Inceputul sfarsitului paginilor de facebook

Facebook a crescut foarte spectaculos în România de la 200.000 de utilizatori în 2009 la 7.200.000 în 2014, însă în ultimele luni creșterea s-a oprit și numărul de utilizatori a rămas același. Cu toate acestea, Facebook este cea mai populară rețea socială de la noi, iar acest lucru cred că se datorează foarte mult brandurilor, companiilor media și celebrităților care și-au promovat paginile de Facebook pe toate canalele online și offline (TV, Radio, print etc.). Începând cu ianuarie 2015, Facebook vrea să-și „răsplătească” deținătorii de pagini cu un cadou foarte neplăcut…

Mult timp tot ce postam pe paginile de brand de pe Facebook ajungea în newsfeedul majorității tuturor fanilor, însă în Decembrie 2013 s-au facut schimbări la algoritmul de apariție a statusurilor postate. Acest lucru a dus la scăderea dramatică a reach-ului statusurilor organice, iar mesajele companiilor au ajuns să fie văzute de către mai puțin de 10% din fanii lor. Din acest motiv brandurile sunt obligate în acest moment să investească în publicitate pentru a-și face vizibile statusurile către fanii pe care i-au câștigat prin muncă și investirea altor bani.

Dacă acest lucru n-a fost suficient, fii pe fază pentru ce urmează…

Începând cu ianuarie 2015, Facebook va limita și mai mult statusurile comerciale postate de către companii. Citez din anunțul oficial: “Pages that post promotional creative should expect their organic distribution to fall significantly over time” (de aici).

N-au explicat cum vor identifica acele statusuri promoționale, însă mă aștept să urmărească cuvintele cheie și linkurile folosite în comunciare.

Ținând cont că foarte multe companii folosesc paginile de Facebook strict pentru a-și trimite trafic spre site, cred că acestea vor începe să “părăsească vaporul”.

Asta ar putea însemna:

  • scăderea interesului brandurilor să-și mai promoveze paginile de Facebook
  • companiile vor căuta alte canale sociale mai eficiente de comunicare (poate Google+)
  • companiile vor începe să investească mai puternic în publicitate online
  • brandurile vor folosi paginile mai mult pentru PR și interacțiune cu fanii

Tu ce zici, vor pleca unele branduri de pe Facebook în urma acestei schimbări? Tu cum îți vei adapta strategia de comunicare pe Facebook?

Au mai scris pe subiect și Victor Kapra, Cristian Manafu


Călin Biriș
Călin Biriș

Călin Biriș este trainer și consultant de marketing, fondatorul programului de marketing Online Mastery, autor al cărții și al podcastului „Antrenamentul de Marketing”. Din 2009 până în prezent a susținut seminarii și prezentări de marketing la care au participat zeci de mii de antreprenori și tineri profesioniști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a fost partener timp de 7 ani în agenția de marketing Loopaa și a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în MarCom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.

    7 replies to "Începutul sfârșitului pentru paginile de Facebook?"

    • Cristi

      A scris si John Loomer un articol interesant pe tema asta: http://www.jonloomer.com/2014/11/18/quit-facebook-marketing/

      Eu nu cred ca brandurile vor cauta alte canale de comunicare, pentru ca nu prea exista alternative. Pe twitter e prea putina lume, la fel si pe google plus.

      Ar trebui in primul rand sa le dea un motiv serios oamenilor sa migreze spre alta platforma ceea ce o sa fie destul de dificil pentru ca oamenilor nu le prea plac schimbarile.

      Cel mai probabil se vor concentra mai mult pe a avea un ROI pozitiv. Nu e nicio problema sa bagi bani in publicitate pe facebook atata timp cat te ajuta sa faci mai multi bani.

      Daca la inceput online-ul a fost asociat cu trafic gratuit sau pe bani putini, cred ca se va face tot mai multe trecerea pe trafic platit si firmele vor incepe sa inteleaga si sa accepte ca si in online se plateste pentru publicitate, nu doar in offline.

      Si in mare parte s-a inteles si s-a acceptat perspectiva asta, vezi interestul tot mai crescut pentru marketingul afiliat, de exemplu.

    • Alexandru Negrea

      „Mult timp tot ce postam pe paginile de brand de pe Facebook ajungea în newsfeedul tuturor fanilor” – nu s-a întâmplat niciodată chestia asta

    • Victor Kapra

      Mai ales in Romania, brandurile vor publicitate moka, de parca Social Media ar fi formata numai din organizatii de binefacere :). Parerea mea:
      http://www.victorkapra.ro/2014/11/facebook-promovare/

    • Ovidiu Bălcăcian

      Nu cred că ar trebui să vorbim de finalul Facebook și nu este o schimbare care va afecta paginile ce postează conținut relevant.
      Limitarea se referă la paginile care postează conținut comercial în mod excesiv și nu își fac un mix de postări care să includă și altfel de postări.

      Este foarte normal să existe o limitare a reach-ului și o departajere între postări comerciale agasante și cele relevante pentru fani.

    • Dan

      Cred ca propriile aplicatii de mobil, pot fi o solutie!

    • Radu

      Nu e chiar inceputul sfarsitului dar cu siguranta are un impact negativ. On the other hand ne asteptam la treaba asta inca din 2013 de la modificarea politicii de afisare in news feed…

    • Mihai @ Freshome

      O analiza amanuntita pe acest subiect aici – http://www.jonloomer.com/2014/11/18/quit-facebook-marketing/

Leave a Reply

Your email address will not be published.