Trebuie să faci marketing deștept – Alex Dona, Times New Roman – Serile JCI Cluj

Alex Dona la Seara JCI-Cluj

„Mai ales pentru un startup, trebuie să faci marketing deștept, creativ, disruptive, fără bani. Oricine știe să facă pe bani”, a menționat Alex Dona, Managing Partner la Times New Roman, în cadrul Serii JCI Cluj.

Din păcate, nu oricine știe să facă marketing pe bani, iar cel fără bani este și mai greu de făcut.

Alex Dona recomandă ca startup-urile să dezvolte în primul rând un produs/serviciu valoros, dorit în piață, iar mai apoi să creeze conținut valoros pentru influențatori (bloggeri, vloggeri, presă etc.), în speranța că aceștia vor prelua mesajul în mod gratuit.

Întrebat fiind în cadrul evenimentului de ce consideră că startup-urile eșuează, antreprenorul a dat câteva motive care merită menționate:

  • din cauza sinergiilor și colaboratorilor/partenerilor;
  • pentru că au impresia că ideea lor are valoare. Se îndrăgostesc de aceasta, fără să o valideze. Citez „E o tâmpenie”, cu referire la blocajul pe care îl au antreprenorii care nu vor să vorbească despre ideea lor;
  • problema identificării și managementul stakeholderilor.

O recomandare utilă pe care a oferit-o Alex Dona celor care au un startup este să-și dezvolte o comisie externă de sfătuitori (chiar dacă este formată din amici studenți), care să aibă competențe diverse de economie, drept, marketing etc., la care să poată apela cei din startup pentru discuția ideilor de business.

Tot evenimentul a fost ca o lecție de business, povestită din experiența antreprenorului. Alte idei de marketing și business care mi-au plăcut:

  • Când ai succes cu un proiect, toată lumea te va asocia cu acesta, deși ai și alte proiecte de suflet.
  • Când ai intrat în Times New Roman avea o problemă reală pentru a atrage publicitate pe site. Ce a făcut în continuare a fost să meargă la concurenți pentru a discuta această problemă a lor și a găsi soluții împreună.
  • Pentru a atrage atenția asupra comunicării comerciale a publicației a făcut proiecte gratuite cu care mai apoi a câștigat concursuri și din care a obținut angajamentul unor advertiseri pe termen lung;
  • A refuzat clienți mari cu care a simțit că nu au compatibilitate editorială. Dona a spus că este important să ai puterea de a renunța la clienți și a-i face pe ei să vină la tine. Astfel vei avea poziție bună de negociere.
  • Vânzările de publicitate online se bazează pe marketing relațional. Este important să cunoști oamenii potriviți și să ai o relație bună cu aceștia. “Totul se face la vin”.
  • Advertorialele de pe TNR aduc mai mulți bani ca bannerele. Dacă nu te prinzi care articole sunt advertoriale, înseamnă că sunt bine făcute.
  • Trebuie să fii ipocrit să dai sfaturi unei organizații dacă nu-i cunoști piața, contextul, concurenții, capacitățile proprii etc..
  • A avea bannere prin Google pe site-ul tău (bannere prin AdSense) oferă o garanție advertiserilor că publicația ta nu are conținut licențios.
  • Mereu semnează contracte pentru că e-mailurile se pierd și lumea are percepții diferite asupra lucrurilor.
  • Antreprenoriatul social este o oportunitate foarte bună pentru români. Mai bine faci antreprenoriat social în România decât în Danemarca pentru că la fiecare pas găsești 5 cauze pe care să le rezolvi. Dacă știi cum să pui pe roate un astfel de business poți să găsești surse de finanțare și să faci ceea ce iubești schimbând ceva în bine în societate în același timp.

Despre evoluția în carieră a lui Alex Dona mi-am notat câteva lucruri remarcabile:

A fost antreprenor de mic. Primul business l-a avut când le vindea schiuri second hand colegilor din școală: mai apoi a început să vândă brăduți odorizanți pentru autoturisme. În acel moment făcea mai mulți bani ca și tatăl lui. După ce a ieșit din afacerile acestea și și-a trăit studenția, a făcut și un business de amenajare spații comerciale din care a făcut exit într-un final.

Pasul următor a fost să se angajeze. A dorit să învețe de la alții mai buni. A ajuns director regional al unei firme de asigurări de viață, mai apoi director de vânzări a unei companii de aparate auditive, iar într-un final a vândut publicitate pentru site-uri online și în ziare și reviste pentru unul dintre liderii în publishing din România. Toate acestea l-au adus unde este astăzi.

Pe lângă Times New Roman mai are și alte proiecte de suflet:

  • este singurul ambasador HOSPICE Casa speranței;
  • este membru JCI București;
  • organizează festivalul de rock Lupii Liberi;
  • va lansa un startup în vânzări de saune;
  • va lansa un charity regatta – competiție de navigat pe mare cu un scop nobil (40 de bărci, 40 de cauze);
  • dorește să lanseze cea mai mare aplicație adresată motocicliștilor;

Întrebat cum poate gestiona așa multe proiecte și să aibă și viață personală, a menționat scurt: „Nu am viață personală. Lucrez cu prieteni.”

În final, principalele 2 idei care mi-au plăcut din ce am aflat de la Alex Dona în cadrul Serii JCI Cluj au fost:

  1. Învață continuu să devi mai bun. Chiar dacă acest lucru presupune să faci un pas în spate în carieră.
  2. Înconjoară-te cu oameni și investește în marketing relațional.

Mulțumesc JCI Cluj pentru încă un eveniment reușit. Mulțumesc Alex Dona pentru inspirație.

Pe data viitoare!

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, programul de la A la Z despre Marketing Online. Călin a susținut peste 100 de prezentări și workshop-uri pregătind pe Marketing Online mii de antreprenori și specialiști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în marcom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.
Online Mastery

Leave a Reply