[Guest post] Textele site-ului: cine și cum ar trebui să le facă?

By 23/02/2019Marketing

“Vreau și eu niște din alea… Cum le spune…? Texte!”

La un moment dat, a venit cineva la mine să îi fac un site. Prima mea cerință a fost “OK, alegem o temă / un template pentru WordPress, fac siteul, dar am nevoie de conținut de la care să pornesc”. Și după câteva zile persoana a venit la mine foarte supărată “Uite textul pentru site, e tot aici, dar nu era treaba mea să îl fac, ci treaba ta, ca furnizor de servicii de creare website”. Inițial, am rămas foarte mirat.

În rândurile de mai jos găsești câteva idei despre a scrie texte pentru un website, idei care consider că se pot aplica și furnizării de alte servicii online. Nu profesez în domeniul scrierii de texte, dar am un masterat în Comunicare și Relații Publice și experiență în mediul online de prin 2006. Articolul de față nu se axează nu atât pe ideea “cum scriu textul în sine”, ci pe aceea de “cum să ajung să am un text scris pe site-ul meu, nu neapărat scris de mine”.

Mark Twain spunea cândva că “I didn’t have time to write a short letter, so I wrote a long one instead.”, arătând că pentru a scrie un text scurt îți trebuie mai mult timp decât pentru a scrie unul lung, atâta timp cât, de fapt, textul scurt e o prescurtare bine gândită a celui lung, cu texte foarte bine analizate și reduse la minimul esențial. Mă văd suferind de aceeași problemă. 🙂

Care sunt câteva stadii ale scrierii unui text pentru site?

  • Poți folosi exclusiv propria experiență. Idei din expertiza ta, lucruri trăite, idei proprii, concluzii la care ai ajuns singur. Foarte probabil vei veni cu un text măcar în mod parțial creativ, dacă nu chiar în întregime. Problema aici e că, în funcție de experiența pe care o ai, vei aborda și teme care sunt în mod curent în piață, dar foarte probabil nu pe toate, și, de asemenea, e posibil să nu îți înțelegi bine clienți. Poate fi un punct de plecare.
  • Poți face o analiză de piață. Un aspect important aici e că e necesară și o supervizare. Nu este logic ca toate serviciile de piață să fie și ale tale, sau textele concurenților să ți se potrivească în întregime ție. Notă – specific aici că în general o analiză de piață e un pas peste propria experiență, atâta timp cât se adaugă acesteia. Dacă textul e copiat de pe alte site-uri, fără niciun filtru al unei persoane experimentate, consider că ordinea punctelor ar trebui inversată.

… Și cam atât. Am considerat mult timp că acestea sunt principalele stadii ale scrierii unui text pentru site.

În toamna lui 2017 am participat la GPeC și am asistat la o prezentare a lui Amy Harrison despre copywriting. De atunci am căutat să găsesc câteva idei de-ale ei în mediul online. Uite câteva resurse utile de copywriting: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7.

textele site-ului
La ce întrebări trebuie să răspunzi când descrii un serviciu pe website

Ce spune, pe scurt, Amy Harrison? Că este foarte important cum scrii un text, la ce întrebări răspunde textul tău, să faci o cercetare potrivită de piață și să îți întrebi clienții.

  • O etapă superioară a scrierii textelor ar putea fi, așadar, să adresezi audienței tale întrebările potrivite (de exemplu – Ce căutau la tine pe site la momentul când au intrat prima dată? Au găsit ce căutau rapid? Care au fost problemele întâlnite?). Este o formă de UX (experiența vizitatorilor) sau CRO (optimizarea ratei de conversie), dar cu accentul pus pe partea de texte pentru site.

Cu alte cuvinte, o problemă importantă și deseori ignorată în mediul online e că de cele mai multe ori nu știi ce îi nemulțumește pe vizitatorii site-ului tău. Sigur, e posibil să primești câte un email sau comentariu pe Facebook cu un reproș, dar în general vei avea oameni care intră pe site-ul tău, citesc, și apoi ies nemulțumiți. De ce nu au făcut nici o acțiune din cele dorite de tine? Mister. Pentru a rezolva asta, ar trebui să folosești instrumente prin care să îți poți întreba vizitatorii – “Ce anume căutați și nu găsiți pe site?”.

Revenim la situația descrisă la începutul articolului. Consider că persoana care mi-a reproșat că nu am scris eu însumi textele avea parțial dreptate – în sensul că altcineva, nu el, ar trebui să se ocupe de scrierea textelor pentru un site, folosind atât un sistem de a scrie textele (ce ton abordezi, ce mesaje să transmiți și pe care să le eviți, cât de complicate/simple să fie cuvintele folosite pe site etc.), cât și un sistem de a afla cum pot fi îmbunătățite acele texte (răspund textele de pe site la toate întrebările vizitatorilor?).

