15 tendințe de Marketing Online și tehnologie pe care nu vrei să le ratezi în 2015

15 online marketing technology trends - FB

“You can’t connect the dots looking forward; you can only connect them looking backwards. So you have to trust that the dots will somehow connect in your future. You have to trust in something – your gut, destiny, life, karma, whatever. This approach has never let me down, and it has made all the difference in my life.” Steve Jobs

Uitându-mă în urmă la 2014 am văzut câteva tendițe și tehnologii care vor schimba cu siguranță modul în care comunicăm, interacționăm și investim în publicitate online. Pe baza observațiilor am conectat punctele și îți ofer 10 tendințe de Marketing Online și 5 tendințe tehnologice pentru acest an și pentru anii care urmează.

Tendințe de Marketing Online pentru 2015

1. Prezența pe dispozitivele mobile este un “must have”

În România avem deja 7,5 milioane de utilizatori activi de smartphone-uri, ceea ce reprezintă aproximativ 37,5% din populația țării. În 2014 antreprenorii au realizat că nu pot ignora 40% din potențialii lor clienți și au început să gândească mobile. În 2015 mă aștept să văd noi magazine online care să intre pe piață direct cu websiteuri reponsive. De asemenea, magazinele online care au deja versini de siteuri adaptate pentru dispozitivele mobile se vor orienta înspre a-și dezvolta propriile aplicații mobile.

2. Mai mult conținut de brand de calitate

De vreme ce peisajul Social Media devine tot mai aglomerat cu mesaje comerciale dar conținut de slabă calitate, companiile deștepte vor investi în a se diferenția prin crearea de conținut de calitate. Acest lucru va reprezenta o mare oportunitate pentru ca brandurile care au o poveste de spus să arate că Social Media poate aduce clienți noi și poate să-i fidelizeze pe cei existenți.

3. Lupta pentru conținut video în Social Media

Anul trecut Facebook a introds funcționalitatea de auto-play la toate videourile de pe platformă. În consecință companiile și publicațiile au început să-și publice videourile direct pe Facebook. Acest lucru a creat o oportunitate mare pentru Facebook să vândă reclamă video și pentru branduri să obțină un reach mai mare creând conținut video. În 2015 vom putea vedea și alte rețele sociale precum LinkedIn sau Twitter să se lupte pentru mai mult conținut video pe propriile platforme. Războiul cu YouTube abia a început.

4. Companiile se vor orienta și spre alte platforme Social Media

După cum știm și am observant, Facebook și-a schimbat algoritmul pentru newsfeed și a redus foarte mult reach-ul mesajelor organice (neplătite) postate de către branduri. Aceasta este o veste proastă pentru companii.

Mă aștept ca în acest an să înceapă căutarea unui “next big (free) thing”, sau cel puțin business-urile se vor orienta să investească mai mult în propriile canale de comunicare: blog și newsletter.

5. LinkedIn va deveni și mai mult o platformă de conținut editorial de business

Ai încercat noua funcționalitate “Create a post”? Orice utilizator al rețelei sociale LinkedIn poate acum să scrie articole personale care arată foarte similar cu postarile de pe bloguri. Când cineva scrie un articol toate conexiunile sale primesc o notificare despre postare. S-ar putea ca în acest an să vedem această opțiunie să se implementeze și la paginile de business.

6. Facebook @ Work

Facebook a început să lucreze la o versiune a platformei sociale adaptată pentru business-uri, care ar putea concura cu Yammer, Google Groups, LinkedIn sau alte tooluri colaborative. Aștept să încerc o versiune beta.

7. Campaniile Omni channel vor fi tot mai importante

În prezent clienții folosesc între 10 și 20 de surse de informare înainte să ia o decizie cu privire la ce să cumpere. Căutarea este standard, părerile prietenilor sunt aur curat și experiența oferită de produse și servicii este noul marketing. Companiile nu-și mai permit să nu investească în Marketing Online, astfel vor folosi tot mai mulți bani pentru publicitate integrată.

8. Companiile vor investi tot mai mult în publicitate pe Social Media

Noul algoritm al Facebook-ului forțează companiile să investească în publicitate pe Facebook pentru a ajunge cu mesajele postate la toți fanii paginilor de brand. Făcând acest lucru business-urile vor învăța că reclamele de pe Facebook sunt ușor de creat, foarte bine targetate, iefinte și oferă interacțiuni extra pe gratis. Aceasta este un targ bun pentru orice brand și în consecință mă aștept la tot mai multă publicitate pe Facebook și pe alte rețele sociale.

