[Guest post] Consumatorii digitali – cum aflăm mai multe despre ei?

consumatorii digitali

Trăim într-o lume din ce în ce mai digitalizata și avem nevoie de metode ajustate acestui mediu pentru a o înțelege. Consumatorii actuali au din ce în ce mai puține elemente în comun cu clasicii consumatori de acum câțiva ani. De pildă, generația milennials este mai tot timpul conectată la mediul online. Modul în care aceștia se informează și iau decizii, dar și practicile lor de consum se bazează pe o relație extrem de apropiată cu tehnologia. Mai mult, la scară macro, comportamentul, interesele și modul de viață al consumatorilor sunt în continuă schimbare. Înțelegerea acestor evoluții reprezintă cheia unei strategii de marketing de succes.

Fără explorarea nevoilor și preferințelor consumatorilor, brand-urile vor eșua în demersurile pe care le au în vedere pentru a câștiga clienți și a se poziționa în topul preferințelor acestora. Ca să înțelegem consumatorii însă, avem nevoie în primul rând să discutăm cu aceștia. Iar aici intervine cercetarea de piață, o zonă de continuă explorare și conectare cu mintea consumatorului.

În continuare, voi prezenta câteva din motivele pentru care cercetarea de piață devine cu atât mai importantă în contextul brand-urilor care activează în spațiul online.

Odată cu penetrarea tot mai largă a serviciilor de internet și a smartphone-urilor, observăm o răspândire și o creștere a utilizării serviciilor de e-commerce. Cu excepția câtorva industrii, oamenii se informează și finalizează achiziția tot mai mult în mediul online. Cu ajutorul datelor puse la dispoziție de tool-uri precum Google Analytics sau Facebook Audiences, știm din ce în ce mai multe despre „ce face?” și „cum arată?” consumatorul digital. Dar pe lângă aceste perspective, trebuie să adăugăm și partea de percepții, adică „ce crede?” acest consumator despre multitudinea de brand-uri, produse și servicii cu care interacționează în spațiul digital. În acest context, studiile de cercetare de piață vin în completarea informațiilor obținute prin metodele de măsurare a indicilor online.

Un studiu de cercetare de piață poate răspunde unei game foarte lărgi de nevoi: putem măsură satisfacția clienților cu produsele vândute online, ne poate oferi informații despre performanța reclamelor în digital sau putem realiza o evaluare obiectivă a website-ului nostru. Modul în care interpretăm datele pe care le obținem de la consumatori ne poate ajuta să optimizăm prezența noastră în online și, implicit, să avem un impact pozitiv al brand-ului.

În ultimii 17 ani, serviciile de internet au avut o creștere exponențială în penetrare. În România, două treimi din gospodarii au acces la internet, iar creșterea raței de penetrare a internetului din ultimii ani este strâns corelată cu evoluția mediului rural. Acest lucru se traduce într-o mai bună reprezentativitate a populației la nivel național în cercetarea de piață online. Mai mult, studiile online oferă și o serie de beneficii care ajută jucătorii cu prezența digitală să țină pasul cu dezvoltările din domeniu:

  • Rapiditatea în culegerea datelor – trăim într-o lume în care totul se desfășoară într-un ritm foarte alert și atunci devine imperativ să ne asigurăm că și datele pe care le culegem despre consumatori sunt actualizate și fresh.
  • Reducerea costurilor și relevanța informațiilor – de cele mai multe ori, clienții au de-a face cu numeroase constrângeri bugetare. Din fericire însă, tehnologia în ceea ce privește sondajele online este extrem de eficientă: colectare datelor se face automatizat, ceea ce înseamă că erorile umane, timpul și eforturile cercetătorilor sunt diminuate pentru a se putea concentra cât mai mult spre analiză datelor și oferirea unor recomandări acționabile pentru clienți.

De la studii foarte targetate pe un grup mic de consumatori la proiecte ample pe categorii largi de consumatori, tehnicile de cercetare online pot răspunde la obiective de business precum:

  • Atragerea noilor clienți – evaluarea profilului potențialilor clienți pe diverse variabile de interes (gen, varstă, venit, educație etc.), astfel încât să îi poți targeta mai bine cu produsele oferite și canalele de comunicare folosite.
  • O mai bună înțelegere a clienților existenți – explorarea nevoilor, preferințelor, atitudinilor, comportamentelor consumatorilor cu privire la diverse mărci, produse/ servicii și profilarea acestora pe diverse variabile de interes (gen, varstă, venit, educație etc.), astfel încât să îi reții și să-i loializezi.
  • Evaluarea foștilor clienți – identificarea motivelor de nemulțumire cu privire la produsele/ serviciile oferite, astfel încât să îți înțelegi mai bine competiția și să-ți recalibrezi oferta de produse la noile nevoi ale consumatorilor.
  • Identificarea diverselor oportunităti din piată – monitorizarea acțiunilor competitorilor, explorarea diverselor trend-uri și dezvoltări din industria, astfel încât să poți dezvolta noi strategii eficiente.
  • Anticiparea diverselor schimbări ale industriei și economiei – analizarea pieței și a contextului macroeconomic, astfel încât să reduci riscurile în deciziile de business.

Digitalul oferă numeroase canale și oportunități de investigare a consumatorului și este important să știm unde se poziționează în acest spațiu infinit de interacțiune cu brand-urile.

[Acesta este un Guest post, respectiv un articol scris de un autor invitat. Dacă dorești să publici și tu un astfel de articol, lasă un mesaj folosind pagina de contact. Vezi care sunt beneficiile publicării unui Guest post

Credit poză: Freepik

Chief Business Development Officer @Questia Group

Online Mastery

Leave a Reply