startup business man

De ce au nevoie startup-urile de oameni de business?

By | Business | No Comments

Venind de la evenimentul de lansare al acceleratorului Risky Business, am postat un mesaj pe rețelele sociale în care menționam că mi-ar plăcea să văd mai multe startup-uri care pornesc în echipă cu un specialist de business/marketing.

Pentru a argumenta de ce este nevoie de un om de business, îți prezint câteva lucruri pe care ar trebui să le facă acesta:

1.Stabilește direcția strategică de business și obiectivele acestuia

2. Se întâlnește cu persoane din publicul țintă

Cu această ocazie validează prezumțiile pe baza cărora se dezvoltă soluția care urmează a fi vândută.

Din aceste întâlniri mai descoperă comportamentul de cumpărare al clientului, care sunt lucrurile importante pentru acesta și modul său de comunicare și informare. Toate aceste detalii sunt importante pentru stabilirea mixului de marketing (produs, preț, distribuție, promovare).

De asemenea, prin aceste întâlniri va reprezenta interfața dintre echipa de dezvoltare și clienți.

Pe lângă întâlniri față în față poate realiza și cercetări de piață cantitative care să ajute dezvoltarea startup-ului.

3. Face vânzări

Cel mai bun mod de a testa o soluție este să o vinzi. Pe lângă faptul că în acest fel se poate obține extra capital înainte de lansarea produsului, se pot obține alte insight-uri foarte bune.

4. Gestionează lucrurile financiar/administrative (bugete, salarii, investiții, acte legale)

5. Dezvoltă echipa (caută colaboratori și angajați) și cultura companiei

6. Caută finanțatori sau parteneri de afaceri și gestionează relația cu aceștia

Aici intră partea de pitching, participarea la evenimente de networking sau întâlniri de afaceri.

7. Promovează afacerea sau soluția oferită

Aici includ: crearea identității companieii/soluției, dezvoltarea relației cu presa, realizarea de reclame, scrierea de articole, promovarea pe rețelele sociale și gestionarea comunicării cu utilizatorii etc.

Toate cele 7 puncte sunt importante și uneori vitale pentru un startup. La început poate fi o singură persoană care să se ocupe de ele, însă ulterior se pot găsi alți angajați sau colaboratori care să se ocupe țintit de fiecare din cele 7.

Ce opțiuni sunt pentru dezvoltarea competențelor de business într-un startup care are doar fondatori tehnici?

1. Training

Prin programele de incubare și accelerare, se oferă training și consultanță de specialitate fondatorilor care au nevoie să-și dezvolte cunoștințele de business.

2. Coaching și mentoring

Un coach de business cu experiență poate ajuta o echipă de IT-ști să se dezvolte și să treacă de faza de început.

3. Matching

La Startup Weekend se încurajează conectarea oamenilor de business/marketing cu specialiști de IT pentru a forma echipe de startup. Din punctul meu de vedere, ar fi oportun să se facă mai multe astfel de întâlniri de matching.

4. Angajați

Un startup care are capital, ar putea angaja specialiști de business să facă oricare din cele 7 puncte de mai sus.

5. Stagiari (interni)

O variantă mai accesibilă este găsirea de stagiari care să se implice în startup. Spre exemplu, prin AIESEC România se pot aduce stagiari internaționali care să ajute la marketing, design, customer service, vânzări sau business development.

6. Agenție

O agenție full service poate oferi competențele de marketing și business necesare unui startup să își dezvolte strategia, planul tactic și să ajute la implementarea acțiunilor necesare.

În acest moment simt că cel mai mult se insistă pe coaching și pe educarea specialiștilor tehnici să facă și partea de business. În unele cazuri funcționează, însă cred că partea de matching ar avea șanse mai mari de succes.

Un om tehnic care își schimbă specialitatea pierde concentrarea de pe ce face el mai bine (implementare tehnică), schiopătează echipa de dezvoltare și scade viteza cu care se lucrează la produs. În schimb, dacă ar exista un alt om de business care să intre în echipă, acea persoană ar avea deja competențele și cunoștințele să dezvolte startup-ul pe cele 7 puncte de mai sus, iar toți cei tehnici din echipă s-ar concentra pe dezvoltarea soluției.

În concluzie, de aceea am spus că mi-ar plăcea să văd mai multe startup-uri cu oameni de business/marketing în echipă. Ar fi mai eficient și probabil mai de succes.

