Ce NU trebuie să cunoască un specialist în marketing

By 18/02/2014Marketing

Aptitudini de MarketingCum îți dai seama că o companie nu vrea să investească în imaginea ei și că nu-i pasă de calitatea materialelor de comunicare: te uiți peste anunțul de angajare pentru specialistul de marketing pe care și-l doresc și observi că o cerință obligatorie este ca aceea să cunoască Photoshop sau Corel Draw.  Când văd astfel de anunțuri mă întreb dacă angajatorul caută specialist de marketing sau designer, pentru că nu este foarte clar. 

Sunt de acord că un specialist de marketing este necesar să înțeleagă cum ar trebui să arate un material bun de comunicare, însă cred că nu va reuși niciodată să facă  designul pentru acel material la fel de bine ca un designer profesionist. În mod similar, consider că un specialist de marketing ar fi important să știe să creeze o campanie de marketing online și să cunoască cum să măsoare impactul acesteia asupra business-ului, însă acesta n-ar trebui să stăpânească limbajele de web development (HTML, PHP, CSS etc.), să facă el siteul, paginile de destinație sau aplicațiile de Facebook.

Un om de marketing ar trebui să fie ocupat cu alte lucruri. Acesta ar trebui să se gândească și să analizeze nevoile clienților și acțiunile concurenților, să seteze obiectivele de marketing, să-și construiască și să monitorizeze planul de marketing, să facă acțiuni de guerrilla etc., însă nicidecum să facă el designul sau webdesignul pentru campaniile de comunicare.

Să nu mă înțelegi greșit, a avea cunoștințe și aptitudini de design și webdesign prezintă un avantaj, însă consider că acestea n-ar trebui să fie principalele atuuri și responsabilități ale unui specialist în marketing.

Dacă dorești să te angajezi în domeniu și vezi anunțuri care cer cunoștințe/aptitudini obligatorii de Photoshop, Corel Draw, sau web development, îți recomand să te gândești de două ori dacă acea companie are așteptări realiste de la viitorul angajat și dacă acolo vei avea cu adevărat șansa să faci marketing sau vei lucra defapt altceva.

Dacă ești angajator și ceri obligatoriu aptitudini de design sau web development pentru specialistul de marketing pe care dorești să-l angajezi, îți recomand să te gândești dacă acesta își va investi timpul cu adevărat în acțiuni de marketing și ce impact va avea acest lucru asupra calității comunicării companiei, asupra motivației angajatului și asupra eficienței departamentului de marketing.

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, programul de la A la Z despre Marketing Online. Călin a susținut peste 100 de prezentări și workshop-uri pregătind pe Marketing Online mii de antreprenori și specialiști. În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în marcom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcabili 30 de tineri sub 30 de ani din România.
Online Mastery

13 Comments

  • Excelent articolul. Cred ca totul porneste de la conceptul clasic : omul bun la toate. Ideea e sa angajeze pe cineva si sa-l foloseasca in domenii mai mult sau mai putin interconectate.

  • Andrei says:

    M-am angajat la un moment dat ca Online Marketing & Sales cu gandul ca vedem unde stam, creem conținut, facem PPC și CRO.

    In prima săptămână am pus anunțuri pe Mercador. În cea de-a doua am făcut etichete în Corel. În cea de-a treia am trecut pe la firmă să-mi iau banii pe cele două săptămâni muncite.

  • Ana says:

    Eu cred că omul de marketing trebuie să aibă cunoștințe de bază de PS, CD și HTML/CSS, dar nu să se apuce el de design sau programare. E o diferenta importanta.

    Fara a avea aceste cunostinte, el nu are cum să știe exact ce să ceară unui coleg sau furnizor, chiar daca vorbim de construcția unor instrumente de comunicare uzuale, cum ar fi un website sau un banner. Sunt destul de multe detalii de luat in calcul in constructia unui site. Fara ochi antrenati, e greu sa identifici problemele pe care le pot intampina utilizatorii pe site-ul tau, iar asta este o problema de marketing – intelegerea publicului / clientilor.

    În companiile întâlnite de mine, site-urile și campaniile intra in bugetul de Marketing. Nu există un departament de programare / design, aceste lucruri fiind externalizate – un bun argument pentru cunoștințele de bază de design și webdesign ale omului de marketing, care trebuie sa apeleze la un furnizor, de cele mai multe ori nu la fel de bine familiarizat cu valorile, nevoile si directiile de design ale companiei.

    Am vazut de multe ori ce face lipsa de cunostinte tehnice de baza: banii companiei se risipesc din prea multă muncă inutilă rezultată ca urmare a lipsei de înțelegere între programator, designer și omul de marketing. Omul de marketing nu înțelege limitările, provocările și nici bunele practici în realizarea unui instrument de comunicare. Mi se pare la fel de important ca și programatorii și designerii care lucrează web să înțeleagă principiile marketingului.

    P.S. de pe tableta (ipad mini si nexus 7) nu se vede sidebar-ul de pe onlinenegrupealb.ro (poza ta este sectionata, testimonialele nu se vad deloc).

  • Virgil P. says:

    Sunt total de acord cu tine Calin, incerc sa schimb domeniul din support IT in MK online pt ca imi place foarte mult acesta din urma. Ma lovesc mereu de joburi de genul in care oamenii cauta un designer / un programator junior / un om de MK cu calificare de Adwords – toate intr-o singura pozitie la magnificul salariu mediu pe economie.
    Iar incele din urma sunt sanse sa faci si account management si eventual si sales, ca na, asa-i in tenis!!

