Cum să dezvolți Marketingul Online al companiei tale

By 10/05/2017Marketing
cum sa dezvolti marketingul online al companiei tale

În calitate de antreprenor, CEO sau manager de marketing, nu le poți face pe toate: să vorbești cu furnizori, să închei contracte noi de vânzări, să urmărești calitatea produselor și serviciilor, să faci relații cu clienții, să faci marketing online etc.

Imaginează-ți o zi de lucru în care ai de semnat un contract important cu un client. Te pregătești cu câteva zile înainte pentru această întâlnire, iar exact atunci îți amintești că ai uitat să trimiți un newsletter și să pornești o campanie de publicitate pe Facebook. Probabil că în ziua aceea vei lucra până la ora 22 să le rezolvi pe toate și îți va veni să le lași baltă…

Afacerile sunt complexe și singurele care pot și reușesc să se dezvolte sunt cele care investesc corect.

Să zicem că ai o afacere care încă nu și-a dezvoltat marketingul online, sau vrei să pornești un startup și nu știi încă ce opțiuni ai. Dacă vrei să crești business-ul este important să ții cont de 3 resurse: timp, bani și cunoștințe. În funcție de cum ai aceste resurse, poți apela pentru oricare din opțiunile de dezvoltare de mai jos.


Dacă știi ce trebuie să faci în marketing online pentru a câștiga mai mulți clienți, respectiv ai cunoștințe, ai bani, dar nu ai timp, atunci ai următoarele opțiuni:

1. Angajatul – specialistul / managerul de marketing online

Un angajat va fi aproape de compania ta și este o investiție bună pe termen lung. Va dura aproximativ 6 luni să-ți înțeleagă domeniul, să preia frâiele canalelor tale de marketing online și să înceapă să aducă rezultate.

Este important să știi ce să-i ceri, ce obiective să urmărești, la ce să fii atent în implementare, încât să te asiguri că angajatul își face bine treaba.

Dezavantajul este că un singur om nu le va putea face pe toate (concepte de campanii, copywriting, design, web development, comunicare pe social media, publicitate online, analize etc.). De aceea este important să știi că pentru a obține maximul de rezultate, un angajat va avea nevoie să colaboreze cu o agenție de marketing, sau cu o echipă de colegi care să facă acele lucruri complementare pe care nu le poate face un singur om.

2. Internul de marketing online

Dacă vrei ajutor suplimentar în echipa de marketing, sau vrei să-ți dezvolți un om de la 0, poți să angajezi un intern. De asemenea, trebuie să știi ce rezultate să-i ceri și să-i arăți cum să le obțină, pentru că acesta va fi la început și va avea nevoie de ghidare.

Probabil va dura între 6 luni și un an până când acesta să aducă cele mai bune rezultate și să recuperezi investiția în pregătirea lui.

Dacă dorești să aduci un intern internațional, care să te ajute pentru extinderea pe piețe noi, poți apela cu încredere la AIESEC.


Dacă ai bani și timp, dar nu ai cunoștințe, atunci ai următoarele opțiuni:

3. Training-uri pentru tine și echipa ta

Vrei mai mulți clienți din online, dar nu știi de unde să începi:

  • care sunt cele mai bune tactici?
  • cum se implementează aceste tactici?
  • ce buget să investești?
  • cum măsori rezultatele? etc.

În cazul acesta, poți să investești în pregătirea ta și a echipei tale. Mai apoi îți va fi mult mai clar ce drum aveți de urmat și cum veți obține mai mulți clienți pe termen lung.

La workshop-urile pe care le organizez se înscriu atât antreprenori, cât și specialiști de marketing.

  • pe antreprenor îl ajută să înțeleagă domeniul, să știe ce să delege și cum să urmărească rezultatele;
  • pe specialist în ajută să afle cum să planifice și să implementeze cele mai eficiente tactici de Marketing Online, într-un mod profesionist.

În 20-21 Mai organizez următorul workshop intensiv de Marketing Online. În cadrul acestuia, vei trece de la A la Z, în doar 2 zile intensive, prin procesele de marketing online pe care le vei implementa chiar de a doua zi. Organizez rar acest gen de workshop-uri, deoarece ofer și cursul Online Mastery pe care îl poți parcurge direct online (de ori unde și oricând), care durează 5 luni.

Pe lângă cursurile deschise la care poți participa, mai poți apela și la un trainer care să-ți ofere pregătire in-house pentru echipa ta. Avantajul este că informația va fi adaptată pe afacerea ta, iar echipa va putea interacționa în mod continuu cu trainerul pentru a afla soluțiile la problemele voastre specifice.

4. Consultantul

Un consultant te poate ajuta cu ghidare și sfaturi care să-ți economisească mulți bani și timp. Cu toate acestea, acesta nu va face implementare. El îți va puncta la ce să lucrezi și cum să lucrezi, dar atât.

Opțiunea de a angaja un consultat este cea mai bună atunci când ai deja o echipă, sau când vrei doar ghidare cum să-ți formezi una.

Consultanții care intră și în implementare nu mai sunt pur consultanți, ci îi putem considera freelanceri.


Dacă ai bani, dar nu ai timp și cunoștințe, atunci ai următoarele opțiuni:

5. Freelancer-ul

O soluție pentru a dezvolta marketingul online al companiei tale este să apelezi la un freelancer. Similar cu un angajat, acesta îți poate livra rezultatele de care ai nevoie, însă fără să ai obligația să mai investești în pregătirea lui. El/ea ar trebui deja să știe ce și cum să facă marketing online, deci îi poți cere direct rezultatele de care ai nevoie. Dacă nu le va livra îți va fi mai ușor să-l schimbi, decât pe un angajat.

Problema freelancer-ului, similar cu cea a angajatului, este că nu le poate face pe toate. Fie este bun pe Social Media, fie știe mai bine web development sau design, sau alte arii importante. De aceea, recomand să apelezi la astfel de colaboratori doar atunci când simți că ai descoperită numai o anumită parte din marketingul tău.

6. Agenția

Din martie 2014 sunt partener în agenția de marketing Loopaa, iar în ultimii 3 ani am lucrat pe marketing online cu zeci de clienți din auto, IT, domeniul bancar, comerț online, sănătate, FMCG, contabilitate, construcții etc. Cu o parte din ei mai lucrez și acum.
În baza acestei experiențe îți pot spune că, colaborarea cu o agenție este cea mai bună variantă pentru a dezvolta marketing-ul online al companiei tale, fără să crești in-house o echipă de 6 oameni.

O agenție profesionistă îți pune la dispoziție specialiști cu experiență în toate ariile de marketing online și îți oferă insight-uri din diferite domenii de activitate. De banii pe care îi investești în unul sau doi angajați full time (salar+taxe) poți obține serviciile unei echipe întregi, atunci când colaborezi cu o agenție.


Așadar, analizează situația companiei tale. Vezi ce resurse de timp, bani și cunoștințe aveți și alege care opțiune se potrivește mai bine din cele de mai sus.

Mi-ar plăcea să știu dacă tu ai apelat la una din aceste opțiuni și ce rezultate ai obținut. Ce părere ai despre aceste măsuri de dezvoltare a marketingului online al unei companii?

 

 

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, programul de la A la Z despre Marketing Online. Călin a susținut peste 100 de prezentări și workshop-uri pregătind pe Marketing Online mii de antreprenori și specialiști.
În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în marcom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.
Online Mastery

Leave a Reply