Marketing 4 IT

2 lecții de Employer Branding de la Marketing 4 IT 2017

By | Evenimente, Marketing | No Comments

A doua ediție a conferinței Marketing 4 IT, organizată de echipa Loopaa, a avut ca teme Employer Branding și Product Marketing, două subiecte de actualitate și importanță pentru mediul IT din România. Lupta pentru angajați și planurile de dezvoltare ale companiilor de IT necesită capabilități de marketare a brandului de angajator și a produselor pe care le dezvoltă.

În continuare am să punctez 2 lecții de Employer Branding desprinse din conferință.

1.Brandul de angajator pornește din interior

Vorbitorii de la conferință au punctat în mai multe rânduri importanța descoperirii brandului de angajator așa cum este perceput în interior, în rândul actualilor angajați. Aceștia sunt primii promotori ai brandului și cei care îl cunosc cel mai îndeaproape. A apleca urechea la ce spun angajații despre companie ajută atât în definirea brandului, cât și în dezvoltarea de acțiuni de comunicare internă, sau adaptarea acțiunilor de promovare externă a companiei.  Read More

tedxcluj-2017

Ce se află dincolo de discursurile TEDxCluj?

By | Evenimente | No Comments

Unul dintre principalele motive pentru care mergem la TEDxCluj este să învățăm lucruri noi, să vedem ce se află în spatele unor idei, dincolo de aparențe, dintr-o altă perspectivă. Acest lucru își propune ediția de anul acesta, să intrăm în “Aventura de a vedea dincolo de orizont, dincolo de aparențe, dincolo de mulțumitor, dincolo de ”așa a fost dintotdeauna”. A vedea mai departe, mai adânc, mai bine, mai mult. A vedea altfel.“. 

În calitate de blogger oficial, vin în sprijinul acestei misiuni. Te ajut să afli ce este dincolo de discursurile TEDxCluj. Îți prezint poveștile, insight-urile sau resursele utile, care te vor ajuta să aprofundezi ideile de la acest eveniment.

Una dintre cele mai bune metode de învățare este să conectezi puncte multiple, din domenii variate, cu ideile pe care le studiezi. Prin acest articol îți ofer un instrument de învățare. Am să conectez informațiile dincolo de aparențe.

Urmărește în continuare acest blog. Va fi actualizat pe tot parcursul zilei, cât și ulterior evenimentului.

—-

In cel naivModeratorul este tip fictiv, un poet anonim, Iv cel naiv. Acesta s-a prezentat pe scenă sub forma unui mim, păstrându-și în continuarea identitatea anonimă (faină idee). Prima oară l-am auzit live (din spatele scenei) la TEDxCluj din 2014.

Cărțile de poezie ale autorului se pot găsi în foaierul Operei maghiare, iar unele sunt semnate. Tot la standul Bookstory poți găsi și o carte de public speaking TED Talks, scrisă de directorul TED, Chris Anderson.

Outerspace

Primul speaker, Pierre-Philippe Mathieu ne-a îndemnat să vedem lucrurile dintr-o altă perspectivă. Să vedem pământul ca acel “pale blue dot”, să realizăm cât suntem de mici, dar ce impact mare avem asupra lumii. 

Dincolo de discursul său, urmărește acest video despre pale blue dot și află detalii despre proiectul Copernicus, sistemul de monitorizare al pământului, recomandat de către speaker. 

În continuare Philippe Lattes, a vorbit despre impactul sateliților asupra economiei locale și internaționale, despre oportunitățile de business care s-au dezvoltat datorită acestora. Un lucru impresionant pe care l-am aflat este numărul mare de sateliți care orbitează în jurul pământului. Vezi acest scurt reportaj despre numărul de sateliți. Read More

Facebook schimba directia

Facebook anunță o nouă direcție

By | Social Media | No Comments

Facebook anunță o nouă direcție, schimbând focus-ul de la nivelul relației între indivizi, la nivelul construirii de comunități și oferirea de servicii pentru acestea. (Începe să gândească ca o națiune globală)

Conform mesajului postat de Mark Zukerberg, în perioada următoare ne putem aștepta să îmbunătățească: grupurile, modul de atenționare a pericolelor, modul de identificare a știrilor false sau click bait-urile, modul de identificare a conținutului neadecvat folosind inteligența artificială, modul de implicare civică prin instrumente de vot, modul de afișare a informațiilor pentru a scoate utilizatorii din “bulele” informaționale etc.

Sunt curios dacă această strategie va permite altor competitori să intre pe piață, să inoveze la nivel de relaționare între indivizi și să “fure” trafic și utilizatori de la Facebook. Read More