Problema fundamentală în situația descrisă la începutul articolului este că eu nu conștientizam că textele ar trebui scrise folosind sistemul descris mai sus, dar și că era vorba de un business despre care eu nu știam nimic. În situația respectivă ar fi fost optim externalizarea către un furnizor de servicii care să scrie textele. Abia acum ating tema esențială a acestui articol.

Abilitatea de a evalua competența într-un domeniu.

Când te gândești la cineva care să rezolve o problemă la panoul de electricitate, sau la router, sau la o problemă de sănătate foarte specifică, sau la o problemă de matematică dificilă, sunt niște persoane la care apelezi cu încredere – electrician, depanator hardware, medic specialist și profesor de matematică de liceu. Ei bine, când cineva analizează abilitatea cuiva de a scrie texte, această sarcină e privită de multe ori cu condescendență, și, aparent, oricine știe să facă asta. Eu nu mă ocup de scrierea de texte, dar persoana din situația descrisă la începutul articolului considera că eu ar trebui să scriu textele pentru că pot scrie un text obișnuit și pentru că mă ocup de realizarea de site-uri.

Pe alt plan, încă și mai problematic este dacă o persoană are de ales între doi sau mai mulți furnizori de servicii pe o anumită temă. Atâta timp cât tu, ca furnizor de servicii nu reușești să precizezi clar de ce ai un anumit preț, mai mare decât alți furnizori, iar tu, ca persoană care cere oferte, nu știi să pui întrebările potrivite, poți ajunge în situația în care se alege constant furnizorul de servicii care oferă cel mai mic preț. În facultate am avut un profesor de economie care ne-a spus că dacă ești angajator și plătești salarii mari, ai un risc – poți angaja oameni buni sau slabi, nu e 100% sigur. Dacă însă plătești salarii mici, foarte probabil vei avea o garanție – vei avea doar angajați slab pregătiți, care nu au oportunități mai bune.

La o conferință recentă, am auzit opinia că ar fi bine ca un manager al unei companii (probabil se referea la antreprenori) să fie atenți la textele cu care sunt întâmpinați clienții, eventual să le scrie chiar ei. Cum văd eu lucrurile în situația respectivă e așa – dacă dai textele unor persoane slab pregătite, care scriu niște texte fără să înțeleagă bine afacerea despre care scriu, probabil e greșit, și tu, ca antreprenor, e bine să te implici. Dar, pe de altă parte, dacă textele sunt scrise de un furnizor de servicii care știe să pună întrebările potrivite atât ție, ca antreprenor, cât și audienței tale, e posibil ca acele texte să fie pe mâini bune, chiar externalizare fiind.

Cum analizezi însă dacă un furnizor de servicii, scriere texte sau altceva, e unul potrivit pentru tine? Desigur, un aspect esențial ar trebui să fie portofoliul de clienți de succes și estimarea că poți obține rezultate similare și pentru afacerea ta din partea acelui furnizor. Dar cred că, cel puțin pentru unele tipuri de servicii, mai contează ceva – gradul de implicare. Un furnizor de servicii nu îți poate da acces la procedurile lor interne, dar poți vedea din diferite surse dacă se implică sau nu, dacă e un furnizor cu multă dedicare în activitatea lui. A fost un scandal cu manuale care aveau unele scăpări, câteva erori. Pentru mine faptul că un manual are niște erori putea fi rezolvat foarte ușor printr-o mică notiță – “la pagina cutare se va citi X în loc de Y”. Ce însă nu se poate rezolva ușor e faptul că probabil atât procedurile cât și gradul de implicare au lăsat acele erori să apară și asta transmite mesajul ca e posibil să fie și alte erori, sau alte tipuri de greșeli. Poți rezolva o gafă, însă e mult mai greu să faci mai bun un întreg sistem care dă voie gafelor să se întâmple.

Câteva concluzii personale:

  • Dacă nu poți externaliza scrierea de texte pentru un site către un furnizor profesionist, mai bine le scrii tu. Este mai bine ca un antreprenor să își scrie singur textele pe un site pe baza experienței proprii, dar și pe baza a unei cercetări pe piață. Este mult mai bine decât să lase textele pe mâna unei persoane mai puțin pricepute din firmă.
  • Dacă ai de externalizat un serviciu, desigur că este important prețul acelui serviciu, dar ar trebui să te uiți mai degrabă la gradul de succes al furnizorului în trecut, la cât de bine crezi că se poate replica acel succes și în cazul tău, să încerci să citești printre rânduri despre gradul de procedurizare al furnizorului și cât este de motivat acel furnizor în activitățile lui.

[Acesta este un Guest post, respectiv un articol scris de un autor invitat. Dacă dorești să publici și tu un astfel de articol, lasă un mesaj folosind pagina de contact. Vezi care sunt beneficiile publicării unui Guest post

Online Mastery

Leave a Reply