  • Candence says:

    Sunt joburile 5 in 1!

    Eu sunt graphic designer. Am lucrat o perioada intr-o firma unde treptat am fost obligata sa ma ocup si de texte (ca daca tot fac designul unei brosuri, sa scriu si textul) sau daca fac un site pentru un avocat sa ma ocup si de publicarea pe blogul lui cu articole scrise de mine ( a fost o experienta groaznica in care sa stau sa invat acasa despre acest domeniu ca sa pot sa ii scriu lui articole)

    Urmatoarea etapa mi s-a cerut sa ma ocup si de SEO, ca doar are legatura cu graphic design aparent. Spre final mi s-a spus ca nu ii ok sa ma ocup doar de graphic design/social media/seo/text, ar fi cazul sa invat si html, css, laravel si restul.

    Recunosc ca am invatat foarte multe skill-uri, dar nu mi se pare normal ca tot mai des sa fie cerut de la noi sa facem 5 posturi in 1, sa ti se dedice o ora / logo, ca doar “ii doar un mazgalit pe hartie” ( nu tu timp pentru market research, pentru a cunoaste compania, principiile lui, timp de a crea un brand)

    Dar in ziua de astazi de ce ai angaja 5 persoane cand poti angaja unul singur si sa ii ceri cantitate nu calitate. In majoritatea firmelor din Romania astea sunt cerintele.

    Vrei job? Te adaptezi ca doar asa ii la noi

  • Calin Biris says:

    Din lipsa de cunostinte de business/marketing ale angajatorilor asteptarile de la specialistii de marketing sunt nerealiste. O solutie ar fi o colaborare temporara cu un consultant care sa structureze functia/departamentul de marketing, inainte sa se faca angajari.

    @Ana sunt de acord cu tine si consider ca ajuta ca specialistul de marketing sa aiba cunostinte de baza de design si web development. Pe mine m-au ajutat in foarte multe situatii. Multumesc si de feedbackul cu privire la siteul onlinenegrupealb.ro Am in plan sa fac o versiune mobila sau sa trec pe o tema responsvie.

  • […] de acord cu Sergiu, un specialist în marketing nu trebuie să fie bun în toate domeniile, ci să aibă cunoștințe generale despre domeniile conexe activității lui. În primul rând […]

  • geqq says:

    oricum trebuie sa recunosc ca e un progres de la omul de vanzari la graphic design/web development , impus cred de social media :)

    @anca da, partea de “usability” este legata de marketing dar nu o inlocuieste ;) si da o singura veriga slaba in triunghiul magic
    (http://www.wqusability.com/articles/mr-and-usability.html ) poate cauza probleme, dar nici 3 in 1 nu e solutie pe termen lung cum spunea @Candence

  • Prin urmare cerinta potrivita ofera specialistul potrivit la fel cum intrebarea potrivita ofera raspunsur potrivit. Intrebarea este : ne mai vindecam de comunism vre-o data ?

  • artvisiona says:

    Exista astfel de joburi bomba pentru orice domeniu si sunt destinate in general studentilor. Imi aduc aminte de anunturile din ziar de cand imi cautam primul job ( acum multi ani…) Unii vroiau sa le faci pe langa afise, pliante, sigle si partea de curatenie, sa le servesti cafeaua sau chiar sa te transformi in curier in anumite cazuri pt ca cereau permis auto obligatoriu. Se bazau pe faptul ca iti trebuie experienta pentru joburi mai bune si atunci cand esti la inceput de drum esti disperat… Eu am avut noroc si am prins din prima un job foarte bun dar l-am si cautat mai bine de 12 luni. Alti colegi n-au fost atat de norocosi, dar asta si pentru ca se grabeau. Dar pe de alta parte, fiecare dintre noi trebuie sa inceapa de undeva. Nu vad o rusine in asta. Dar daca anunturile de care vorbesti sunt pentru profesionisti, adica iti cer si experienta… nici nu trebuie sa le citesti. Este foarte clar ca firmele respective fie sunt mici fie n-au oameni pregatiti sau ambele.

  • Delia says:

    Din seria 2 in 1, 3 in 1 … si asa mai departe :-)

  • Matilda says:

    Corect. Oricum omul care stie sa faca si web development si web design si marketing de toate felurile… nu poate fi deosebit de bun la nici unul din ele. Intr-adevar, in piata de azi daca esti entry level, trebuie sa accepti sa faci cam de toate. Dar odata ce devii bun la ceva, ma indoiesc ca mai accepti sa faci si x si y si z.

  • […] – Care e exact rolul şi setul de cunoştinţe necesar marketer-ului modern? În rezolvarea OF-ului cu rolul şi setul de cunoştinţe necesar marketer-ului modern, trebuie să înţelegem diferenţa şi rolul dintre funcţiunile de marketing, vânzări şi logistică. Am detaliat şi explicat subiectele creation şi media buying, packed payed decisions. Am concluzionat că firmele trebuie să facă diferenţa între PR-ul orientat spre crearea încrederii clientului şi generarea de lead-uri, că trebuie să stabilească de la început dacă vor campanii de PR şi brand awareness sau vânzări, pentru a defini ce vor cere specialistului de marketing. De la Ciprian Soleriu am aflat că trebuie să ştim puţin din fiecare subiect şi mult din subiectul pe care ne specializăm. Mai multe despre acest OF poţi citi pe http://calinbiris.ro/ce-nu-trebuie-sa-cunoasca-un-specialist-marketing. […]

Leave a Reply