9. Companiile vor investi mai mult în reclame video

Ținând cont că Generația Y nu mai urmărește atât de mult TV și petrec mai mult timp navigând pe internet, marile branduri își vor reprograma o parte din bugetele de reclamă de pe TV în publicitate video online.

Așa cum știm, pe internet nu ai nevoie de bugete foarte mari pentru a putea face publicitate și din acest motiv orice companie își permite acum să livreze reclame video către clienții lor. Noi am experimentat anul trecut cu publicitatea video pe Facebook și rezultatele au fost surprinzător de bune, astfel mă aștept să ved mai multe reclame pe monitoare și ecranele smartphone-urilor sau tabletelor noastre.

10. Companiile vor începe se facă retargeting

În 2014 am văzut câteva exemple de campanii de retargeting. Anul acesta mă aștept la mai multe retargetări inteligente și mai multe branduri care să apeleze la această tactică.

În concluzie la tendințele în Marketing Online, cred că 2015 va fi anul comerțului pe mobil, al conținutului de calitate și a reclamelor sociale și video.

Clienții vor fi mai bine țintiți, mai delectați și mai informați pe orice device sau platformă vor folosi. 

Tendințe tehnologice în 2015

11. Aplicațiile mobile de sănătate și dispozitivele mobile

În acest an cred că marile companii vor scoate în față și vor încuraja consumatorii să cumpere mai multe dispozitive mobile. Problema este că pentru brățările și ceasurile noi apărute nu prea există aplicații dezvoltate și acest lucru nu le face foarte “cool”.  Soluția ar putea veni de la aplicațiile de sănătate. Spre exemplu: ar fi util a avea un ceas care să ne ajute să știm informații vitale despre corpurile noastre.

12. Realitate virtuală

Dacă filmele 3D au avut mult succes când toată lumea le-a putut urmări în cinematografe, realitatea virtuală ar putea fi noua revoluție în divertisment. Oculus rift este deja ceva ce orice geek și-ar dori să fie integrat în jocuri video. Tehnologia aceasta este deja în dezvoltare.

13. Plăți cu mobilul

În SUA oamenii pot folosi Apple Pay și Google Wallet. Se zice că aceste soluții sunt “the next thing” cu privire la plăți. Din păcate în România încă încercăm să educăm consumatorul să plătească online cu cardul. Așadar, s-ar putea ca plățile cu mobilul să nu apară și să fie implementate la noi foarte rapid.

14. Beacons

Din punct de vedere al marketingului, beacon-urile oferă o oporunitate foarte bună pentru a afla mai multe informații utile despre clienți si ne dă posibilitatea să facem reclamă contextuală mult mai precisă. Mă aștept la noi dezvoltări pentru această tehnologie.

15. Mașini care se conduc singure

Cea mai importantă știre la CES 2015 a fost despre mașini care se conduc singure. Audi a trimis un model de test A7 într-o călătorie de la San Francisco până în Las Vegas fără intervenția unui șofer uman. Modelul A7 a ajuns în Las Vegas fără nici un incident. De asemenea BMW și Mercedes-Benz fac progrese mari pentru ca acest vis să se împlinească.

Sunt sigur că acest an va fi unul memorabil pentru domeniile IT și Marketing. Depinde numai de noi să profităm la maxim și să contribuim să fie un an excelent.

Călin Biriș este Senior Partner în cadrul agenției de marketing Loopaa Marcom și fondatorul Online Mastery, cel mai complex program online din România despre Marketing Online. Călin a susținut peste 100 de prezentări și workshop-uri pregătind pe Marketing Online mii de antreprenori și specialiști.
În trecut a fost director de marketing la două dintre cele mai cunoscute branduri din online-ul Românesc: Trilulilu și Zonga. De asemenea, a condus timp de 4 ani asociația de tineri profesioniști în marcom IAA YP Cluj. În 2015 a fost premiat de revista Forbes ca fiind unul dintre cei mai remarcanți 30 de tineri sub 30 de ani din România.

Leave a Reply