic Internet), top 10 cele mai accesate website-uri în luna Octombrie au fost:

Digi24.ro10.600.000 vizitatori unici
OLX.ro10.500.000 vizitatori unici
Adevărul.ro7.800.000 vizitatori unici
StirilePROTV.ro7.100.000 vizitatori unici
Libertatea.ro7.000.000 vizitatori unici
Capital.ro6.500.000 vizitatori unici
PlayTech.ro6.300.000 vizitatori unici
Mediafax.ro4.900.000 vizitatori unici
EVZ.ro4.800.000 vizitatori unici
HotNews.ro4.600.000 vizitatori unici

Ținând cont că SATI nu monitorizează platformele internaționale, am analizat topul platformelor cele mai accesate de către români conform SimilarWeb. Topul arată astfel:

  1. Google (.com și .ro)
  2. YouTube.com
  3. Facebook.com
  4. eMAG.ro
  5. Yahoo.com
  6. OLX.ro
  7. XNXX.com
  8. Instagram.com
  9. Wikipedia.com
  10. Pornhub.com

Conform acestor două topuri, putem concluziona că românii sunt interesați:

  • să găsească informații
  • să aibă parte de divertisment (cenzurat și necenzurat)
  • să urmărească ce fac prietenii pe rețelele sociale
  • să cumpere
  • să urmărească știri

Din aceste studii și topuri am desprins câteva trenduri de urmărit cu privire la comportamentul românilor pe internet în 2020:

  • Tinerii și milenialii folosesc tot mai mult conversațiile video.
  • Tinerii și milenialii se educă tot mai mult folosind platformele online.
  • Comanda online de mâncare și de produse de larg consum a intrat în comportamentul uzual al românilor.
  • O mare majoritate din clienți caută și lasă recenzii la produsele pe care le comandă online.
  • Comerțul online este marele câștigător al anului 2020.

Recomandarea mea este să profiți de aceste trenduri și să faci loc online-ului în strategia de comunicare a companiei tale și să-ți dezvolți aptitudini de marketing online.


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș fondatorul Online Mastery, cursul online de la A la Z despre Marketing Online, și al podcastului Antrenamentul de marketing. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În timpul liber se implică ca voluntar și în organizații precum Romanian Business Leaders, AIESEC și IAA. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply

Your email address will not be published.